arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۱۹۴
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۱۵ - ۱۱ مهر ۱۳۹۰

جمشید مشایخی: هنر، پارتي بازي برنمي دارد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
بازيگر مجموعه تلويزيوني 'هزاردستان' گفت: هنر و هنروري در كشور پارتي بازي بر نمي دارد و هر فردي بواسطه استعداد، تحصيلات و هنري كه دارد در ذهن مردم ماندگار خواهد شد.
 
'جمشيد مشايخي' افزود: فيلمسازان بزرگي در سينماي ايران فعاليت كرده اند، اما بدون شك مرحوم 'علي حاتمي' با ديگران متفاوت است.

وي گفت: حاتمي نخستين فيلمسازي بود كه دغدغه كاركردن درباره ادبيات و شاعران بزرگ ايراني را داشت.

بازيگر فيلم سينمايي 'كمال الملك' يادآور شد: اين فيلمساز در سال 1352، بخشي از داستان هاي مولوي را در قالب مجموعه اي تلويزيوني در شش بخش ساخت و من نيز با بازي در اين مجموعه، تجربيات خوبي با حاتمي بدست آوردم.

به گفته مشايخي، 'سلطان و كنيزك'، 'قاضي و زن جوحي' و 'پير چنگي' از جمله داستان هايي بود كه به عنوان دستمايه كار علي حاتمي براي ساخت اين مجموعه قرار گرفت و اين فيلمساز هريك از اين روايات را در يكي از شهرهاي كشور به تصوير كشيد.

وي ادامه داد: شيراز، كرمان، يزد و شهرهاي شمالي كشور از جمله محل هايي بود كه حاتمي براي ساخت اين مجموعه شش قسمتي انتخاب كرد.

** حاتمي مي خواست از مثنوي معنوي غبارزدايي كند

مشايخي در ادامه گفت: علي حاتمي براي ساخت مجموعه شش قسمتي براساس مثنوي معنوي، تلاش هاي بسياري كرد. وقتي به او مي گفتم كه مولانا شناسان بسياري در كشور وجود دارند و چرا اين كار را به آنان واگذار نمي كند به من مي گفت، غباري عميق بر روي ديوان مولانا نشسته كه بايد يكي از ما آن را بزدايد و وظيفه داريم اين بي اعتنايي به آثار فاخر ادبي را از ميان برداريم.

وي ادامه داد: برخي آثار علي حاتمي اين روزها در دسترس نيست. به عنوان نمونه براي مدت هاي مديدي به دنبال فيلم 'سلطان صاحبقران' مي گردم اما متاسفانه با وجود تلاش هاي بسيار، نسخه اين فيلم را پيدا نمي كنم.

** خيلي ها خواستند علي حاتمي شوند، اما نشد

بازيگر مجموعه تلويزيوني 'امام علي(ع)' درباره تقليد برخي فيلمسازان از سبك و روش كاري علي حاتمي در سينما و تلويزيون گفت: خيلي فيلمسازان تلاش كردند كه علي حاتمي شده و راه وي را ادامه دهند اما در عمل اين اتفاق رخ نداد و گفت وگوهاي شاعرانه اين فيلمساز هيچگاه تكرار نشد.

اين بازيگر پيشكسوت عرصه هنرهاي نمايشي با بيان اينكه هرفردي براي كاري ساخته شده، از علي حاتمي به عنوان 'سعدي' سينماي ايران نام برد و ياد و خاطره اين فيلمساز فقيد را گرامي داشت.

** حاتمي در زمان فيلمبرداري، گفت وگو نمي نوشت

بازيگر فيلم سينمايي 'جرم' در ادامه با اشاره به توانمندي حاتمي در خلق گفت وگوهاي ماندگار يادآور شد: بياد ندارم اين فيلمساز گفت وگوي را در زمان فيلمبرداري به رشته تحرير درآورده باشد. حاتمي تنها يكبار در زمان فيلمبرداري فيلم 'كمال الملك' گفت وگوها 'كمال الملك' را كه من نقش وي را ايفا مي كردم، تغيير داد.

وي ادامه داد: سخنان 'كمال الملك' در اين بخش، كمي با شخصيت اين هنرمند همخواني نداشت و در نهايت حاتمي طي نيم ساعت، گفت وگوهاي شاعرانه ديگري را براي اين بخش از فيلم 'كمال الملك' خلق كرد.

مشايخي تاكيد كرد: علي حاتمي پيش از فيلمبرداري، گفت وگوهاي اثر خود را در اختيار هيچ فردي قرار نمي داد و از اينكه برخي، گفت وگوهاي فيلم هايش را در آثار ديگري استفاده كنند واهمه داشت، از اين رو فيلمنامه را در زمان فيلمبرداري در اختيار بازيگران قرار مي داد.

