arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۹۷۶۹
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۱۳ - ۲۷ اسفند ۱۳۹۶

بیماری‌هایی که نزدیک عید به سراغتان می‌آیند

مسئول واحد کاردرمانی مرکز توانبخشی هلال احمر با اشاره به بیماری‌هایی که خانه‌تکانی می‌تواند برای افراد برجای گذارد، گفت: تنگی کانال نخاعی یکی از شایع‌ترین دلایل درد در ناحیه کمر و پاها است که برای درمان باید هر چه‌ سریع‌تر به پزشک مراجعه شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

مسئول واحد کاردرمانی مرکز توانبخشی هلال احمر با اشاره به بیماری‌هایی که خانه‌تکانی می‌تواند برای افراد برجای گذارد، گفت: تنگی کانال نخاعی یکی از شایع‌ترین دلایل درد در ناحیه کمر و پاها است که برای درمان باید هر چه‌ سریع‌تر به پزشک مراجعه شود.


به گزارش انتخاب به نقل از روابط عمومی معاونت بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال احمر به نقل از فارس، پریسا رشیدزاده مسئول واحد کاردرمانی مرکز توانبخشی هلال احمر با بیان اینکه برخی آسیب‌ها بر اثر انجام امور منزل در آستانه سال نو تشدید می‌شوند، اظهار کرد: سندرم تونل کارپ که شایع‌ترین نوروپاتی به دام افتادن عصب است که در نتیجه فشردگی عصب مدین در ناحیه تونل کارپال ایجاد می‌شود.


وی با اشاره به اینکه ممکن است بسیاری از ما دچار تنگی در فضای تونل کارپال باشیم و با اعمال فشارهای ناشی از حرکات تکراری و قوی دست به تنگی بیشتر این فضا و ایجاد اختلالات حسی حرکتی دامن بزنیم، ادامه داد: علایم رایج این عارضه درد، کرختگی، پاراستزی (احساس گزگز) در انگشتان شست، اشاره و میانی است که اغلب در ساعات شب تشدید و با صاف کردن و تکان دادن مچ بهبودی می‌یابند.


این کارشناس کاردرمانی با اشاره به ایجاد سندرم TOS که بر اثر فشرده شدن غیرطبیعی عروق و اعصاب بین عناصر استخوانی و عضلانی مهره های گردنی تا زیر بغل ایجاد می‌شود، عنوان کرد: ممکن است عضلات اطراف شانه و قفسه سینه، به اندازه کافی برای پشتیبانی از استخوان ترقوه در جای خود قوی نباشند و فشردگی شبکه بازویی به واسطه کارهای دستی سخت منجر به بروز علایم عروقی مانند احساس سنگینی، درد عمیق در ناحیه گردن و شانه، خستگی سریع بازوها و علایم عصبی مانند ضعف عضلانی، اختلال در حرکات ظریف و گرفتگی عضلات داخلی ساعد شوند.


رشیدزاده در ادامه گفت: همچنین اگر در انجام حرکات چرخشی یا خم و راست کردن گردن، دچار سفتی در این ناحیه هستید، احتمال تخریب غضروف گردنی در شما وجود دارد؛ بنابراین از آنجایی‌که هنوز جایگزین مناسبی برای غضروف تخریب شده وجود ندارد، از انجام حرکات شدید و ناگهانی ناحیه سر و گردن جدا خودداری کنید.


کارشناس مسئول واحد کاردرمانی مرکز جامع توانبخشی جمعیت هلال احمر با بیان اینکه تنیس البو یا آرنج دردناک نیز از جمله آسیب هایی است که احتمال بروز آن با انجام امور سخت افزایش می یابد، عنوان کرد: آسیب مذکور بر اثر التهاب تاندون عضلات قسمت خارجی ساعد ایجاد شده که در اثر حرکات تکراری و به‌علت کشش بیش از حد محل اتصال این تاندون به استخوان تشدید می‌شود.


وی افزود: عارضه فوق در تمام کسانی که با دست کارهای سنگین انجام می‌دهند، رایج بوده که با درد و احساس سوزش در قسمت خارجی ساعد ظاهر می شود و به تدریج منجر به کاهش قدرت مشت کردن و تشدید علایم با فعالیت ساعد می ‌شود.


رشید زاده با بیان این مطلب که تنگی کانال نخاعی نیز یکی از شایع‌ترین دلایل درد در ناحیه کمر و پاها است که به دلایل مادرزادی و همچنین ناشی از پوکی استخوان و بیماری های دیگر در افراد بروز می‌کند، خاطرنشان کرد: لازم به ذکر است که در برخی از افراد مبتلا هیچ نشانه‌ای وجود ندارد ولی خستگی و درد به ویژه در حالت ایستادن طولانی مدت از علایم بارز این آسیب است که می‌تواند منجر به آسیب های حسی شود و همچنین حالت های نامناسبی که منجر به افزایش قوس کمر می شود نیز بسیار خطرناک است.


کارشناس مسئول واحد کاردرمانی در پایان تاکید کرد: افراد در صورت مشاهده هریک از موارد ذکر شده و مشابه، احتمال بروز بیماری‌ را جدی گرفته و در اولین فرصت برای انجام معاینات پزشکی و توانبخشی به مراکز مربوطه مراجعه کنند.

نظرات بینندگان