arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۷۹۱۴
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۱۴ - ۱۸ اسفند ۱۳۹۶

ترامپ: آلمان باید در بخش نظامی بیشتر هزینه کند

تنها پنج کشور از اعضای ناتو در سال گذشته به هدف تعیین شده مبنی بر اختصاص دست‌کم دو درصد از تولید ناخالص داخلی خود به بخش نظامی عمل کرده‌اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

تنها پنج کشور از اعضای ناتو در سال گذشته به هدف تعیین شده مبنی بر اختصاص دست‌کم دو درصد از تولید ناخالص داخلی خود به بخش نظامی عمل کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا تاکید کرد، آلمان و سایر اعضای ناتو "میلیاردها دلار" به بودجه ناتو بدهکارند.

دویچه وله نوشت، ترامپ در نشستی با حضور اعضای کابینه به طور خاص به آلمان اشاره کرد و گفت، این کشور سرمایه‌گذاری دفاعی خود را تا میزان دو درصد از تولید ناخالص داخلی افزایش نداده، طرحی که همه اعضای ناتو در نشست ۲۰۱۴ در ولز با آن موافقت کردند.

ترامپ گفت: آلمان یک درصد و ما ۴.۲ درصد از تولید ناخالص داخلی خود را به بودجه نظامی اختصاص داده‌ایم و این منصفانه نیست.

وی افزود: برخی از دوستان و دشمنان در زمینه تجاری و نظامی از آمریکا سوءاستفاده کرده‌اند.

در سال ۲۰۱۷ آلمان ۱.۱۳ درصد از تولید ناخالص داخلی خود را به بخش دفاعی اختصاص داد. زیگمار گابریل، وزیر امور خارجه آلمان معتقد است که دو درصد از تولید ناخالص داخلی هزینه‌ای است که باید به بخش کمک‌های بشردوستانه و برنامه‌های ایجاد ثبات اختصاص داده شود.

دونالد ترامپ همچنین تاکید کرد که چندین کشور عضو ناتو "میلیاردها دلار بدهکارند" و هزینه‌هایی را که به آن متعهد شده‌اند، پرداخت نکرده‌اند.

ترامپ افزود: ۲۳ کشور از ۲۸ عضو ناتو هنوز مبلغی را که باید پرداخت کنند، نپرداخته‌اند و هزینه‌ای را که باید، در بخش دفاعی صرف نکرده‌اند. این برای مردم و مالیات‌دهندگان آمریکا منصفانه نیست.

آمریکا، استونی، یونان، لهستان و انگلیس تنها کشورهای عضو ناتو هستند که در سال ۲۰۱۷ دو درصد از تولید ناخالص داخلی خود را به بخش دفاعی اختصاص داده‌اند.

نظرات بینندگان