وي ادامه داد: حاتمي نبوغ و استعدادي مثال زدني داشت و اساسا وي شاعر و هنرمند بدنيا آمده بود.

** فيلمنامه فيلم 'تختي' تغيير كرد

بازيگر فيلم سينمايي 'سيزده 59' در ادامه گفت: علي حاتمي فردي عجيب و تكرار نشدني در سينماي ايران بود. براساس برنامه ريزي هاي وي، مقرر شده بود من در فيلم 'دلشدگان' بازي كنم اما بنا به دلايلي اين امر محقق نشد.

وي درباره ساخت فيلم 'تختي' پس از مرگ علي حاتمي گفت: فيلمنامه اين اثر سينمايي تغيير كرد. قرار نبود كه سناريوي اين اثر اينگونه به تصوير كشيده شود. در اين باره به حاتمي بارها گفته بودم كه مردم 'تختي' را مي شناسند ضمن آنكه من نيز از نزديك با اين كشتي گير فقيد آشنا بودم.

مشايخي افزود: به حاتمي تاكيد داشتم كه اگر درباره اين پهلوان اثري خلاف واقع ساخته شود صحيح نيست، و در نهايت حاتمي در دوران بيماري خيلي به فكر ساخت فيلم تختي بود اما اين امر براي وي محقق نشد.

** رزمندگان دوران دفاع مقدس انسان هايي استثنايي بودند

مشايخي در ادامه با ارج نهادن به مقام شامخ شهداي هشت سال دوران دفاع مقدس افزود: رزمندگان براي ناموس و وطن به جبهه هاي جنگ رفتند و جان خود را در اين راه فدا كردند.

وي تاكيد كرد: حدود پنج سال پيش طرحي درباره اثري با موضوع دفاع مقدس به رشته تحرير درآوردم و اميدوارم شرايط ساخت آن فراهم شود و از اين طريق دين خود را به رزمندگان ادا كنم.

بازيگر فيلم سينمايي 'خانه روي آب' يادآور شد: با وجودي شكستگي پا حاضر هستم در نقش يك رزمنده حاضر شده و در اثري با مضمون دفاع مقدس با عشق و دل، و نه با تجاهل به ايفاي نقش بپردازم.

مشايخي، رزمندگان را انسان هايي استثنايي در تاريخ كشور دانست و گفت: يكي از رزمندگان براي من تعريف كرد كه در صحرايي در دوران دفاع مقدس بر سر آنان همچو باران تير مي باريد. اين فقط بخشي از رشادت هاي اين جوانان است و نمي توان نسبت به اين همه فداكاري بي تفاوت بود.

** بازيگران جوان خوبي در سينماي كنوني حضور دارند

بازيگر فيلم سينمايي 'كاغذ بي خط' يادآور شد: بازيگران با استعداد و در عين با اخلاق بسيار خوبي در سينماي ايران وجود دارند كه از جمله آنان مي توان به 'شهاب حسيني'، 'كوروش تهامي'، 'پانته آ بهرام'، 'فاطمه معتمد آريا' و 'فاطمه گودرزي' اشاره كرد.

مشايخي ادامه داد: شريف بودن مساله مهمي براي يك بازيگر است و اگر بازيگري فاقد اين شاخصه باشد، نمي تواند در عرصه فرهنگ و هنر كشور موفق شود.

وي افزود: برخي بازيگران جوان از ما جلوتر هستند و اگر بازيگران نسل امروز از ما عقب تر باشند، بايد تاسف خورد.

مشايخي گفت: متاسفانه اكنون برخي چهره هايي وارد سينماي ايران شده اند كه ذره اي از هنر سيراب نشده و فقط براي شهرت و مسايل ديگر تلاش مي كنند.

وي افزود: اين افراد بدنبال سوءاستفاده از شهرت هستند و فقط به خاطر چهره اي كه دارند جلوي دوربين كارگردانان مختلف قرار مي گيرند.

** آثار بازيگران بزرگ دنيا را دنبال مي كنم

بازيگر فيلم سينمايي 'گلهاي داوودي' يادآور شد: همچنان سينماي روز دنيا و در عين حال آثار بازيگران بزرگي همچون 'آل پاچينو' و 'رابرت دنيرو' را دنبال مي كنم.

وي گفت: از نكات قابل توجه درباره اين بازيگران نقدپذيري آنان است. اين دو بازيگر نيز همانند بسياري از هنرپيشه هاي دنيا ممكن است در اثري به خوبي بازي نكنند و اين امر طبيعي است.

** همه آثار يك بازيگر، شاهكار نيست

مشايخي تاكيد كرد: هر بازيگري كه در اثري بد بازي كند بايد خود را براي واكنش هاي منفي آماده سازد.

