arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۹۱۶۲
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۱۰ - ۲۴ اسفند ۱۳۹۶

تنش لفظی لندن و مسکو در شورای امنیت بر سر قتل جاسوس سابق روس / انگلیس: روس‌ها از یک سلاح وحشتناک استفاده کردند / روسیه: شواهد عینی ارائه کنید؛ به زبان اولتیماتوم عادت نداریم

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز چهارشنبه به درخواست بریتانیا در جلسه‌ای اضطراری درباره حمله به جاسوس سابق روس و دخترش در شهر سالزبری در جنوب بریتانیا بحث کرده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

تنش لفظی لندن و مسکو در شورای امنیت بر سر قتل جاسوس سابق روس / انگلیس: روس‌ها از یک سلاح وحشتناک استفاده کردند / روسیه: شواهد عینی ارائه کنید؛ به زبان اولتیماتوم عادت نداریم

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز چهارشنبه به درخواست بریتانیا در جلسه‌ای اضطراری درباره حمله به جاسوس سابق روس و دخترش در شهر سالزبری در جنوب بریتانیا بحث کرده است.

به گزارش «انتخاب» به نقل از بی بی سی، نماینده بریتانیا در سخنانی در شورای امنیت سازمان ملل متحد گفت که مسکو در یک شهر بریتانیا از "سلاحی چنان وحشتناک استفاده کرده که کاربرد آن در جنگ ممنوع است".

جاناتان الن، معاون سفیر بریتانیا در سازمان ملل، روسیه را به نقض تعهداتش براساس کنوانسیون منع سلاح های شیمیایی متهم کرد.

در مقابل واسیلی نبنزیا، نماینده روسیه در سازمان ملل، نقش مسکو در آن حمله را رد کرد و خواستار ارائه "شواهد عینی" از سوی بریتانیا در حمایت از این ادعا شد.

الن گفت تهدیدهای روسیه را شنیده است اما بریتانیا منصرف نخواهد شد.

او افزود: "ما پای ارزش هایی که اکثریت بزرگ اعضای حاضر در این شورا در آنها سهیم هستند می ایستیم و از شما می خواهیم در کنار ما بایستید."

سفیر روسیه اما گفت: "به ما اولتیماتوم دادند و درخواست کردند که ظرف ۲۴ ساعت اذعان به ارتکاب جرم کنیم. به عبارت دیگر، اعتراف کنیم."

"ما با زبان اولتیماتوم عادت نداریم. ما مقابل هیچ کس از این زبان استفاده نمی کنیم و اجازه هم نمی دهیم کسی با این زبان با ما صحبت کند."

الن گفت که دولت برتیانیا از سازمان منع تسلیحات شیمیایی که یک نهاد مستقل است خواسته ماهیت ماده مورد استفاده در حمله سالزبری را تایید کند.

نیکی هیلی سفیر آمریکا هم گفت که واشنگتن هم گفت آمریکا "در همبستگی کامل" در کنار بریتانیا می ایستد. او گفت آمریکا همیشه موقع نیاز در کنار بریتانیا خواهد بود.

کاخ سفید هم گفت: "ایالات متحده در این ارزیابی با بریتانیا اشتراک نظر دارد که روسیه مسئول استفاده بی خردانه از سم اعصاب علیه یک شهروند بریتانیایی و دخترش است و از تصمیم این کشور برای اخراج دیپلمات های روسیه به عنوان واکنشی درست حمایت می کنیم."

کاخ سفید در بیانیه اش نوشت که "این اقدام روسیه با الگوی رفتاری این کشور در بی اعتنایی به نظم بین المللی استوار بر مقررات که حاکمیت ملی و امنیت سایر کشورها را تضعیف می کند همخوانی دارد."

کاخ سفید گفت که آمریکا درحال همکاری با متحدان و دوستان خود است تا اطمینان حاصل شود که "این نوع حملات هولناک دیگر اتفاق نخواهد افتاد."

می که روز چهارشنبه گزارشی از سوی مدیران سازمان های اطلاعاتی دریافت کرد گفت که "هیچ نتیجه گیری محتمل دیگری غیر از نقش داشتن دولت روسیه وجود ندارد."

او گفت "تراژیک" است که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه "تصمیم گرفته این گونه عمل کند."

بریتانیا پیشتر اعضای ناتو را هم در جریان تحقیقات خود در این زمینه قرار داده بود. در این جلسه اعضای ناتو "نگرانی عمیق" خود را درباره استفاده از سم اعصاب ابراز کرده و آن را "نقض آشکار عرف و توافق‌های بین‌المللی" خوانده‌اند.

در همین حال وزارت خارجه بریتانیا بار دیگر سفیر روسیه را فرا خوانده بود تا او را در جریان اقدامات احتمالی بریتانیا علیه کشورش قرار دهد.

امروز (چهارشنبه ۱۴ مه) ترزا می، نخست وزیر بریتانیا اعلام کرد که این کشور به تلافی حمله به یک جاسوس سابق روس با سم اعصاب در جنوب بریتانیا، ۲۳ دیپلمات روسیه را از بریتانیا اخراج می‌کند.

می گفت که این افراد در واقع مأموران اطلاعاتی روسیه هستند که به نام دیپلمات در بریتانیا فعالیت می‌کنند. او یک هفته به این ۲۳ نفر فرصت داده تا خاک بریتانیا را ترک کنند.

دولت روسیه اخراج دیپلمات‌هایش را "خصمانه، غیرقابل توجیه و تنگ‌نظرانه" خوانده است.

دولت بریتانیا تا نیمه‌شب سه‌شنبه ۱۳ مارس به روسیه فرصت داده بود تا درباره استفاده از سم اعصاب ساخت روسیه در حمله به سرگئی اسکریپال، جاسوس دوجانبه‌ سابق روس و دخترش یولیا توضیح دهد.

روسیه در مهلت تعیین‌شده توضیحی درباره این مسئله نداد و بارها دست داشتن در حمله به سرگئی اسکریپال و دخترش را تکذیب کرده است.

نخست وزیر بریتانیا در پارلمان اعلام کرد که تحریم‌های تازه‌ای را علیه روسیه پیشنهاد خواهد داد و علیه "افراد متنفذ و فاسد روسیه" در بریتانیا اقدام خواهد کرد.

می دعوت از سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه برای دیدار از بریتانیا را هم پس گرفت.

او گفت که اعضای کابینه و خانواده سلطنتی بریتانیا در مراسم امسال جام جهانی روسیه شرکت نخواهند کرد.

سفارت روسیه در لندن در واکنش به اظهارات خانم می گفته است که هر گونه مسئولیت وخیم شدن روابط دو کشور بر عهده رهبری سیاسی بریتانیا خواهد بود.

کرملین پیشتر گفته بود که روسیه هرگونه اقدام بریتانیا عیله این کشور را مقابله به مثل خواهد کرد.

نظرات بینندگان