شنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۲
۲۰ ذی القعده ۱۴۴۴
- Saturday 10 June 2023
  • ارتباط با انتخاب
  • |
  • پیوندها
  • |
  • آب و هوا
  • |
  • اوقات شرعی
  • |
  • مجله الکترونیک
  • |
  • نظرسنجی
  • صفحه نخست
  • سیاست
  • بین الملل
  • تاریخ
  • اقتصاد
  • اجتماع
  • فناوری
  • فرهنگ و هنر
  • حوادث
  • ورزش
  • خواندنی ها
  • سلامت
  • ویدیو
  • عکس
جستجو
ویدئو جدیدترین اخبار پربیننده ترین
لایو خبر عکس خواندنی ها اخبار ویژه
  • صفحه نخست
  • سیاست
  • بین الملل
  • تاریخ
  • اقتصاد
  • اجتماع
  • فناوری
  • فرهنگ و هنر
  • حوادث
  • ورزش
  • خواندنی ها
  • سلامت
  • ویدیو
  • عکس
  • درباره انتخاب
  • ارتباط با انتخاب
  • پیوندها
  • آب و هوا
  • اوقات شرعی
  • مجله الکترونیک
  • نظرسنجی
  • آرشیو
ویدیو / لحظات نفس‌گیر تلاش یک شیر کوهی برای شکار یک لامای بالغ و تقلای شکار برای زنده ماندن

ویدیو / لحظات نفس‌گیر تلاش یک شیر کوهی برای شکار یک لامای بالغ و تقلای شکار برای زنده ماندن

ویدیو / خودروی مدفون‌شده زیر خاک در جاده چالوس

ویدیو / خودروی مدفون‌شده زیر خاک در جاده چالوس

ویدیویی از لحظات ابتدایی آتش‌سوزی در بخشی از بازار تجریش

ویدیویی از لحظات ابتدایی آتش‌سوزی در بخشی از بازار تجریش

ویدیو / نجات دلهره‌آور بانوی زنجانی از سیل

ویدیو / نجات دلهره‌آور بانوی زنجانی از سیل

ویدیو / لحظه حمله به امام جماعت مسجدی در مشهد

ویدیو / لحظه حمله به امام جماعت مسجدی در مشهد

ویدیو /  خنده تلخ رئیس قوه قضائیه در پایان صحبت دو مقام دولتی

ویدیو / خنده تلخ رئیس قوه قضائیه در پایان صحبت دو مقام دولتی

کد خبر: ۴۰۲۰۳
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۱۶ - ۱۱ مهر ۱۳۹۰
پ

نگاه امام علی (ع) درباره تربیت انسان/ پاسخ به نفس یعنی خودکشی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سخنان آیت الله مجتبی تهرانی درباره تربیت انسان و عوامل موثر در آن

مروری بر مباحث گذشته

بحث ما در گذشته راجع به تربیت و محیط‎هایی بود که انسان در آنها ساخته می‎شود. تربیت به معنای روش رفتاری و گفتاری دادن به غیر است. انسان در چهار محیط خانوادگی، آموزشی، شغلی و رفاقتی ساخته می‎شود که همه اینها را بحث کردم و عرض کردم که فضای پنجمی حاکم بر این چهار محیط است؛ چه بسا که انسان در آن چهار محیط ساخته شود و این فضای پنجم نقش تخریبی بر او داشته باشد و بر عکس هم همین‎طور است.

نسبت به فضای پنجم هم اشاره‎ای کردم که در جامعه دو گروه فضاساز هستند و نسبت به این فضاسازان بحثی مطرح است که من فعلاً وارد آن نمی‎شوم، اگر چه قبلاً به مناسبت، به آن اشاره کرده‎ام.

اما آنچه که در بحث تربیت مورد نظر من است و در گذشته هم آن را تذکر دادم، این مسئله است که روش گرفتن از غیر، متوقف بر قصد روش دهنده نیست؛ یعنی اگر من بخواهم چه از نظر گفتاری و چه از نظر رفتاری از دیگری روش بگیرم، متوقف بر این نیست که او قصد کند و بخواهد به من روش دهد. چه او قصد کند و چه قصد نکند، من آن روش را می‎گیرم.

قصد روش دهنده در روش گرفتن مدخلیت ندارد، یعنی این‎طور نیست که اگر او قصد کند، روش گیرنده می‎تواند روش بگیرد و اگر او قصد نکند، دیگری نمی‎تواند از او روش بگیرد. این مطلب دقیقی است که قبلاً هم به آن اشاره کرده‎ام.

شرایط مربیان

بحث من فقط متمرکز به یک گروه است و آنها کسانی هستند که قصد می‎کنند به دیگران روش بدهند. من می‎خواهم افرادی را مطرح کنم که از آنها به مربیان تعبیر می‎کنند. مربیان یعنی روش دهندگان و تربیت کنندگانی که می‎خواهند با قصد به دیگری روش دهند. در این رابطه مطالبی را در گذشته عرض کردم، ولی الآن می‎خواهم مستقلاً بحث کنم.

