arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۸۷۱۸
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۲۰ - ۲۱ اسفند ۱۳۹۶

گوترش: خشونت در غوطه شرقی همچنان ادامه دارد/ نمی‌توانیم سوری‌ها را رها کنیم

دبیرکل سازمان ملل متحد گفت: ما نمی‌توانیم شاهد نادیده گرفتن قطعنامه آتش‌بس در سوریه باشیم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

گوترش: خشونت در غوطه شرقی همچنان ادامه دارد/ نمی‌توانیم سوری‌ها را رها کنیمدبیرکل سازمان ملل متحد گفت: ما نمی‌توانیم شاهد نادیده گرفتن قطعنامه آتش‌بس در سوریه باشیم.

به گزارش ایسنا، به نقل از رویترز، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در نشست اضطراری شورای امنیت با اشاره به روند اجرای قطعنامه آتش‌بس سوریه گفت: هیچ‌گونه توقف خصومت‌ها وجود نداشته است. خشونت همچنان در غوطه شرقی و فراتر از آن از جمله در عفرین، بخشی از ادلب و در دمشق و حومه آن ادامه دارد.

دبیرکل سازمان ملل تصریح کرد: ارائه کمک‌های انسان‌دوستانه و خدمات به طور ایمن، بدون مانع یا پایدار نبوده است. هیچ محاصره‌ای برداشته نشده است.

وی افزود: نمی‌توانیم مردم سوریه را رها کنیم. این یک درام تاریخی است. ما کاروان کمک‌های انسان‌دوستانه داریم که آماده ورود به غوطه شرقی هستند اما هنوز تا تأمین امنیت کامل جهت رساندن کمک‌های انسان‌دوستانه فاصله زیادی موجود است.

دبیرکل سازمان ملل تصریح کرد: شمار اندکی از غیرنظامیان غوطه شرقی را ترک کردند و گروه‌های مسلح مانع ترک بسیاری از مردم شده‌اند.

وی ادامه داد: پیشرفت‌هایی در جلسه نمایندگان سازمان ملل متحد و روسیه با گروه موسوم به «جیش‌الاسلام» حاصل شده است. ما از هیچ تلاشی برای موفقیت در اجرای قطعنامه ۲۴۰۱ دریغ نمی‌کنیم.

گوترش با بیان این که درگیری در عفرین به آوارگی غیرنظامیان منجر شده است، اظهار کرد: قطعنامه سازمان ملل متحد خواستار ایجاد زمینه رساندن کمک به مردم سوریه بدون مانع است اما بر اساس اطلاعات ما، هیچ مجروح یا بیماری در سوریه تخلیه نشده و شاهد نقض مستمر آتش‌بس و حملات بی‌هدف در سوریه هستیم.

او در جلسه شورای امنیت درباره اوضاع غوطه گفت که باید فعالیت‌های خصمانه در سوریه برای رساندن کمک‌ها متوقف شود و مقابله با داعش و دیگر گروه‌های تروریستی استمرار یابد.

دبیرکل سازمان ملل خاطرنشان کرد: امیدوارم سوریه دموکراتیک تجزیه‌نشده و بدون طایفه‌گرایی را شاهد باشم. امیدوارم اجلاس آستانه قدم‌های لازم را برای کاهش تنش بردارد.

وی بیان کرد: ما ادعاهایی درباره استفاده از گاز کلر داریم اما نتوانسته‌ایم نسبت به صحت آن مطمئن شویم.

نظرات بینندگان