arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۹۸۹۰
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۰۸ - ۲۸ اسفند ۱۳۹۶

پوتین: مسمومیت اسکریپال را از رسانه‌ها شنیدم؛ روسیه اصلا ماده سمی شیمیایی ندارد

'ولادیمیر پوتین' رئیس جمهوری روسیه بر عدم دخالت کشورش در قضیه مسمومیت «سرگئی اسکریپال» جاسوس پیشین روس در انگلیس تاکید کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

پوتین دخالت روسیه در مسمومیت اسکریپال را رد کرد

پوتین شامگاه یکشنبه دقایقی بعد از حضور در جمع طرفدارانش در میدان مانژ، پیش خبرنگاران رفت و در کنفرانس مطبوعاتی کوتاهی گفت که از حادثه مسمومیت اسکریپال از طریق رسانه ها مطلع شده است.
وی افزود: روسیه هیچ ماده سمی شیمیایی در اختیار ندارد؛ تسلیحات شیمیایی روسیه تحت نظارت بین المللی نابود شده است، اما شرکای ما به رغم وعده ای که داده اند سلاح شیمیایی خود را نابود نکرده اند.
پوتین گفت: اولین مساله ای که پس از اطلاع از این حادثه به فکر انسان خطور می کند، این است که اگر ماده سمی نظامی بود مردم در محل نابود می شدند، این مساله بدیهی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
رئیس جمهوری روسیه گفت: روسیه برای شرکت در تحقیقات این حادثه اعلام آمادگی کرده است.
رئیس جمهوری روسیه همچنین به اقدامات برخی کشورها علیه روسیه در آستانه انتخابات ریاست جمهوری و نیز جام جهانی فوتبال اشاره کرد و آن را غیرقابل قبول خواند.
وی گفت: با این حال برای همکاری آمادگی داریم و آماده ایم تا هر مشکلی را برطرف کنیم.

**روسیه به اقدامات ضدروسی اوکراین پاسخ نمی دهد
پوتین اقدامات اوکراین علیه روسیه و ممنوعیت برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در این کشور را بی قانونی و نقض معیارهای بین المللی خواند و درعین حال گفت که روسیه به آن پاسخ نمی دهد.
وی افزود: ملت اوکراین ملت برادر روسیه است و به اقدامات دولت این کشور پاسخ نمی دهیم.

**روابط راهبردی با چین
رئیس جمهوری روسیه در مورد همکاری کشورش با چین گفت: چین شریک راهبردی روسیه است.
وی خاطرنشان کرد: روسیه با چین در طرح های اوراسیایی و همکاری در منطقه اوراسیا منافع دارد و تلاش می کنیم روابط دو کشور گسترش یابد.

**تغییرات در کابینه دولت
پوتین در مورد تغییرات در دولت روسیه گفت که تغییرات در دولت پس از مراسم تحلیف شروع می شود و در این مورد فکر می کنم.
وی همچنین در مورد تغییرات اساسی در ساختار حکومت روسیه خاطرنشان کرد: به چنین تغییرات و اصلاحات فکر نمی کنم.

**شرکت در انتخابات سال 2023
پوتین در پاسخ به سوال خبرنگاری که از وی در مورد شرکت در انتخابات ریاست جمهوری سال 2023 سوال کرده بود، گفت که این موضوع تا حدودی خنده دار به نظر می رسد.

**روابط برابر با سایر کشورها
پوتین بر برقراری روابط یکسان و برابر با سایر کشورها تاکید کرد و افزود: می خواهیم امیدوار باشیم که روابط در قرن بیست و یکم بر اساس یکسان برقرار خواهد شد.
وی ادامه داد: می خواهیم مناسبات بین المللی مثبت با دیگران داشته باشیم.
موضوع مسمومیت اسکریپال و دخترش که وضعیت جسمانی هر دو وخیم اما باثبات توصیف شده است، روابط انگلیس و روسیه را دچار بحران سیاسی کرده است.
«ترزا می» نخست وزیر انگلیس روز چهارشنبه پس از اینکه در پارلمان این کشور گفت که نتیجه گیری دیگری به جز این که دولت روسیه در این حمله مقصر بوده است، وجود ندارد، دستور اخراج 23 دیپلمات روس را داد.
مسکو روز شنبه در اقدامی تلافی جویانه اعلام کرد: 23 دیپلمات انگلیسی را اخراج و شورای بریتانیا و کنسولگری انگلیس در شهر سن پترزبورگ را تعطیل می کند.

نظرات بینندگان