کسانی که می‎خواهند در جامعه و در هر محیطی به عنوان مربی، آموزش دهنده و تربیت کننده باشند و می‎خواهند غیر را تربیت کنند، باید دارای شرایطی باشند. اولین شرط و اساسی‎ترین شرط نسبت به آنها این است که آن‌ها باید خود ساخته باشند تا بتوانند دیگران را بسازند. ما در روایاتمان تحت عناوین مختلفی این معنا را داریم که انسان ابتدا باید خودش و بعد دیگران را تربیت کند، ان‎شاءالله روابطش را بعداً می‎گویم.

کسی که خودش را نساخته و تربیت نکرده است، اگر بخواهد دیگری را تربیت کند، نه تنها فایده ندارد، بلکه گاهی اثر عکس هم دارد. من قبلاً به اینها اشاره کرده‎ام. کسی که خودش مؤدب به آداب شرع و عقل نیست، نمی‎تواند دیگری را مؤدب به آداب شرع و عقل کند.

مقدم داشتن تربیت خود بر دیگران

در روایتی از علی(ع) است که حضرت فرمود: «أفضل الأدب ما بدأت به نفسک» با فضیلت‎ترین تربیت‎ها این است که از خودت شروع کنی. اوّل برو خودت را تربیت کن! اگر توانستی به سراغ دیگران برو! چون فضیلت این بیشتر است.

حضرت در جمله‎ای دیگر می‎فرماید: «عَجِبْتُ لِمَنْ یَتَصَدَّى لِصَلَاحِ النَّاسِ وَ نَفْسُهُ أَشَدُّ شَیْ‏ءٍ فَسَاداً» در شگفتم از کسی که می‎خواهد زمام تربیت مردم را به دست گیرد و حال این که نفس خودش از نظر فساد و خرابی بدترین چیز است. اوّل برو خودت را آباد کن! نمی‎خواهد دیگری را آباد کنی!

باز در روایت دیگری از علی(ع) داریم که فرمود: «من ساس نفسه أدرک السیاسة»، کسی که خودش را ساخته است، می‎تواند جامعه را بسازد و زمام امور جامعه را به دست بگیرد. «من ساس نفسه أدرک السیاسة» سیاست تدبیر جامعه و سازندگی در سطح کلان است.

اینکه ما می‎گوییم «اول برو خودت را تربیت کن» در جمیع ابعاد وجودی به خصوص در بُعد نفسانی است، چون ما بُعد قلبی و بُعد عقلانی هم داریم. ان‎شاءالله بعداً وارد این مسائل می‎شویم. من الآن بحث را بر بُعد نفسانی، یعنی در رابطه با نفس که یک مجموعه از شهوت، غضب و وهم است، متمرکز می‎کنم.

انسانی که می‎خواهد نسبت به غیر مربی‎گری کند، باید ابتدا خودش را ساخته باشد تا بتواند مربّی دیگری شود. در هر محیطی که باشد، فرقی نمی‎کند.

تربیت، سرلوحه دعوت انبیای الهی

از استادم(امام خمینی رضوان‎الله‎تعالی‎علیه) جملاتی را برایتان نقل می‎کنم. ایشان در رابطه با تأدیب نفس، در باب نفوس می‎فرماید: «آنچه که سرلوحه دعوت انبیای عظام است، تأدیب نفوس و تحدید هواهای نفسانیه و روش رفتاری دادن به شهوت، غضب و وهم انسان‎ها است». یعنی انبیاء مرزبندی‎های الهیه را برای اعمال غضب و شهوت، بیان می‎کنند و می‎گویند: «انسان‎ها باید بر طبق آن مرزبندی‎ها تربیت شوند».

بعد ایشان می‎فرماید که بعضی‎ها گمان کردند که دعوت نبی اکرم(ص) دو جنبه دارد؛ دعوت به دنیا و دعوت به آخرت؛ دنیایی و اخروی به طور مطلق. به تعبیر ایشان چه بسا بعضی هم این را کمال نبوّت فرض کردند. می‎فرماید: «اینها اصلاً از دیانت بی‏خبر هستند، نمی‎فهمند دین یعنی چه»!

ببینید ایشان چه‎قدر محکم می‎فرماید! بعد از این می‎فرماید: «دعوت به دنیا، از مقصد انبیا به کلی خارج است». جهت هم این است که حس شهوت و غضب و به تعبیر ایشان شیطان باطنی و ظاهری برای دعوت به دنیا کفایت می‎کند. آن کسی که دارد می‎رود، دیگر «هول دادن» ندارد. دعوت به دنیا، احتیاجی به قرآن و نبی ندارد؛ همان شهوت و غضب کافی است. پس انبیا برای چه آمدند؟ ایشان آمدند که مخلوقات را تربیت کنند.

