arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۷۲۵۹
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۱۸ - ۱۵ اسفند ۱۳۹۶
گزارش الاخبار از سفر وزیر خارجه فرانسه به تهران

پیام ایران به اروپا: از راضی کردن ترامپ پشیمان خواهید شد

با وجود تاکید وزیر خارجه فرانسه بر التزام کشورش به توافق هسته ای و تلاش برای همکاری های بهتر و نزدیکتر با ایران، لودریان نتوانست از مواضع آمریکا در قبال توافق هسته ای رها شود؛ مواضعی که به وضوح بر دستور کار سفر وی به تهران سایه انداخته بود. در مقابل، مسئولان ایرانی به شکلی قاطع در موضعی واحد هر گونه تعدیلی در برجام یا تغییر در برنامه های بالستیکی این کشور را رد کردند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

پیام ایران به اروپا: از راضی کردن ترامپ پشیمان خواهید شد

الاخبار در گزارشی تحت عنوان «پیام ایران به اروپا: از راضی کردن ترامپ پشیمان خواهد شد» نوشت: با وجود تاکید وزیر خارجه فرانسه بر التزام کشورش به توافق هسته ای و تلاش برای همکاری های بهتر و نزدیکتر با ایران، لودریان نتوانست از مواضع آمریکا در قبال توافق هسته ای رها شود؛ مواضعی که به وضوح بر دستور کار سفر وی به تهران سایه انداخته بود. در مقابل، مسئولان ایرانی به شکلی قاطع در موضعی واحد هر گونه تعدیلی در برجام یا تغییر در برنامه های بالستیکی این کشور را رد کردند.

 

به گزارش «انتخاب»؛ این روزنامه چاپ بیروت در ادامه آورده است: در حالی که موزه ملی ایران پذیرای انبوهی از مردمی بود که برای دیدن بیش از 50 اثر هنری و باستانی که برای نخستین بار در تاریخ این کشور، از موزه لوور پاریس به ایران آورده شده بود، حاضر شدند، وزیر خارجه فرانسه در حال انجام مذاکراتی دشوار با مسئولان ایرانی بود، برای تحقق هدفی که به ظاهر، به سادگی تحقق از سر گیری روابط فرهنگی بین دو کشور نیست.


لودریان که مطبوعات ایران با عنوان «خدمتگزار ترامپ» به استقبال او رفته بودند، تلاش کرد اتهام اخیر را از خود دور کرده و اینگونه وانمود کند که تلاشهای فرانسه و هم پیمانان اروپایی برای قانع کردن ایران، تنها در جهت رفع نگرانی های آنهاست. اما تهران به اصرار بین تحرکات اروپایی و ملاحظات رئیس جمهور آمریکا در خصوص توافق هسته ای ارتباط برقرار کرده و به اروپا هشدار داد حرکت آن در این مسیر، تبعات خطرناکی دارد.


در خلاصه مذاکرات، لودریان نتیجه گرفت که هنوز راه درازی در پیش دارد، در حالی که ایران به قدرت خود برای غنی سازی عالی اورانیوم طی 48 ساعت اشاره کرد؛ نتیجه ای که شک و تردیدهای زیادی را در مورد برجام بر می انگیزد و امکان استفاده جمهوری اسلامی از عواید اقتصادی توافق، حداقل در کوتاه مدت، در هاله ای از ابهام باقی می ماند.

لودریان روز ماراتنی خود را با سخنانی در مورد ضرورت انجام اقدامات فراوانی در خصوص برنامه های بالستیکی ایران و نقش آن در منطقه، به پایان برده و تاکید کرد فرانسه به مذاکرات خود با طرف ایرانی ادامه می دهد، تا راهی برای تحقق استقرار در منطقه ایجاد شود. با اینکه این صحبتهای وزیر خارجه فرانسه با لحنی بدبینانه همراه است، اما به تندی اظهار نظر های او پیش از ورود به ایران نیست، که طی آن برنامه های بالستیکی ایران را برخلاف مصوبه های شورای امنیت دانسته و به بازگشت تحریمهای بین المللی در مورد ایران اشاره کرده بود. به نظر می رسد قاطعیت ایران در مقابل تعدیل در توافق هسته ای و برنامه های موشکی آن، لودریان را بر آن داشت اندکی از لحن تهدید آمیز خود بکاهد؛ البته این به معنای تغییر اساسی در موضع فرانسه نیست.


وزیر خارجه ایران، محمد جواد ظریف در صحبتهایی پیش از ورود لودریان به تهران گفته بود:«دولتهای اروپایی درباره برنامه های موشکی ایران افراطی را نشان می دهند که به سیاستهای آنها ضرر خواهد رساند». وی در ادامه به اروپایی ها در مورد اینکه مُنتهای تلاش خود را برای راضی کردن ایالات متحده می کنند، هشدار داد، تلاش هایی که می تواند منافع اروپایی ها در رابطه با ایران را به خطر اندازد. ظریف همچنین تصریح کرده بود که اروپایی ها اشتباهاتی داشتند که پس از مدتی افسوس آن را خوردند و امروز هم در حال تکرار همان اشتباهاتند، که قطعا از آن پشیمان خواهند شد. این اظهار نظر وزیر خارجه ایران، مبالغه اروپا در اظهار نگرانی از برنامه های موشکی ایران، تلاش برای ربط آن به برنامه های توافق هسته ای و در نهایت، الغای برنامه های پیشرفت موشک های بالستیک این کشور را نشان می دهد؛ اما لودریان کوشید از این برداشت ایران در مورد رفتار اروپا، فرار کند.


اعلام موضع متحد مسئولان ایران در مورد مخالفت با تعدیل یا تغییر در برجام و برنامه های موشکی آن بدین معناست که این کشور با ساخت یک دیوار محکم و پایدار، برای تلاشهای اروپا در جهت فشار بر تهران، آماده شده است، دیوار ایران هیچ بهانه ای را از سوی هم پیمانان آمریکا نمی پذیرد، از جمله انکه دولتهای اروپایی در پی آن اند تا از موضع تهران در مورد بحران یمن، برای دست یابی به مقاصد خود در خصوص محدود کردن فعالیتهای موشکی ایران، استفاده کنند؛ مساله ای که ظریف ضمن اشاره به آن می گوید:« در صورتی که اروپایی ها بخواهند از بحران یمن بعنوان وسیله ای برای ارضای آمریکا استفاده کنند، می توانند چنین کنند، اما ایران هرگز وارد این بازیها نخواهد شد».


بر این اساس و با توجه به نتایج سفر لودریان، به نظر می رسد پیام ایران به اتحادیه اروپا رسیده است، تا دولتهای این اتحادیه به اضافه انگلیس را در برابر دو گزینه قرار دهد: یا ممانعت از فشارهای امریکا و یافتن راههای جایگزین برای نجات توافق هسته ای، و یا ادامه همین مسیر و همراهی آنها با آمریکا، که این به معنای باقی ماندن ممنوعیت سرمایه گذاری هایی است که این دولتها چشم به انجام آنها در ایران داشته اند...

نظرات بینندگان