arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۰۳۶۰
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۱۳ - ۰۲ فروردين ۱۳۹۷

قرص ژلوفن و آشنایی با عوارض مخرب آن بر سیستم بدن

قرص ژلوفن برای کاهش درد التهابی و عمومی چون التهاب روماتیسمی مفاصل،پوکی استخوان،دردهای خفیف،دندان درد،درد عضلانی،سردرد،درد قاعدگی و... مورد استفاده قرار می گیرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

قرص ژلوفن

 

قرصژلوفن یکی از مسکن های ضدالتهابی غیرکورتونی است.این دارو برای کاهش دردهای التهابی همچون التهاب روماتیسمی مفاصل و پوکی استخوان، تب، دردهای خفیف مصرف می شود، همچنین برای کاهش موقت درد ناشی از سرماخوردگی و آنفولانزا، دندان درد، درد عضلانی، سردرد از جمله سردردهای میگرنی و درد قاعدگی نیزمورد استفاده قرار می گیرد.

به گزارش انتخاب؛ متاسفانه مصرف خودسرانه این مسکن در ایران باعث نگرانی است و مصرف بی رویه و بیش از حد آن تبعات خطرناکی را در پی دارد.باید یادآوری کنیم که مصرف خودسرانه داروها نه‌ تنها بیماری را بهبود نمی‌بخشد، بلکه می‌تواند عوارض متعددی نیز به همراه داشته باشد.در متن زیر با عوارض قرص ژلوفن آشنا می شویم.

عوارض قرص ژلوفن

با وجود اینکه قرص ژلوفن مسکنی قویست و قادر است که درد را تسکین دهد اما عوارض آن قابل چشم پوشی نیست.لازم به ذکر است که ایبوپروفن نیز جز همین دسته می باشد و تنها تفاوت آن با ژلوفن،ژله ای بودن قرص ژلوفن است. یکی از مهم‌ترین عوارض مصرف خودسرانه و زیاد داروهای مسکن همچون ژلوفن، خونریزی دستگاه گوارش است.

عوارض شایع و خفیف

از عوارض شایع آن می توان به اسهال، حالت تهوع و استفراغ، سوء هاضمه شامل نفخ و درد شکمی، هرگونه درد در ناحیه معده یا روده ها اشاره کرد.

عوارض شدید

1-افزایش حملات قلبی با مصرف ژلوفن در بیماران قلبی

مصرف ژلوفن در افرادی که ریسک فاکتور بیماری های قلبی، عروقی و یا سابقه سکته مغزی و قلبی دارند؛ می تواند خطر حملات قلبی را افزایش دهد به همین دلیل باید با احتیاط تجویزو مصرف شود.

2-از کار افتادن کبد و کلیه

ژلوفن به مرور زمان کلیه ها و کبد را از کار می اندازد،ژلوفن در کبد متابولیزه می شود تا قابلیت جذب داشته باشد بنابراین مصرف آن به کبد فشار می آورد.همچنین دفع این دارو از طریق کلیه و به صورت ادرار است. مبتلایان به ناراحتی های خیلی شدید کلیه نیز نباید از این دارو استفاده کنند.

3-عدم کنترل فشارخون

بیمارانی که فشار خون بالایی دارند،با مصرف این نوع داروها باعث خروج کنترل فشارخونشان می شود،بنابراین سعی کنید با دستور پزشک ار این دارو استفاده کنید.

4-افزایش حملات آسم

مصرف قرص ژلوفن و داروهای این رده در بیماران آسمی می تواند منجر به افزایش خطر حملات آسمی شود.

از دیگر عوارض حاد آن می توان به اختلال پوستی،اختلال بینایی و شنوایی،افسردگی و تغییر رفتاری،افزایش وزن،اختلال ادراری و زخم معده اشاره کرد.

قرص ژلوفن

موارد منع مصرف

1-ژلوفن،ایبوپروفن،استامینوفن و همچنین داروهای ضد انعقادی تداخل دارویی دارند و نباید همراه این داروها استفاده شود.

2-افرادی که داروهای آنتی دیابتیک استفاده می کنند نباید ژلوفن بخورند زیرا ژلوفن باعث افزایش اثر ضد قند داروهایشان می شود و افت ناگهانی قند و به دنبال آن بروز شوک را به همراه دارد.
3-داروی ژلوفن نباید همراه با داروهای ادرار آور استفاده شود زیرا باعث کاهش اثر داور می شود.

4- افراد مبتلا به ناراحتی های خونی مثل هموفیلی و افرادی که مشکلات انعقادی دارند نیز باید از خوردن داروی ژلوفن پرهیز کنند.

نظرات بینندگان