کلام امیرالمؤمنین در مورد تربیت نفس

این مطالبی که ایشان گفتند، متّخذ از معارف ما است، حالا من روایتی را از علی(ع) مطرح می‎کنم؛ دارد که حضرت فرمود: «النَّفْسُ مَجْبُولَةٌ عَلَى سُوءِ الْأَدَبِ»، نفس از نظر درونی، به قول ما جبلّت و ساختارش بر سوء ادب و بی‎تربیتی استوار است. «وَ الْعَبْدُ مَأْمُورٌ بِمُلَازَمَةِ حُسْنِ الْأَدَبِ» و بنده هم از ناحیه خداوند مأمور است که نفس خود را خوب تربیت کند. «وَ النَّفْسُ تَجْرِی بِطَبْعِهَا فِی مَیْدَانِ الْمُخَالَفَةِ» شهوت، غضب و وهم می‎خواهند به طور گسترده عمل کنند، یعنی هم از فرمان الهی و هم از فرمان عبد سرپیچی کنند، «وَ الْعَبْدُ یَجْهَدُ بِرَدِّهَا عَنْ سُوءِ الْمُطَالَبَةِ»، درحالی که بنده مأمور است، نفسش را از خواسته‎های زشتی که دارد، باز دارد.

«فَمَتَى أَطْلَقَ عِنَانَهَا فَهُوَ شَرِیکٌ فِی فَسَادِهَا»، پس هر کس که مهار شهوت و غضب و وهم را رها کند، در فساد آنها شریک است. «وَ مَنْ أَعَانَ نَفْسَهُ فِی هَوَى نَفْسِهِ فَقَدْ أَشْرَکَ نَفْسَهُ فِی قَتْلِ نَفْسِهِ» و هر کس که به نفس، در خواسته‎هایش کمک کند و هر چه که شهوت، غضب و وهم او می‎خواهد، به آنها بدهد، در خودکشی‎اش شرکت کرده است، یعنی خود کشی کرده است.

استاد ما می‎فرماید: «نه تنها کار انبیاء دعوت به دنیا نیست، بلکه تمام تلاش آنها برای بازداشتن از دعوت نفس، یعنی بی‏بند و باری شهوت و غضب و شیطان باطنی است». تعبیر ایشان که یک تعبیر علمی است، این است: «مأموریت انبیا این است که تقیید اطلاق شهوت و غضب کنند و تحدید موارد منافع دنیایی کنند. این طور نیست که هر جا نفس خواست، سر کند و هر جا که نخواست رو برگرداند».

لذا علی(ع) در روایتی می‎فرماید: «ضبط النفس عند الرغب و الرهب من أفضل الأدب» آنجایی که شهوتت راغب است و آنجایی که می‎خواهد از خوبی رو برگرداند، مهارش را در دستت بگیر! این عمل از بهترین تربیت‎ها است.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله مجتبی تهرانی
لینک کوتاه
ارسال به تلگرام
بازید از صفحه اول ارسال به دوستان نسخه چاپی
گزارش خطا
0
وب گردی
سرنوشت مادر بابک خرمدین چه شد؟

سرنوشت مادر بابک خرمدین چه شد؟

بریده شدن گلوی نوجوان ۱۶ ساله عمدی بود یا بر اثر تصادف؟

بریده شدن گلوی نوجوان ۱۶ ساله عمدی بود یا بر اثر تصادف؟

سرقت‌های سریالی باند «دو انگشتی» در ایستگاه آخر

سرقت‌های سریالی باند «دو انگشتی» در ایستگاه آخر

تتلو عاشق اجرا زنده در برج میلاد بود/ اگر جای او بودید، درباره بخش‌های دردناک زندگی‌تان صراحت به خرج می‌دادید یا پنهان کاری می‌کردید؟

تتلو عاشق اجرا زنده در برج میلاد بود/ اگر جای او بودید، درباره بخش‌های دردناک زندگی‌تان صراحت به خرج می‌دادید یا پنهان کاری می‌کردید؟

خانم مجری از آگهی بازرگانی تلویزیون سر درآورد!

خانم مجری از آگهی بازرگانی تلویزیون سر درآورد!

نظرات بینندگان
تصاویر
۱/۴
۱/۴
تصاویر: خانه‌های زیر آب حاشیه سد گتوند

تصاویر: خانه‌های زیر آب حاشیه سد گتوند

۲/۴
تصاویر: طوفان شدید در تهران

تصاویر: طوفان شدید در تهران

۳/۴
تصاویر: همایش خودروهای کلاسیک

تصاویر: همایش خودروهای کلاسیک

۴/۴
تصاویر: دومین جشنواره گلاب‌گیری «اَمرولِه»

تصاویر: دومین جشنواره گلاب‌گیری «اَمرولِه»

ببینید!

