arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۱۰۵۶
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۵ - ۰۸ فروردين ۱۳۹۷

متحد سوچی رئیس‌جمهور جدید میانمار شد

مجلس میانمار امروز- چهارشنبه- «وین مینت» را به عنوان رئیس جمهوری جدید این کشور انتخاب کرد تا این مقام باز هم به یک متحد «آنگ سان سوچی» رهبر معنوی میانمار، برسد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مجلس میانمار امروز- چهارشنبه- «وین مینت» را به عنوان رئیس جمهوری جدید این کشور انتخاب کرد تا این مقام باز هم به یک متحد «آنگ سان سوچی» رهبر معنوی میانمار، برسد.

به گزارش ایرنا به نقل از «فرانتیر میانمار»، «وین مینت» که پس از استعفای «هتین کیاو» رئیس جمهور سابق میانمار، از ریاست مجلس استعفا داده بود ،با کسب 403 رأی از مجموع 636 رأی اخذ شده در مجلس این کشور توانست بیش از «مینت سیو» و «هنری وان تیو» رأی آورد تا رئیس جمهوری جدید میانمار شود.
ریاست جمهوری در میانمار مقامی تشریفاتی محسوب می‌شود که «هتین کیاو»‌ از سال 2016 آن را در اختیار داشت و سپس به دلیل بیماری استعفا کرد.
«وین مینت» رئیس جمهور جدید نیز همچون رئیس جمهور سابق میانمار نیز از وفاداران به «آنگ سان سوچی» محسوب می‌شود که از سال 2016 دولت را در اختیار داشته است.
از زمان روی کار آمدن «سوچی»، میانمار همچنان درگیر بحران‌های داخلی بوده به طوری که از هفت ماه گذشته و در پی حملات جدید نظامیان و بودائیان افراطی این کشور علیه مسلمانان روهینگیایی، حدود هفت هزار نفر کشته و بیش از 700 هزار نفر آواره شده و به بنگلادش پناه برده اند.
از آن پس «آنگ سان سوچی» برنده جایزه صلح نوبل، به دلیل بی عملی و سکوت در قبال کشتار روهینگیایی ها مورد انتقاد شدید سازمان ها و نهادهای بین المللی قرار گرفته است، اما رئیس جمهوری در تمام این مراحل از سوچی حمایت کرد.
سازمان ملل کشتار اقلیت روهینگیایی را پاکسازی نژادی خوانده و از ارتش میانمار به عنوان عامل این جنایات به عنوان بدترین ارتش در جهان نام برده است.
دولت سوچی تاکنون نتوانسته سرکوب گسترده روهینگیایی ها توسط نظامیان را متوقف کند و این جنایات همچنان ادامه دارد.
ارتش در دهه های اخیر نه تنها در پارلمان میانمار نفوذ زیادی داشته بلکه سه وزارت خانه کلیدی دفاع، کشور و مرزها را در دولت این کشور در دست دارد.
سوچی پیش از انتخابات 2016 حتی اعلام کرده بود که تمایل دارد در انتخابات ریاست جمهوری میانمار شرکت کند، اما نظامیان و مجلس این کشور با اقداماتی خاص راه وی را برای تصدی این مقام بستند.
دلیل اینکه سوچی نمی‌تواند برای مقام ریاست جمهوری نامزد شود این است که همسر انگلیسی داشت که در سال 1999 درگذشت و فرزندانش تابعیت میانمار را ندارند.
طبق ماده 59 قانون اساسی میانمار فردی که همسرش تبعه این کشور نباشد و فرزندانش هم تابعیت را نداشته باشند، نمی‌تواند به عنوان نامزد ریاست جمهوری در انتخابات شرکت کند.

نظرات بینندگان