arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۲۵۰
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۱۱ - ۱۲ مهر ۱۳۹۰

ميوه‌هاي ايراني با برچسب خارجي!

به گفته بياباني در اين زمينه هيچگونه كنترل و نظارتي وجود ندارد و متاسفانه فرهنگ با واردات بي‌رويه استفاده از محصولات داخلي و ذائقه مردم تغيير كرده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رييس اتحاديه باغداران كشور اظهار كرد: به دليل واردات بي‌رويه ميوه و جايگزيني ميوه‌هاي خارج از فصل، ميوه‌هاي فصلي كشور كه هميشه مورد استقبال بالا بودند با كاهش مصرف در بازار داخلي مواجه شده‌اند؛ به طوريكه خربزه ايراني كه جزو مرغوب‌ترين خربزه جهاني است با برچسب خربزه فرانسوي وارد بازار مي‌شود تا شايد بازار بهتر و قيمت بالاتري داشته باشد.

وي ابراز عقيده كرد: اين مشكل وقتي حادتر مي‌شود كه هزينه‌هاي توليد نيز بدون سياست‌هاي حمايتي يكباره افزايش مي‌يابد و قدرت رقابت صادراتي را نه تنها از محصول مي‌گيرد بلكه قيمت خريد آن از سوي دلالان حتي هزينه تمام شده باغداران را تامين نمي‌كند و اين گونه است كه محصول در سردخانه‌ها رها مي‌شود يا اصلا از درخت چيده نمي‌شود.

عنايت‌الله بياباني در گفت‌وگو با ايسنا گفت: درحاليكه خربزه و هندوانه دو محصول كيفي كشورمان هستند و هر ساله به ميزان قابل توجهي صادر مي‌شدند امسال به دليل افزايش هزينه‌هاي توليد و نداشتن رقابت صادراتي نه تنها صادرات آن كاهش يافته است بلكه در داخل هم بازار مناسبي ندارد.

به گفته بياباني در اين زمينه هيچگونه كنترل و نظارتي وجود ندارد و متاسفانه فرهنگ با واردات بي‌رويه استفاده از محصولات داخلي و ذائقه مردم تغيير كرده است.

به اعتقاد نايب رييس خانه كشاورز اشاعه مصرف محصولات خارجي، سياست‌هاي ضد توليد است؛ به‌طور مثال انگور دانه درشت و گوشتي قرمز كه مشابه انگور شيلي است در استان اصفهان توليد و كيلويي هزار و 500 تومان در بازار تهران عرضه مي‌شود اما انگور شيلي كيلويي بيش از 10 هزار تومان در مغازه‌هاي سطح شهر عرضه مي‌شوند.

در اين ميان جاي سوال است درهاي واردات به روي ميوه‌هاي خارجي كه گشوده است هيچ؛ ميوه‌هاي ايراني چرا بايد با نام خارجي و با برچسب خارجي بازار داشته باشند و مصرف شوند؟ چرا بايد هزينه‌هاي بالا، رقابتي بودن صادرات محصولاتي همچون خريزه را از ما بگيرد و سياست حمايتي از توليد و صادرات هم وجود نداشته باشد عليرغم اينكه يكي از مزيت‌هاي كشورمان توليد صيفي‌جات است.

لازم به يادآوري است كه طي سه ماهه نخست سال گذشته بيش از دو هزار تن پوست خربزه تازه، يخ‌زده و خشك‌كرده به ارزش 508 هزار و 427 دلار به كشورهاي آلمان، امارات متحده عربي و تركيه صادر شد.
نظرات بینندگان