ویدیو / اولین تصاویر از لحظه ریزش سنگ از کوه در جاده چالوس و گیر کردن مردم در تونل

ویدیو/ فرو رفتن روستاهای حاشیه سد گتوند خوزستان به زیر آب

ویدیو / رادان: پلیس کم‌کاری سایر دستگاه‌های اجرایی در اجرای قانون حجاب را به عنوان تخلف اداری گزارش می‌کند

ویدیو / لحظه‌ی ورود کریم بنزما به عربستان با استقبال مدیران و هواداران الاتحاد

ویدیو / لحظه وقوع طوفان شن عظیم در کانال سوئز در مصر

ویدیو / وضعیت ماهیان پس از منفجر شدن سد کوخافکا

ویدیو / سلفی گرفتن دوستانه یک شهروند با رئیس‌جمهوری فرانسه و صدراعظم آلمان

آرشیو
پربازدیدها
روز هفته ماه سال

ویدیو / اولین تصاویر از لحظه ریزش سنگ از کوه در جاده چالوس و گیر کردن مردم در تونل

ویدیو / خنده تلخ رئیس قوه قضائیه در پایان صحبت دو مقام دولتی

ویدیو / لحظه حمله به امام جماعت مسجدی در مشهد

ویدیو / خودروی مدفون‌شده زیر خاک در جاده چالوس

ویدیو / نجات دلهره‌آور بانوی زنجانی از سیل

پایان همکاری فردوسی‌پور با صداوسیما

پایان رزمایش اسرائیل برای تمرین «جنگ با ایران در چند جبهه» / برخی از نیرو‌های آمریکایی در این رزمایش شرکت داشتند

اجرای کارمزد تراکنش خرید کارتی از یکشنبه / نانوایی‌ها و سوپرمارکت ها، فعلا مشمول این کارمزد نخواهند شد

ویدیو / اولین تصاویر از لحظه ریزش سنگ از کوه در جاده چالوس و گیر کردن مردم در تونل

ویدیو / کودکی رهبران جهان با هوش مصنوعی

تصاویر / روحانی، احمدی‌نژاد، لاریجانی در مراسم سالگرد امام

ویدیو / کریدور مهمی که ایران را دور زد

مهدی طائب: برخی می‌گویند چرا می‌خواهید حجاب را اجباری کنید؟ پاسخ من این است که ما در دنیا حجاب اجباری نداریم بلکه بی‌حجابی اجباری داریم / در ایران بی‌حجابی هرگز نبوده، حتی زمان ساسانیان

یک خبرگزاری دولتی: بزودی ۲۴ میلیارد دلار ارز وارد ایران می‌شود؛ ۷ میلیارد دلار از کره جنوبی، ۱۰ میلیارد دلار از عراق و ۶.۷ میلیارد دلار حق برداشت ویژه از صندوق بین‌المللی پول

لیست ملی‌پوشان فوتبال برای مسابقات کافا تکذیب شد

قیمت طلا و سکه، امروز ۱۷ خرداد ۱۴۰۲

روایتی از چگونگی شهادت ۵ مرزبان در سراوان/ نماینده مجلس: تروریست‌ها برجک را تخریب کردند / یک ساعت درگیر بودند / تروریست‌ها از مرزبانان خواسته بودند که تسلیم شوند، اما مرزبانان شهادت را بر تسلیم شدن ترجیح دادند / مشخص است که سرویس‌های بیگانه آن سوی مرز با گروهک تروریستی ارتباط تنگاتنگ داشتند

اطلاعیه مرزبانی سیستان و بلوچستان: مرزبانان‌هنگ مرزی زابل با افراد مسلح ناشناس که قصد ورود به خاک ایران را داشتند، در نقطه صفر مرزی درگیر شدند / مرزبانان با برتری آتش سنگین و تحمیل تلفات، خسارات جدی را به آنان وارد کردند

ویدیو / اولین تصاویر از لحظه ریزش سنگ از کوه در جاده چالوس و گیر کردن مردم در تونل

ویدیو / رونمایی از نخستین قطار هوایی با خط مغناطیسی معلق در چین

سخنان یک مقام ارشد نظامی امریکا درمورد ایران که اسرائیل را حیرت زده کرد / توانایی تهران برای تولید کلاهک اتمی و نصب آن بر روی موشک ظرف چند ماه / «یا ژنرال میلی اشتباه می‌کند یا ما در این مدت خواب بودیم»

رئیس‌ بانک مرکزی به آمریکا سفر کرد

ویدیو / کودکی رهبران جهان با هوش مصنوعی

تصاویر / روحانی، احمدی‌نژاد، لاریجانی در مراسم سالگرد امام

دایی مهسا امینی: مهسا کاملاً سالم بود؛ بیماری قلبی مادرزادی او دروغ مطلق است

ویدیو / واکنش امیر قطر به برد ایران مقابل ولز

ویدیو / آزار و اذیت شیطانی دختر دانشجو توسط این ۵ آدم‌ربا

ساعت و تاریخ بازی ایران - آمریکا

ویدیویی که پلیس از مهسا امینی منتشر کرد

۱۲ حقیقت شگفت انگیز درباره قوم باستانی آزتک که ثابت می کند جلوتر از زمان خود بودند

