arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۸۹۲
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۱۱ - ۰۹ مهر ۱۳۹۰

مجوز استفاده از ماهواره به خبرنگاران داده نمی‌شود

وی افزود: باید محل کار و شخص استفاده‌ کننده به‌طور دقیق اعلام شود، همچنین مشخصات فنی ماهواره خود را بیان کنند از طرف دیگر هرگونه تغییر در تجهیزات، محل نصب، استفاده‌ کننده و ... مستلزم کسب موافقت از این اداره است در غیر این‌صورت تخلف محسوب می‌شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
فارس: رئیس اداره امور سینمایی، سمعی و بصری اداره کل ارشاد‌ آذربایجان غربی گفت: مجوز استفاده از تجهیزات گیرنده امواج ماهواره‌ای به هیچ عنوان برای شخص خبرنگار صادر نمی‌شود.

حسین پناهی اظهار داشت: مجوز تهیه و استفاده از تجهیزات گیرنده امواج ماهواره‌ای به دفاتر مطبوعات صادر می‌شود به ‌طوری‌ که مسئول هر روزنامه، هفته‌نامه، دو هفته‌نامه و ... باید درخواست و دلایل توجیهی را نزد بالاترین مقام اجرایی خود یعنی خانه مطبوعات و اداره ارشاد به تایید برساند سپس برای دریافت مجوز مورد نیاز اقدام کند.

وی افزود: باید محل کار و شخص استفاده‌ کننده به‌طور دقیق اعلام شود، همچنین مشخصات فنی ماهواره خود را بیان کنند از طرف دیگر هرگونه تغییر در تجهیزات، محل نصب، استفاده‌ کننده و ... مستلزم کسب موافقت از این اداره است در غیر این‌صورت تخلف محسوب می‌شود.

این مسئول با بیان اینکه امسال دو فقره مجوز صادر شده است، خاطرنشان کرد: به اشخاص حقیقی برای استفاده شخصی در منازل مجوز صادر نمی‌شود بر این اساس هیچ فردی در هر جایگاه سازمانی و سطح تحصیلات برای دریافت مجوز نباید اقدام کند.

وی ادامه داد: مجوز فوق برای دستگاه‌ها، سازمان‌های دولتی، نهادهای قانونی، بین‌المللی و عمومی کشور صادر می‌شود به‌طوری که مسئولان همه اداره‌ کل‌ها برای دریافت مجوز در صورت احساس نیاز اقدام می‌کنند ولی امکان استفاده برای همه کارکنان اداره وجود ندارد از این رو فقط مدیرکل یا کارمندان مرتبط با امور ماهواره‌ای می‌توانند استفاده کنند.

این مسئول اضافه کرد: بعضی از دستگاه‌های اجرایی از جمله صدا و سیما، سازمان پست، تلگراف و سازمان‌های وابسته از شمول این قانون مستثنی هستند یعنی برای استفاده از ماهواره نیازی به دریافت مجوز ندارند.

پناهی تاکید کرد: دستگاه‌ها و سازمان‌هایی که برای انجام وظایف خود به ماهواره احتیاج دارند باید مجوز لازم را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کنند از طرف دیگر طبق ماده دو قانون، وزارت کشور موظف است با استفاده از نیروی انتظامی و نیروی مقاومت بسیج در اسرع وقت نسبت به جمع‌آوری تجهیزات دریافت امواج ماهواره اقدام کند.

این مسئول در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: کالاهای ضبط شده طبق مواد این قانون برای توسعه پوشش رادیو و تلویزیونی کشور در اختیار سازمان صدا و سیمای استانی قرار می‌گیرد و به هیچ یک از دستگاه‌های دیگر ارسال نمی‌شود.

وی ادامه داد: نگهداری، نصب و تعمیر ماهواره ممنوع بوده و مرتکبان طبق نظر قاضی دادگاه به مجازات نقدی محکوم می‌شوند همچنین واردکننده، توزیع‌کننده و تولیدکننده ماهواره علاوه بر ضبط اموال مکشوفه توسط دادگاه به مجازات نقدی محکوم می‌شود.

رئیس اداره امور سینمایی، سمعی و بصری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی اظهار داشت: قانون مربوط به شیوه استفاده از ماهواره در مجلس شورای اسلامی مورخ 26/11/73 به مرحله تصویب رسید که از آن زمان تاکنون لازم‌الاجرا محسوب می‌شود از این رو باید اصحاب رسانه در راستای روشنگری بین مردم وارد عمل شوند.
نظرات بینندگان