arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۰۷۱
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۱۵ - ۱۰ مهر ۱۳۹۰

لاریجانی: اختلاف ‌شیعه و سنی ساخته دست دشمنان است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یس مجلس اختلاف میان شیعه و سنی ساخته دست دشمنان امت اسلامی دانست و گفت: انسجام و وحدت میان امت اسلامی در شرایط کنونی مهم‌ترین نیاز جهان اسلام است.

اسامه النجیفی رییس مجلس نمایندگان عراق در حاشیه پنجمین کنفرانس بین‌المللی حمایت از ملت فلسطین با علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت‌وگو کرد.

علی لاریجانی در ابتدای این دیدار با اشاره به علائق و پیوندهای دیرین دو ملت، از روند گسترش همکاری‌های دوستانه فیمابین ابراز خرسندی کرد و افزود: مناسبات ایران و عراق به صداقت و همکاری استوار است.

وی تصریح کرد: دو کشور از امکانات و فرصت‌های بی‌شماری برای همکاری مشترک برخوردارند که باید در راستای منافع مشترک دو ملت از آن‌ها بهره گیرند.

رئیس مجلس در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که اختلاف میان شیعه و سنی ساخته دست دشمنان امت اسلامی است، افزود: انسجام و وحدت میان امت اسلامی در شرایط کنونی مهم‌ترین نیاز جهان اسلام است.

لاریجانی در ادامه با اشاره به تحولات کنونی در منطقه و قیام‌های مردمی در کشورهای مصر، بحرین، لیبی و یمن افزود: دوران دیکتاتوری‌های وابسته در جهان اسلام به سر آمده است.

همچنین اسامه النجیفی رییس مجلس نمایندگان عراق نیز با تقدیر از تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران برای حمایت از حقوق ملت مظلوم فلسطین گفت: برگزاری کنفرانس بین‌المللی حمایت از ملت فلسطین در شرایط کنونی نقش مهمی در حمایت از مردم فلسطین دارد.

وی مساله فلسطین را مساله اساسی جهان اسلام دانست و افزود: مساله فلسطین یک مساله اساسی است که در دل و جان ملت‌های مسلمانان قرار دارد.

رییس مجلس نمایندگان عراق در ادامه روابط ایران و عراق را مناسباتی تنگاتنگ و بر پایه دوستی و برادری عمیق میان دو ملت خواند و افزود: دولت و ملت عراق از هر اقدامی برای تقویت و تحکیم همکاری‌های دوستانه با ایران حمایت می‌کنند.

اسامه النجیفی در ادامه با اشاره به تلاش‌های دشمنان برای ایجاد تفرقه و جدایی میان امت اسلامی به ویژه دامن زدن به اختلافات شیعه و سنی افزود: دشمنان امت اسلامی به اشکال مختلف سعی در روشن کردن آتش فتنه و درگیری میان مسلمانان دارند و در مقابل این اقدامات رهبران دنیای اسلام از مسئولیت سنگینی برخوردارند.

وی در ادامه تصریح کرد: با توجه به جایگاه و نقش ایران و عراق، دو کشور مسئولیت بزرگی برای مقابله با آتش فتنه در جهان اسلام دارند.

قربانعلی دولتشاه اویچ رییس گروه دوستی پارلمانی تاجیکستان و جمهوری اسلامی ایران نیز در حاشیه این کنفرانس با علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت‌وگو کرد.

در ابتدای این دیدار، لاریجانی ضمن قدردانی از حضور هیات پارلمانی تاجیکستان در پنجمین کنفرانس حمایت از انتفاضه فلسطین اظهار کرد: امروز مساله فلسطین، مساله تمام جهان اسلام است و کشور تاجیکستان نیز به عنوان یک کشور اسلامی با حضور فعال خود در این کنفرانس نشان داد که همچنان حامی ملت مظلوم فلسطین است.

وی افزود: مشترکات فرهنگی، زبانی، تاریخی و دینی دو کشور جمهوری اسلامی ایران و تاجیکستان به رغم جدایی جغرافیایی دو کشور آنقدر زیاد است که انس و الفت را میان ملت‌هایمان همچنان حفظ کرده است.

رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: امروز همکاری‌های دو کشور در زمینه‌های مبادله آب و انرژی روابط ایران و تاجیکستان را در افق‌های جدیدی قرار داده است.

در ادامه این دیدار، رییس گروه دوستی پارلمانی تاجیکستان و جمهوری اسلامی ایران ضمن ابلاغ پیام تشکر رییس مجلس تاجیکستان در خصوص دعوت به کنفرانس مهم حمایت از انتفاضه فلسطین در تهران اظهار کرد: ما از مواضع برحق جمهوری اسلامی ایران در حمایت از ملت مظلوم فلسطین حمایت می‌کنیم و خوشحالیم که کشور دوست و برادر ایران اقدام به برگزاری چنین کنفرانسی با حضور سیاستمداران و شخصیت‌های طراز اول عربی و اسلامی کرده است.

رییس گروه دوستی پارلمانی تاجیکستان و جمهوری اسلامی ایران در ادامه با تاکید بر زمینه‌های گسترده همکاری بین دو کشور، از تمایل کشورش به افزایش سطح تماس‌ها با جمهوری اسلامی ایران و تحکیم روابط دو کشور خبر داد و افزود: در این راستا پروژه‌های زیربنایی که ایران اجرای آن را در کشور تاجیکستان بر عهده گرفته است در دستیابی به این مهم کمک فراوانی می‌کند.

وی در پایان خواستار حمایت هر چه بیشتر مجلس شورای اسلامی از توسعه مناسبات پارلمانی دو کشور به ویژه در سطح گروه‌های دوستی پارلمانی شد.
نظرات بینندگان