بازگشت ملوانان ایرانی از جهنم یک کشور آفریقایی بعد از ۱۰ سال: غذا‎ فقط روزی یک وعده ذرت کوبیده بود و یک تُشک برای خوابیدن۶ مرد

ویدیوی کامل حادثه حمله به حرم شاهچراغ در ۴ آبان ۱۴۰۱ (۱۸+)

خواندنی ها
پیش‌بینی ترسناک یک ربات انسان‌نما از آینده هوش مصنوعی

پیش‌بینی ترسناک یک ربات انسان‌نما از آینده هوش مصنوعی

گروهی از دانشمندان: شاید بیگانگان در قلب راه شیری کمین کرده باشند

گروهی از دانشمندان: شاید بیگانگان در قلب راه شیری کمین کرده باشند

آرنولد شواتزنگر «خاطرات دردناک» دوران کودکی‌ و شکنجه‌های پدرش را بازگو کرد

آرنولد شواتزنگر «خاطرات دردناک» دوران کودکی‌ و شکنجه‌های پدرش را بازگو کرد

توپ ‌جمع‌کن امجدیه که به میلیونر محبوب سیلیکون ولی تبدیل شد

توپ ‌جمع‌کن امجدیه که به میلیونر محبوب سیلیکون ولی تبدیل شد

آخرین اخبار مهمترین عناوین روز

وقوع ۱۶۰۰ سیل در ۱۰ سال اخیر با ۶۴ هزار میلیارد تومان خسارت

آنکارا گزارش‌ها درباره وخامت حال اردوغان را تکذیب کرد

فیروز نادری، دانشمند ایرانی و از مدیران پیشین ناسا، درگذشت

کاهش ۹۳ درصدی صادرات ایران به آمریکا / واردات ایران از آمریکا ۲۹ درصد افزایش یافت / واشنگتن: تجارت با تهران در چهارماهه نخست ۲۰۲۳ دو درصد افت کرد

پناهیان: امام حسن عسکری دستور ساخت ۲ مسجد را داده بود؛ یکی در قم و دیگری در روستای رحق در مشهد اردهال / در دوران پهلوی، دست‌های پشت پرده در غریب نگه داشتن کاشان موثر بوده

صبحانه خبری، ۲۰ خرداد ۱۴۰۲؛ از سه دیدار رابرت مالی با نماینده ایران تا مذاکرات محرمانه تهران و واشنگتن در عمان 

تصاویر: خانه‌های زیر آب حاشیه سد گتوند

تصاویر: طوفان شدید در تهران

تصاویر: همایش خودروهای کلاسیک

پناهیان: امام حسن عسکری دستور ساخت ۲ مسجد را داده بود؛ یکی در قم و دیگری در روستای رحق در مشهد اردهال / در دوران پهلوی، دست‌های پشت پرده در غریب نگه داشتن کاشان موثر بوده

وزیر کشور: جمهوری آذربایجان دوستی بهتر از دولت ایران نخواهد داشت / هرکسی با جمهوری اسلامی دشمنی کند، بازنده خواهد بود

طرح ۳۷ فقره اتهام علیه ترامپ؛ «رئیس‌جمهوری سابق آمریکا اسناد محرمانه هسته‌ای نگهداری می‌کرد»

پوتین: روسیه در ماه ژوئیه تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی در بلاروس مستقر خواهد کرد

استانداری خوزستان: ترک فعل دستگاه‌ها در بحث حجاب و عفاف تا عزل مسئول پیگیری می‌شود

اجرای کارمزد تراکنش خرید کارتی از یکشنبه / نانوایی‌ها و سوپرمارکت ها، فعلا مشمول این کارمزد نخواهند شد

آخرین آمار کرونا در ایران، ۱۹ خرداد ۱۴۰۲: فوت ۱ نفر در شبانه روز گذشته / شناسایی ۱۷ بیمار جدید کرونایی

واکنش اتحادیه اروپا به گزارش‌هایی درباره نزدیک شدن ایران و آمریکا به توافق موقت: تحول جدیدی در برجام رخ نداده / درباره گمانه‌زنی‌ها نظر نمی‌دهیم

رئیسی: صحنه‌سازی‌ها در دل مردم هیچ تاثیری ندارد / عشق به نظام و ولایت هرگز از دل مردم جدا نمی‌شود

