arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۹۳۲۲
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۲۱ - ۲۴ اسفند ۱۳۹۶

جبهه جدید اروپایی علیه روسیه

رهبران کشورهای انگلیس، آلمان، فرانسه و آمریکا روز پنجشنبه با صدور بیانیه‌ای مشترک ، روسیه را مسئول حمله با ماده شیمیایی علیه 'سرگئی اسکریپال' جاسوس اسبق روس در خاک انگلیس دانستند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در این بیانیه آمده است: این اولین حمله با عامل اعصاب در اروپا پس از جنگ جهانی دوم است و حمله علیه حاکمیت انگلیس و نقض صریح کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی و قوانین بین‌المللی به شمار می‌رود.


سران کشورهای یادشده با اشاره به اینکه انگلیس معتقد است به‌ احتمال ‌زیاد روسیه مسئول این حادثه بوده، عنوان کردند که با دیدگاه لندن موافق بوده « علاوه بر اینکه عدم پاسخ روسیه به درخواست مشروع انگلیس، نقش این کشور را در این حادثه برجسته می‌کند».


این بیانیه می‌افزاید: از روسیه می‌خواهیم تا به ‌تمامی سووالات مرتبط با حادثه سالزبری پاسخ دهد. این کشور همچنین بایستی اطلاعات کاملی را درباره ماده شیمیایی نوویچک (Novichok) به سازمان منع سلاح‌های شیمیایی ارائه دهد.


این بیانیه با اشاره به آنچه رفتارهای غیرمسئولانه مسکو خواند ، افزود: از روسیه می‌خواهیم تا به وظایف خود به‌عنوان عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد در جهت برقراری صلح و ثبات پایبند باشد.


'ترزا می' روز گذشته پس از پایان مهلت 24 ساعته ای که برای پاسخگویی مسکو درباره چگونگی مسمومیت جاسوس اسبق روس در انگلیس تعیین کرده بود، اقدام به اخراج 23 دیپلمات روس از خاک انگلیس کرد و بدین ترتیب روابط دو کشور را به اوج تیرگی کشاند.


روسیه در مقابل این اتهامات را رد کرده و گفته است : انگلیس با این اتهامات قصد در انحراف جامعه جهانی دارد.


'سرگئی اسکریپال' جاسوس اسبق روس و دخترش یولیا دو هفته پیش براثر تماس با یک ماده سمی، بی‌هوش بر روی نیمکتی پیدا و در بیمارستانی در جنوب انگلیس بستری شدند و حال هر دوی آن‌ها وخیم گزارش ‌شده است.


اسکریپال که در سال 2006 در روسیه به اتهام جاسوسی برای دولت انگلیس، به 13 سال حبس محکوم شد، متهم بود که هویت جاسوسان روس را در اروپا در اختیار سازمان جاسوسی ‌ام.آی.6 انگلیس قرار داده است. وی در سال 2010 در جریان تبادل جاسوسان میان آمریکا و روسیه، به انگلیس پناهنده شد که در آن مبادله ، مسکو چهار جاسوس خود را با 10 جاسوس آمریکا مبادله 

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان