arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۰۹۳۴
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۳ - ۰۷ فروردين ۱۳۹۷

خروج بیش از ۳۰ میلیارد دلار ارز در ماه‌های پایانی سال از ایران

محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ایران از خروج بیش از ۳۰ میلیارد دلار ارز در ماه‌های پایانی سال از ایران خبر داده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ایران با بیان اینکه بیش از 30 میلیارد دلار ارز در طول ماه‌های پایانی سال 96 از کشور خارج شده، گفت: همچنین 20 میلیارد دلار ارز هم خارج از شبکه بانکی نگهداری می‌شود. وقتی چنین وضع غیرکارشناسی در اقتصاد کشور وجود داشته باشد، رفتار غیرکارشناسی هم به تبع آن شکل می‌گیرد و مردم ترغیب به خرید ارز و نگهداری آن می‌شوند که این با عرضه و تقاضای واقعی در اقتصاد ایران همخوانی ندارد و التهاب را افزایش می‌دهد.

به گزارش انتخاب؛ این نماینده مجلس تاکید کرد: بازگشایی حساب سپرده ارزی یکی از اقداماتی که باید به فوریت انجام شود و تضمین تسویه آن از ناحیه بانک‌های دولتی صورت گیرد و بانک‌های دولتی تضامین لازم را از طریق بانک مرکزی بدهند تا هر کس هر ارزی را که سپرده‌گذاری کرد، بتواند برداشت کند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: این کار باعث می‌شود حجم عظیمی از ارز به نظام بانکی بازگردد و قدرت بانک مرکزی برای کنترل باراز ارز را نیز به شدت افزایش می‌دهد و نگرانی و دغدغه را از جامعه می‌گیرد. اگر افراد منابع ارزی را به همین شکل نگهداری کنند و در هر زمان که بخواهند آن را تحویل بگیرند، در این صورت تقاضا در بازار ارز هم کاهش پیدا می‌کند.

نماینده مردم کرمان در مجلس با بیان اینکه شرایط فعلی مبنای منطقی برای افزایش نرخ ارز ندارد، گفت: تورم تک رقمی بوده و میزان منابع ارزی نیز علیرغم شرایط خاص اقتصادی 2.5 برابر مصارف ارزی بوده و مجموع این منابع ناشی از درآمدهای نفتی و غیرنفتی است که تقریبا در مقایسه با میزان واردات 2.5 برابر است.

منبع : خانه ملت

نظرات بینندگان