امام جمعه قم، سفر رئیسی به اندونزی و سوریه را «موفقیت» دیپلماتیک توصیف کرد

ریزش سنگ در محور کندوان یک فوتی و یک مصدوم برجای گذاشت

افت قیمت نفت در پی گزارش‌هایی دربارۀ «نزدیک شدن» ایران و آمریکا به توافق هسته‌ای

استدلال انجمن شرکت‌های هواپیمایی برای افزایش قیمت بلیط هواپیما: با فشار به قیمت، خیلی از مردمی که تا الآن با ماشین، قطار و اتوبوس مسافرت می‌کردند به سمت هواپیما می آیند

پایان همکاری فردوسی‌پور با صداوسیما

وضعیت جاده‌ها و راه‌ها، امروز ۱۹ خرداد ۱۴۰۲ / تداوم ممنوعیت تردد در جاده چالوس / بارش باران در جاده‌های ۴ استان

وضعیت آب و هوا، امروز ۱۹ خرداد ۱۴۰۲ / طوفان گرمسیری امروز به ایران می‌رسد / تداوم ناپایداری‌های جوی در برخی استان‌ها

هشدار بروز سیلاب در تهران؛ تردد و اسکان موقت در اطراف رودخانه‌ها ممنوع شد

مصدومیت ۲۰ نفر براثر ریزش سنگ در جاده چالوس / وقوع سیل در کندوان محتمل است

نمایندگی ایران در سازمان ملل: هیچ توافق موقتی به جایگزینی برجام در دستور کار نیست

وزیر خارجه عربستان: ما بدنبال توسعه برنامه هسته‌ای غیرنظامی هستیم

سیلاب در فیروزکوه/ ‌شهرک کوهسار ‌تخلیه شد/ جمعه بازار ‌تعطیل خواهد بود

هلال احمر: آبگرفتگی روستای "تلخاب" در پی بالا آمدن آب سد گتوند/ پوشش امدادی روستاییان

دعوت از ۲۵ بازیکن برای اردوی تیم ملی فوتبال ایران / شجاع خلیل‌زاده و احمد نورالهی در تورنمنت کافا حضور نخواهند داشت

اینفوگرافیک / امروز ۱۸ خرداد ۱۴۰۲ قیمت ها چقدر است؟

ساپینتو رسما سرمربی آپوئل قبرس شد

اژه‌ای: به صِرف قول و حرف زدن مسؤولان امیدآفرینی ایجاد نمی‌شود

رئیسی: به تولید محصول موشکی که دنیا را خیره می‌کند افتخار می‌کنیم ولی تولید قدرت فقط ساخت موشک نیست

رئیسی: دشمن نمی‌خوا‌هد در کشور تولید و درآمد داشته باشیم / واحدهای اقتصادی که عمدتا در دهه ۹۰ راکد شده بودند در مسیر احیاء قرار گرفته‌اند

بیمارستان امام علی چابهار: علت فوت ۲ نوزاد نارسی اندام‌های حیاتی و رضایت پدر در ترخیص نوزادان بود نه قصور پزشکی

 اسامی ۱۰ ایرلاین گرانفروش اعلام شد/ سازمان هواپیمایی: جریمه ایرلاین‌ها عرضه بلیت را کاهش می‌دهد

آرشیو
  • صفحه نخست
  • سیاست
  • بین الملل
  • تاریخ
  • اقتصاد
  • اجتماع
  • فناوری
  • فرهنگ و هنر
  • حوادث
  • ورزش
  • خواندنی ها
  • سلامت
  • ویدیو
  • عکس
  • درباره انتخاب
  • |
  • ارتباط با ما
  • |
  • پیوندها
  • |
  • آب و هوا
  • |
  • اوقات شرعی
  • |
  • مجله الکترونیکی
  • |
  • نظرسنجی
  • |
  • جستجو
  • |
  • آرشیو
تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به انتخاب است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و تولید : "ایران سامانه"
کد خبر: ۴۰۲۰۳
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۱۶ - ۱۱ مهر ۱۳۹۰
پ

نگاه امام علی (ع) درباره تربیت انسان/ پاسخ به نفس یعنی خودکشی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سخنان آیت الله مجتبی تهرانی درباره تربیت انسان و عوامل موثر در آن

مروری بر مباحث گذشته

بحث ما در گذشته راجع به تربیت و محیط‎هایی بود که انسان در آنها ساخته می‎شود. تربیت به معنای روش رفتاری و گفتاری دادن به غیر است. انسان در چهار محیط خانوادگی، آموزشی، شغلی و رفاقتی ساخته می‎شود که همه اینها را بحث کردم و عرض کردم که فضای پنجمی حاکم بر این چهار محیط است؛ چه بسا که انسان در آن چهار محیط ساخته شود و این فضای پنجم نقش تخریبی بر او داشته باشد و بر عکس هم همین‎طور است.

نسبت به فضای پنجم هم اشاره‎ای کردم که در جامعه دو گروه فضاساز هستند و نسبت به این فضاسازان بحثی مطرح است که من فعلاً وارد آن نمی‎شوم، اگر چه قبلاً به مناسبت، به آن اشاره کرده‎ام.

اما آنچه که در بحث تربیت مورد نظر من است و در گذشته هم آن را تذکر دادم، این مسئله است که روش گرفتن از غیر، متوقف بر قصد روش دهنده نیست؛ یعنی اگر من بخواهم چه از نظر گفتاری و چه از نظر رفتاری از دیگری روش بگیرم، متوقف بر این نیست که او قصد کند و بخواهد به من روش دهد. چه او قصد کند و چه قصد نکند، من آن روش را می‎گیرم.

قصد روش دهنده در روش گرفتن مدخلیت ندارد، یعنی این‎طور نیست که اگر او قصد کند، روش گیرنده می‎تواند روش بگیرد و اگر او قصد نکند، دیگری نمی‎تواند از او روش بگیرد. این مطلب دقیقی است که قبلاً هم به آن اشاره کرده‎ام.

شرایط مربیان

بحث من فقط متمرکز به یک گروه است و آنها کسانی هستند که قصد می‎کنند به دیگران روش بدهند. من می‎خواهم افرادی را مطرح کنم که از آنها به مربیان تعبیر می‎کنند. مربیان یعنی روش دهندگان و تربیت کنندگانی که می‎خواهند با قصد به دیگری روش دهند. در این رابطه مطالبی را در گذشته عرض کردم، ولی الآن می‎خواهم مستقلاً بحث کنم.

کسانی که می‎خواهند در جامعه و در هر محیطی به عنوان مربی، آموزش دهنده و تربیت کننده باشند و می‎خواهند غیر را تربیت کنند، باید دارای شرایطی باشند. اولین شرط و اساسی‎ترین شرط نسبت به آنها این است که آن‌ها باید خود ساخته باشند تا بتوانند دیگران را بسازند. ما در روایاتمان تحت عناوین مختلفی این معنا را داریم که انسان ابتدا باید خودش و بعد دیگران را تربیت کند، ان‎شاءالله روابطش را بعداً می‎گویم.

کسی که خودش را نساخته و تربیت نکرده است، اگر بخواهد دیگری را تربیت کند، نه تنها فایده ندارد، بلکه گاهی اثر عکس هم دارد. من قبلاً به اینها اشاره کرده‎ام. کسی که خودش مؤدب به آداب شرع و عقل نیست، نمی‎تواند دیگری را مؤدب به آداب شرع و عقل کند.

مقدم داشتن تربیت خود بر دیگران

در روایتی از علی(ع) است که حضرت فرمود: «أفضل الأدب ما بدأت به نفسک» با فضیلت‎ترین تربیت‎ها این است که از خودت شروع کنی. اوّل برو خودت را تربیت کن! اگر توانستی به سراغ دیگران برو! چون فضیلت این بیشتر است.

حضرت در جمله‎ای دیگر می‎فرماید: «عَجِبْتُ لِمَنْ یَتَصَدَّى لِصَلَاحِ النَّاسِ وَ نَفْسُهُ أَشَدُّ شَیْ‏ءٍ فَسَاداً» در شگفتم از کسی که می‎خواهد زمام تربیت مردم را به دست گیرد و حال این که نفس خودش از نظر فساد و خرابی بدترین چیز است. اوّل برو خودت را آباد کن! نمی‎خواهد دیگری را آباد کنی!

باز در روایت دیگری از علی(ع) داریم که فرمود: «من ساس نفسه أدرک السیاسة»، کسی که خودش را ساخته است، می‎تواند جامعه را بسازد و زمام امور جامعه را به دست بگیرد. «من ساس نفسه أدرک السیاسة» سیاست تدبیر جامعه و سازندگی در سطح کلان است.

اینکه ما می‎گوییم «اول برو خودت را تربیت کن» در جمیع ابعاد وجودی به خصوص در بُعد نفسانی است، چون ما بُعد قلبی و بُعد عقلانی هم داریم. ان‎شاءالله بعداً وارد این مسائل می‎شویم. من الآن بحث را بر بُعد نفسانی، یعنی در رابطه با نفس که یک مجموعه از شهوت، غضب و وهم است، متمرکز می‎کنم.

انسانی که می‎خواهد نسبت به غیر مربی‎گری کند، باید ابتدا خودش را ساخته باشد تا بتواند مربّی دیگری شود. در هر محیطی که باشد، فرقی نمی‎کند.

تربیت، سرلوحه دعوت انبیای الهی

از استادم(امام خمینی رضوان‎الله‎تعالی‎علیه) جملاتی را برایتان نقل می‎کنم. ایشان در رابطه با تأدیب نفس، در باب نفوس می‎فرماید: «آنچه که سرلوحه دعوت انبیای عظام است، تأدیب نفوس و تحدید هواهای نفسانیه و روش رفتاری دادن به شهوت، غضب و وهم انسان‎ها است». یعنی انبیاء مرزبندی‎های الهیه را برای اعمال غضب و شهوت، بیان می‎کنند و می‎گویند: «انسان‎ها باید بر طبق آن مرزبندی‎ها تربیت شوند».

بعد ایشان می‎فرماید که بعضی‎ها گمان کردند که دعوت نبی اکرم(ص) دو جنبه دارد؛ دعوت به دنیا و دعوت به آخرت؛ دنیایی و اخروی به طور مطلق. به تعبیر ایشان چه بسا بعضی هم این را کمال نبوّت فرض کردند. می‎فرماید: «اینها اصلاً از دیانت بی‏خبر هستند، نمی‎فهمند دین یعنی چه»!

ببینید ایشان چه‎قدر محکم می‎فرماید! بعد از این می‎فرماید: «دعوت به دنیا، از مقصد انبیا به کلی خارج است». جهت هم این است که حس شهوت و غضب و به تعبیر ایشان شیطان باطنی و ظاهری برای دعوت به دنیا کفایت می‎کند. آن کسی که دارد می‎رود، دیگر «هول دادن» ندارد. دعوت به دنیا، احتیاجی به قرآن و نبی ندارد؛ همان شهوت و غضب کافی است. پس انبیا برای چه آمدند؟ ایشان آمدند که مخلوقات را تربیت کنند.

کلام امیرالمؤمنین در مورد تربیت نفس

این مطالبی که ایشان گفتند، متّخذ از معارف ما است، حالا من روایتی را از علی(ع) مطرح می‎کنم؛ دارد که حضرت فرمود: «النَّفْسُ مَجْبُولَةٌ عَلَى سُوءِ الْأَدَبِ»، نفس از نظر درونی، به قول ما جبلّت و ساختارش بر سوء ادب و بی‎تربیتی استوار است. «وَ الْعَبْدُ مَأْمُورٌ بِمُلَازَمَةِ حُسْنِ الْأَدَبِ» و بنده هم از ناحیه خداوند مأمور است که نفس خود را خوب تربیت کند. «وَ النَّفْسُ تَجْرِی بِطَبْعِهَا فِی مَیْدَانِ الْمُخَالَفَةِ» شهوت، غضب و وهم می‎خواهند به طور گسترده عمل کنند، یعنی هم از فرمان الهی و هم از فرمان عبد سرپیچی کنند، «وَ الْعَبْدُ یَجْهَدُ بِرَدِّهَا عَنْ سُوءِ الْمُطَالَبَةِ»، درحالی که بنده مأمور است، نفسش را از خواسته‎های زشتی که دارد، باز دارد.

«فَمَتَى أَطْلَقَ عِنَانَهَا فَهُوَ شَرِیکٌ فِی فَسَادِهَا»، پس هر کس که مهار شهوت و غضب و وهم را رها کند، در فساد آنها شریک است. «وَ مَنْ أَعَانَ نَفْسَهُ فِی هَوَى نَفْسِهِ فَقَدْ أَشْرَکَ نَفْسَهُ فِی قَتْلِ نَفْسِهِ» و هر کس که به نفس، در خواسته‎هایش کمک کند و هر چه که شهوت، غضب و وهم او می‎خواهد، به آنها بدهد، در خودکشی‎اش شرکت کرده است، یعنی خود کشی کرده است.

استاد ما می‎فرماید: «نه تنها کار انبیاء دعوت به دنیا نیست، بلکه تمام تلاش آنها برای بازداشتن از دعوت نفس، یعنی بی‏بند و باری شهوت و غضب و شیطان باطنی است». تعبیر ایشان که یک تعبیر علمی است، این است: «مأموریت انبیا این است که تقیید اطلاق شهوت و غضب کنند و تحدید موارد منافع دنیایی کنند. این طور نیست که هر جا نفس خواست، سر کند و هر جا که نخواست رو برگرداند».

لذا علی(ع) در روایتی می‎فرماید: «ضبط النفس عند الرغب و الرهب من أفضل الأدب» آنجایی که شهوتت راغب است و آنجایی که می‎خواهد از خوبی رو برگرداند، مهارش را در دستت بگیر! این عمل از بهترین تربیت‎ها است.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله مجتبی تهرانی
ارسال به تلگرام
  • صفحه نخست
  • سیاست
  • بین الملل
  • تاریخ
  • اقتصاد
  • اجتماع
  • فناوری
  • فرهنگ و هنر
  • حوادث
  • ورزش
  • خواندنی ها
  • سلامت
  • ویدیو
  • عکس
  • درباره انتخاب
  • |
  • ارتباط با ما
  • |
  • پیوندها
  • |
  • آب و هوا
  • |
  • اوقات شرعی
  • |
  • مجله الکترونیکی
  • |
  • نظرسنجی
  • |
  • جستجو
  • |
  • آرشیو
تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به انتخاب است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و تولید : "ایران سامانه"