arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۰۰۱
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۱ - ۱۰ مهر ۱۳۹۰

سرنوشت درياچه اروميه در انتظار خزر!

عضو گروه آب پژوهشي آمايش سرزمين گيلان گفت: هر روز از توازن زيست محيطي خزر كاسته مي‌شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
عضو گروه آب پژوهشي آمايش سرزمين گيلان گفت: هر روز از توازن زيست محيطي خزر كاسته مي‌شود.

دكتر "كريم ثابت رفتار" در گفت‌وگو با ايسنا توضيح داد: با روند افزايشي ورود آلاينده‌ها به درياي خزر، اين دريا وضعيت نابهنجاري يافته و سمينارها و سخنراني‌ها در اين خصوص گوش شنوا كم دارد.

وي افزود: تخريب زيستگاه‌ها تنوع زيستي را در اين اكوسيستم ارزشمند با چالش جدي مواجه كرده است و به زودي اين درياچه عظيم دنيا وارد بحران جدي مي‌شود. كاهش ماهيان استخواني، كاهش جمعيت كيلكا و تقليل جمعيت فك خزر به يك پنجم از جمله هشدارهايي است كه نشان مي دهد با بحران جدي اين درياچه فاصله زيادي نداريم.

وي ادامه داد: كشورهاي حاشيه اين اكوسيستم ارزشمند پرونده‌هاي سياه زيست محيطي در آلوده شدن آن دارند و ادامه اين بي توجهي آينده‌اي خطرناك را براي كاسپين نامي جهان رقم خواهد زد.

ثابت رفتار خاطرنشان كرد: آلودگي‌هاي هر روزه ميكروبي، نفتي، هيدروكربني، ورود آلاينده ها با انتقال زباله‌ها از طريق رودخانه‌ها و افزايش رو به گسترش تالاب‌هاي كشورهاي حاشيه خزر و ساخت و سازهاي بي برنامه از جمله عوامل تهديد كننده اين درياچه عظيم هستند؛ اگر همچنان گوش شنوا براي مبارزه با اين آلودگي‌ها بسيار اندك باشد، سرنوشتي مانند درياچه اروميه در انتظار خزر است.

وي تصريح كرد: كاهش تنوع زيستي در زيستگاه‌ها از جمله موارد علمي است كه نياز به تحقيقات گسترده و تخصص لازم دارد اما به قدري اين كاهش در درياي خزر كاملا مشهود است و عوامل تهديدكننده تنوع زيستي در اين درياچه رو به فزوني است كه كاهش هر روزه تنوع زيستي گياهان و جانوران بسيار واضح و مشخص است.

ثابت رفتار گفت: كاسپين از نظر موقعيت مهم و حساسي كه در كريدور حمل و نقل دارد، بسيار مهم و ارزشمند خوانده مي‌شود به طوري‌كه نقش تاريخي و ژئوپولوتيكي آن در سده‌هاي اخير بيش از گذشته مورد توجه قرار گرفته است و از ديگر ويژگي‌هاي منحصر به فرد كاسپين از لحاظ اكوتوريسم است كه زير فشار تهديدات زيست محيطي به تدريج از توازن زيست محيطي آن كاسته مي‌شود.
نظرات بینندگان