وي گفت: متاسفانه در كشور ما برخي با يك بازيگر به نحوي برخورد مي كنند كه گويي تمام آثار وي شاهكار بوده و فقط از وي تمجيد مي كنند، در حاليكه يك بازيگر ممكن است در اثري بد بازي كند و حتي 'مارلون براندو' نيز از اين قاعده مستثني نبود.

اين بازيگر سينما يادآور شد: در مقابل برخي به علت مشكلاتي كه با يك بازيگر دارند اگر وي بازي خوبي هم داشته باشد از وي به بدترين نحو ممكن انتقاد مي كنند و حتي زندگي خصوصي او را به نقدهاي خود مي كشانند.

** بالاترين دستمزد من در دهه 60، 120 هزار تومان بود

مشايخي در ادامه با اشاره به بالاترين دستمزد خود در سينماي ايران در دهه 60 گفت: بالاترين دستمزد من براي بازي در فيلم 'كمال الملك' بود كه بابت آن 120 هزار تومان در سال 63 دريافت كردم.

وي يادآور شد: اين بالاترين دستمزد من براي بازي در يك فيلم در دهه 60 بود و پس از آن، فيلمسازان در همكاري با من مدعي مي شدند كه پول ندارند و از طرفي به برخي بازيگران دستمزدهاي كلان پرداخت مي كردند.

** دستمزد بازيگران بايد براساس عيار بازي آنان پرداخت شود

بازيگر فيلم 'كمال الملك' افزود: امروز برخي فيلمسازان از بازيگران صرفا خوش چهره براي بازي در يك اثر سينمايي استفاده مي كنند در حاليكه اگر مردم براي چهره يك بازيگر به تماشاي يك فيلم بنشينند، آن اثر ارزش ندارد.

وي توضيح داد: چنانچه اثري سينمايي، ارزشمند و مورد توجه باشد با استقبال مخاطبان مواجه مي شوند البته در اين ميان استثناهايي وجود دارد به عنوان نمونه فيلم 'اخراجي ها' با وجود آنكه اثري بي كيفيت بود، فروش خوبي داشت.

مشايخي گفت: متاسفانه حق برخي بازيگران در سينماي ايران پرداخت نمي شود و عده اي نيز به واسطه چهره زيبايي كه دارند بيش از حق و حقوق خود دستمزد دريافت مي كنند در حاليكه يك فرد مي تواند با هنرش زيبا شود.

وي تاكيد كرد كه بازيگران بايد براساس عيار بازيگري خود دستمزد دريافت كنند در غير اينصورت چهره محوري به بزرگترين آسيب سينمايي كشور تبديل مي شود.

** زيباترين فرد از منظر من دكتر 'الهي قمشه اي' است

بازيگر فيلم سينمايي 'گاو' در ادامه افزود:‌ دكتر 'الهي قمشه اي' استاد ادبيات كشور به علت دانشي كه دارد، بنطر من زيباترين هنرمند كشور است اما متاسفانه امروز به هنروري و دانش افراد توجه كمتري مي شود و چهره ها، بهانه اي براي كشاندن دخترها و پسرها به سينما شده در حاليكه اين روند اخلاقي نيست.

مشايخي گفت: به ياد دارم با مرحوم 'جمشيد لايق' در ايتاليا براي تماشاي تئاتري با بازي 'آنا مانيايي' رفته بوديم. مانياني هرگز بازيگر خوش چهره اي نبود و هنرپيشه هايي با چهره هاي زيباتر از وي در آن زمان وجود داشتند.

وي ادامه داد: تصور ما اين بود كه انتخاب اين بازيگر زن كوتاه قد براي بازي در يك تئاتر صحيح نيست، اما دقايقي پس از آغاز اين نمايش دريافتيم او به واسطه هنرش، زيباترين بازيگر دنيا است.

** هنر، پارتي بازي برنمي دارد

مشايخي تاكيد كرد: هر فردي به واسطه هنري كه دارد مي تواند ماندگار شود و بواسطه پرداخت پول و پارتي بازي، هيچ هنرمندي نتوانسته در عرصه هاي مختلف هنري ماندگار شود.

وي گفت: بسياري از بازيگران مطرح كشور و حتي دنيا چهره هاي زيبايي ندارند و بواسطه بازي خوب خود براي هميشه در ذهن مخاطبان باقي مانده اند.

* ایرنا
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
mobina
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۲
0
2
عرب نیا هم که چند وقت پیش تقریبا همین موضع گیری رو داشت در مورد بازیگری استاد بزرگوار چرا در مقابل اون توپ و تشرای همکاران سینماگر ازش حمایت نکردین!!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۳
0
0
تعظیم میکنم به شفافیت و زلالی و عشقی که استاد به ایران و ایرانی و انسانها دارند.

با ارزوی طول عمر و سلامت برای ایشان
نظرات بینندگان