arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۰۰۵۴
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۰۸ - ۲۹ اسفند ۱۳۹۶

جلسه 20 دقیقه‌ای شورای امنیت دررباره سوریه با ناکامی آمریکا به پایان رسید

نشست شورای امنیت که با دعوت جبهه غربی به سرکردگی آمریکا با هدف کشاندن موضوعات حقوق بشری سوریه به شورای امنیت تشکیل شد، اما دستور جلسه آن با مخالفت جدی روسیه و چین روبرو شد و در کمتر از 20 دقیقه به پایان رسید.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نشست شورای امنیت که با دعوت جبهه غربی به سرکردگی آمریکا با هدف کشاندن موضوعات حقوق بشری سوریه به شورای امنیت تشکیل شد، اما دستور جلسه آن با مخالفت جدی روسیه و چین روبرو شد و در کمتر از 20 دقیقه به پایان رسید.

6 عضو شورای امنیت درخواست کرده بودند که به وضعیت حقوق بشری به خصوص در غوطه شرقی رسیدگی شود اما در همان ابتدا، معاون اول نمایندگی روسیه که در جلسه حضور داشت نسبت به این دستورکار ایراد گرفت و گفت که موضوع حقوق بشری باید در کمیساریای حقوق بشر و در ژنو بررسی شود.

دا پولیانسکی افزود: فدراسیون روسیه مخالف برگزاری نشست امروز است و ما در روز جمعه 16 مارس به اطلاع همکاران خود رساندیم که هیچ توجیهی برای این جلسه وجود ندارد.

وی ادامه داد: موضوعات حقوق بشری جزو وظایف شورای امنیت نیست و باید در کمیساریای عالی حقوق بشر در ژنو رسیدگی شود. حضور آقای رعد الحسین در نیویورک دلیل قانع کننده ای نیست که صحبت کند و شورای امنیت هم تایید کند.

سفیر روسیه در سازمان ملل اضافه کرد: من همچنین تعهدات دیگری دارم و می خواهم به چگونگی برخورد با رژیم های ناقض حقوق بشر اشاره کنم؛ افراط گرایانی که از آنها حمایت می کنند و مردم سوریه هشت سال از آن ها هراس دارند.

پولیانسکی تاکید کرد: تصور نشود ما نگران وضعیت خاورمیانه نیستیم بلکه آنچه که ما با آن مخالفت کردیم شکل برگزاری نشست امروز است و می خواهم درباره آن رای گیری شود.

فرانسه
فرانسوا دلاتره نماینده فرانسه در سازمان ملل متحد با اشاره به حمایت 6 عضو شورا از برگزاری این نشست، گفت: ما برای پاسخ دادن به بحران سوریه نیاز به اطلاعات داریم از جمله موارد مربوط به حقوق بشر. همه ما از حقوق بشر در سوریه آگاه هستیم که می توان آن را از پویایی درگیری ها و منشاء آنها تشخیص داد.

وی افزود: کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد در سال 2014 نقض حقوق بشر را یکی از جنبه های اساسی بحران دانسته بود. از آن روز، نقض حقوق بشر، اصل منازعه و اصل منشا آن است که بدتر شدن آن، به ضرر و زیان صلح و امنیت بین المللی است.

نماینده فرانسه ادامه داد: آنچه که در این جلسه می خواهیم این است که در مورد وضعیت بشردوستانه و استفاده از سلاح های شیمیایی بررسی شود.

دلاتره با بیان این که نمی توان حقوق بشر را از راه حل های سیاسی منازعه جدا کرد، گفت: اگر شورا بخواهد با اطمینان به کار خود ادامه دهد تا از تکرار جنایات مشابه جلوگیری کند، باید به راه حل سیاسی مبتنی بر جامعۀ سوریه با احترام به حقوق اساسی و آزادی های مردم سوریه، کمک کند.

وی اظهار کرد: به همین دلیل فرانسه خواسته است این نشست برگزار شود.

آمریکا
کوری کلی سفیر آمریکا در شورای اجتماعی-اقتصادی سازمان ملل هم در اظهارات کوتاهی گفت: تلاش های فدراسیون روسیه برای جلوگیری از کار این شورا و مانع تراشی، توجه به ناخوشایندی رژیم های ناقض حقوق بشر متحدان خود است.

چین
نماینده چین هم در این نشست با اشاره به تقسیم وظایف ارکان سازمان ملل گفت: نقش اصلی شورای امنیت، حفظ صلح و امنیت بین المللی است.

وی افزود: موضوعات حقوق بشری به سازمان های تابعه خود ارتباط دارد و برگزاری این نشست ها به آن کمکی نمی کند.

پس از این گفت و گوها روسیه خواستار رای گیری درباره موضوع نشست شد تا در صورت موافقت، شورا به کار خود ادامه دهد.

در این رای گیری، 8 کشور موافق، 4 کشور همچون روسیه، بولیوی و چین مخالف و 3 کشور اتیوپی، ساحل عاج و گینه استوایی هم ممتنع بودند و به این صورت نتوانست حد نصاب لازم را به دست آورده و جلسه با گذشت تنها 20 دقیقه پایان یافت.

مترجم:روح الله قاسمیان

برچسب ها: شورای امنیت
نظرات بینندگان