arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۷۹۸۴
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۸ - ۱۹ اسفند ۱۳۹۶

تنها رهبر زن آفریقا ناچار به استعفا شد

آمینه غریب-فخیم، رئیس‌جمهور موریتانی که تنها رهبر زن فعلی در قاره آفریقا است در پی افزایش فشارها نسبت به سوء استفاده مالی استعفاء می‌دهد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

آمینه غریب-فخیم، رئیس‌جمهور موریتانی که تنها رهبر زن فعلی در قاره آفریقا است در پی افزایش فشارها نسبت به سوء استفاده مالی استعفاء می‌دهد. او متهم است که از طریق یک کارت‌ اعتباری که یک موسسه خیریه در اختیارش گذاشته بود هزاران دلار برای مصارف شخصی هزینه کرده است.

به گزارش «انتخاب» به نقل از بی بی سی، قرار است غریب هفته آینده و پس از برگزاری مراسم پنجاهمین سالگرد استقلال موریتانی از مقامس کناره‌گیری کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، خانم غریب با وجود انکار ایت اتهام‌ها، تمام مبلغ مورد مناقشه را بازگردانده است.

آمینه غریب فخیم که پیش از رسیدن به مقام ریاست‌جمهوری دانشمندی نامدار محسوب می‌شد در سال ۲۰۱۵ به این مقام که تا حدود زیادی در ساختار دولت موریتانی تشریفاتی محسوب می‌شود دست یافت.

پراویند کومار جاگنوس، نخست وزیر موریتانی روز جمعه (نهم مارس - ۱۸ اسفند) ضمن علنی کردن تصمیم خانم غریب برای کناره‌گیری گفت: "منافع ملی مقدم بر هر چیزی است و من از این که موریتانی یکی از دموکراسی های پویای فعلی در جهان است، احساس افتخار می‌کنم."

روزنامه اکسپرس موریتانی در یک سلسه گزارش تحقیقی، مدارکی منتشر کرد که مدعی است خانم غریب-فخیم با کارت اعتباری که انجمن محیط‌زیستی پلنت ارث در لندن به او داده بود برای خودش لباس و جواهرات و اقلام شخصی خریده است.

بنابر گزارش این موسسه، این کارت اعتباری به او در برابر سمت مدیریت بدون حقوقش در این انجمن به او اعطا شده بود.

یکی از اعضای این انجمن، آلوارو سوبرینهو که یک تاجر اهل آنگولاست، مطابق گزارش این روزنامه، پرداخت صورت‌حساب‌های کارت اعتباری اهدایی به خانم غریب-فخیم را بر عهده گرفته بوده است و کمی بعد موفق شده بوده مجوز تاسیس یک بانک سرمایه‌گذاری در موریتانی را به دست بیاورد؛ موضوعی که اتهام رانت‌خواری و پارتی‌بازی را علیه رئیس جمهوری موریتانی برجسته کرده است.

جمهوری اسلامی موریتانی در شمال‌غربی آفریقا واقع شده و به لحاظ وسعت یازدهمین کشور بزرگ آفریقا محسوب می‌‍شود.

نظرات بینندگان