arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۷۱۰۵
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۲۲ - ۱۴ اسفند ۱۳۹۶

وزیر خارجه فرانسه:ارتباط خوب ایران و فرانسه به دلیل تبادل ایده های فرهنگی است

وزیر خارجه فرانسه گفت: مسائل فرهنگی در مسائل سیاسی اثر می گذارد و اگر دو کشور ایران و فرانسه با هم ارتباط خوبی دارند به دلیل ایده های فرهنگی و هنری است که با هم تبادل می کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ارتباط خوب ایران و فرانسه به دلیل تبادل ایده های فرهنگی است مراسم افتتاحیه رسمی نمایشگاه موزه لوور در تهران با حضور وزیر خارجه فرانسه و رئیس سازمان میراث فرهنگی در سالن اجتماعات موزه ملی ایران برگزار شد.

 

در این برنامه جبرئیل نوکنده رئیس موزه ملی ایران گفت: در هشتادمین سال تاسیس موزه ملی ایران افتخار میزبانی از آثار تاریخی کشورهایی از جمله کره جنوبی و ارمنستان را داشته ایم و نمایشگاه موزه لوور در تهران نیز سومین نمایشگاه موزه ملی ایران است.

 

وی گفت: شاید آن زمان که آندره گدار معمار فرانسه موزه ملی ایران را طراحی کرد دور از ذهن به نظر می رسید که آثار موزه لوور ۸۰ سال بعد در ایران ودر این موزه به نمایش در بیاید. مفتخریم هستیم که آثار دو موزه را با برگزاری دو نمایشگاه بار دیگر یادی از این معمار می‌شود. برگزاری نمایشگاه موزه لوور در تهران دستاوردی بزرگ در طراحی، مهندسی و ساخت فضاهای نمایشگاهی در ایران است.

 

نوکنده بیان کرد: با برپایی این نمایشگاه موزه ملی بار دیگر به تعهد خود برای معرفی دیگر تمدنها عمل کرده است. ما مفتخر هستیم که بزرگترین موزه ها در ایران، نمایشگاه برپا می کنند.

 

در ادامه این برنامه ژان لوک مارتینز مدیر موزه لوور نیز گفت: ۵۶ اثر از موزه لوور در تهران به نمایش گذاشته شده است. ما امیدواریم که روابط فرهنگی بین ایران و فرانسه ادامه پیدا کند. دوستان ایرانی و فرانسوی دو سال است که برای برپایی این نمایشگاه تلاش کرده اند.

 

محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور نیز در این برنامه گفت: همیشه آثار ایرانی به خارج از کشور می رفت ولی این بار از موزه لوور، آثاری به ایران آمده است. این اتفاق جنبه های مهمی دارد آن هم در حوزه همکاری های بین المللی. در موزه ملی ایران شاهد برپایی نمایشگاههای مختلفی از جمله نمایشگاه پنه لوپه ها، نمایشگاه ارمنستان، کره جنوبی و امروز نیز نمایشگاهی از موزه لوور هستیم که نشان می دهد وارد مرحله جدیدی از همکاری های بین المللی شده ایم.

 

وی گفت: رفتار نوین جهانی بر پایه دو فرهنگ است. نمایش آثار موزه لوور حکایت از این دارد که مسیر طی شده درست و رو به جلو است. حضور مقامات بلندپایه ایران نیز در مراسم افتتاح این نمایشگاه نشان از اهمیت جنبه های فرهنگی بین دو کشور و امنیت در ایران دارد. وجه دیگر نمایشگاه، سیاسی و امنیتی است و نشان می دهد که ایران آمادگی حضور پویا در عرصه های بین المللی را دارد.

 

طالبیان گفت: از موزه ملی ایران انتظار می رود که برای برگزاری دوره های علمی و فرهنگی اقدام کند.

 

در ادامه این مراسم ژان ایو لودریان وزیرخارجه فرانسه نیز با حضور در این برنامه گفت: من خوشحالم از اینکه به ایران آمده ام. مسائل فرهنگی در مسائل سیاسی اثر می گذارد. اگر دو کشور ایران و فرانسه با هم رابطه خوبی دارند به خاطر ایده های هنری و فرهنگی است که با هم تبادل می کنند. گفتگوی فرهنگی بین ایران و فرانسه باعث نزدیکی دو کشور می‌شود. یکی از این رابطه ها همان وجود آندره گدار معمار موزه ملی ایران بوده است. ما می خواهیم این راه را ادامه دهیم.

 

وی گفت: مردم ایران می توانند در روزهای آینده از این گنجینه گرانبها که در موزه لوور بوده دیدن کنند. همچنین نمایشگاهی نیز از آثار ایران در فرانسه افتتاح می‌شود و این نشان از نزدیک بودن روابط بین ایران و فرانسه دارد.

 

علی اصغر مونسان رئیس سازمان میراث فرهنگی نیز در این برنامه گفت: این نمایشگاه عاملی است تا ایرانیان فرهنگ دوست با تمدن و تاریخ موزه لوور آشنا شوند.

 

وی ادامه داد: برگزاری این نمایشگاه یکی از رویدادهای بزرگ فرهنگی بین ایران و فرانسه است. این رویداد با جشن بزرگ نوروز همزمان شده است. همزاد بودن این دو اتفاق رویشی نو است که با برگزاری اولین نمایشگاه موزه لوور در ایران با رویش جوانه ها در طبیعت همزمان شده است.

 

رئیس سازمان میراث فرهنگی افزود: بی تردید اشیای ایرانی در عرصه تاریخ، تمدن و فرهنگ بیش از دو قرن است که درهای نمایشگاههای گوناگون دنیا را به روی ملت ها باز کرده است.

 

وی نخستین نمایشگاه برگزار شده از سوی ایران در کشورهای دیگر را مربوط به سال ۱۲۶۷ شمسی در فرانسه دانست و بیان کرد: این کشور با ۷ نمایشگاه بیشترین تعداد برپایی نمایشگاه با ماهیت آثار ایرانی را به خود اختصاص داده است. کاری که نمی تواند اتفاقی باشد و البته به خوبی نشان می دهد که عمق روابط و تعاملات فرهنگی دو کشور در سطح عالی قرار دارد اگر چه که نمایشگاههایی قبل از آن در کشورهای دیگر از جمله انگلستان، آمریکا، اتریش و بلژیک برگزار شده است.

 

وی افزود: ۹۰ سال بعد شاهد نمایش آثار موزه لوور از تمدنهای جهان در موزه ملی هستیم. نمایش منتخی از آثار ارزشمند می تواند تقویت پیوندها و به شناخت ویژگی های مشترک فرهنگی کشورها کمک کند.

 

در این برنامه وزرای کشورهای خارجی حضور داشتند. همچنین سالن اجتماعات موزه ملی ایران به حدی شلوغ شده بود که در هدایت افراد دعوت شده به این مراسم مشکلاتی بوجود می آید.

 

در میان سخنرانی مقامات نیز اسپانسرهای ایرانی و فرانسوی این نمایشگاه سخنرانی کردند. این در حالی بود که صبح امروز نشست خبری نیز برپا شده بود و اسپانسر ایرانی این نمایشگاه توضیحات لازم را داده بود. نمایشگاه موزه لوور از فردا تا هجدهم خردادماه سال ۹۷ ادامه خواهد بود و نمایشگاه تابلوهایی از عکس های عباس کیارستمی درباره موزه لوور نیز به نمایشگاه درآمده است.

منبع: مهر
نظرات بینندگان