arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۶۹۸۷
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۲ - ۱۴ اسفند ۱۳۹۶

تظاهرات در مقدونیه علیه «فروختن نام این کشور به یونان»

هزاران تن از مردم مقدونیه با در دست داشتن پرچم این کشور در اسکوپیه علیه تغییر احتمالی نام کشورشان در پی فشارهای یونان، دست به راهپیمایی اعتراضی زدند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

هزاران تن از مردم مقدونیه با در دست داشتن پرچم این کشور در اسکوپیه علیه تغییر احتمالی نام کشورشان در پی فشارهای یونان، دست به راهپیمایی اعتراضی زدند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز،‌ معترضان که از سوی جنبش "ما مقدونیه هستیم" به خیابان‌ها آمده بودند، در کنار مجسمه اسکندر کبیر در میدان اصلی اسکوپیه تجمع کردند.

یونان با استفاده از نام مقدونیه برای نامیدن این جمهوری کوچک حوزه بالکان مخالف است و مدعی است که این نام، دلالت بر نام منطقه‌ای در جنوب یونان با همین نام دارد.

پس از آنکه مقدونیه در سال 1991 از یوگسلاوی جدا شد، تحت نام "جمهوری مقدونیه" در سازمان ملل به رسمیت شناخته شد.

یکی از سازماندهندگان این راهپیمایی اعتراضی گفت: ما به دلیل سوالات مطرح شده درباره نام، هویت، قانون اساسی و زبان کشورمان در این راهپیمایی حضور داریم و به همین دلیل باید موضع قوی به خود بگیریم.

مقدونیه به عنوان یک جمهوری کوچک و همسایه جنوبی یونان در سال جاری میلادی با انجام مذاکره‌ای با میانجی‌گری سازمان ملل به منظور حل این مناقشه دیرینه که تلاش‌های بی‌پایان اسکوپیه را در پیوستن به اتحادیه اروپا و ناتو تحت شعاع قرار داده، موافقت کرده است.

معترضان همچنین از دولت زوران زائو، نخست وزیر مقدونیه درخواست کردند تا با یونان بر سر این مناقشه اسمی گفتگو کند. آنها خواستار قطعنامه سازمان ملل شدند که براساس آن باید این کشور براساس قانون اساسی‌اش، مقدونیه شناخته شود.

آنها همچنین دولت و جریان اصلی اپوزیسیون را به خیانت در منافع کشور متهم کردند.

ماه گذشته میلادی، نخست وزیر مقدونیه گفت که کشورش در حال بررسی چهار گزینه برای تغییر نام است.

گزارش‌های خبری نشان حاکی از آن بود که راهپیمایی‌هایی موازی توسط مقدونیه‌های خارج از کشور و سایر شهرها شامل واشنگتن و سیدنی نیز برگزار شد و در آنجا تصاویر نخست وزیر به آتش کشیده شد.

نظرات بینندگان