arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۲۶۳۰
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۰۱ - ۲۱ فروردين ۱۳۹۷

از شهرستان‌ها به چهارراه استانبول آمدند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

برخلاف تصور عموم تنها سرمایه‌داران نیستند که می‌خواهند دارایی‌شان را به دلار تبدیل کنند. در میان خریداران این روزهای بازار ارز هستند کسانی که برای خرید ١٠دلار به صرافی‌ها مراجعه می‌کنند.


به گزارش شهروند، «دلار همچنان می‌تازد، به‌طوری‌که دیروز تا ٦هزارو١٥٠ تومان هم پیش رفت. در حالی که انتظار می‌رود با افزایش غیرمنطقی قیمت، از حجم تقاضا کاسته شود، اما هر لحظه بر تعداد خریداران ارز افزوده می‌شود. دلار ٦‌هزار تومانی کار را به جایی رسانده که بسیاری از ایرانی‌ها از دیگر شهرها برای خرید دلار راهی میدان فردوسی تهران شده‌اند.»


این بخشی از گفته‌های کامبیز افسری یکی از صرافی‌های تهران است. او می‌گوید: برخلاف تصور عموم تنها سرمایه‌داران نیستند که می‌خواهند دارایی‌شان را به دلار تبدیل کنند. در میان خریداران این روزهای بازار ارز هستند کسانی که برای خرید ١٠دلار به صرافی‌ها مراجعه می‌کنند.


او که معتقد به تغییر فرهنگ ضدملی در میان مردم است، ادامه می‌دهد: شاید لازم است تا دیر نشده رئیس‌جمهوری با مردم سخن بگوید و از دلایل به وجود آمدن چنین وضعی تحلیل خود را ارایه دهد.


رئیس‌جمهوری باید برای مدیریت بازار ارز و جلوگیری از سوداگری و سوءاستفاده از وضع پیش آمده از مردم کمک بخواهد. متن کامل گفت‌وگوی «شهروند» با این صراف میدان فردوسی را در ادامه می‌خوانید:


در خبرها آمده که بازار ارز به حالت نیمه‌تعطیل درآمده است. در شرایطی که بسیاری از صرافی‌ها حاضر به عرضه ارز نیستند، چطور قیمت‌ها مدام درحال بالارفتن است؟
یکشنبه بازار ارز کمی حالت امنیتی به خود گرفته بود. این مشکل دیروز تا حدودی حل شد. هرچند ماموران امنیتی در بازار حضور دارند، اما خرید و فروش ارز همچنان ادامه دارد.


با توجه به ورود دولت به کنترل بازار از دیروز و غیرمنطقی بودن قیمت دلار، آیا باز هم خرید و فروش صورت می‌گیرد؟
مشتریان این روزهای بازار ارز تنها مردم تهران نیستند، بسیاری از مشتریان ما از سایر شهرهای کشور برای خرید دلار به میدان فردوسی آمده‌اند تا بتوانند دلار خریداری کنند. این بازار را نمی‌توان با عرضه بیشتر ارز کنترل کرد، بلکه باید محرک اصلی افزایش تقاضا را از بین برد.


بیشتر متقاضیان، چقدر ارز می‌خرند؟
بیشتر خریدهایی که انجام می‌شود، کمتر از ٥٠‌هزار دلار است. برخلاف تصور عموم تنها سرمایه‌داران نیستند که این روزها ارز می‌خرند، ما حتی مشتریانی داریم که می‌خواهند ١٠٠ دلار و حتی کمتر بخرند.


گفته می‌شود صرافی‌ها به خریداران خرد ارزی نمی‌فروشند؟
طبیعی است که یک صراف به جای فروش‌ هزار دلار به ١٠ نفر، خواهان فروش ١٠‌هزار دلار به یک نفر باشد، خب دردسر کمتری دارد.


صرافی‌ها چطور، خودشان حاضرند دلار ٦‌هزار تومانی بخرند؟
تعداد صرافی‌هایی که دلار می‌خرند، کم نیست، هرچند ریسک خرید بسیار بالاست، اما هجوم مردم به بازار موجب شده آنها این ریسک را بپذیرند. فروختن ارز این روزها راحت‌تر از خرید آن است.


چند ‌درصد تقاضای موجود در بازار غیرواقعی است؟
صد‌درصد تقاضای خرید دلار کاذب است. این روزها نه فصل سفر است، نه تجارت. بازاری‌ها تازه ٣ روز است که کار خود را آغاز کرده‌اند و معاملات تجاری هنوز آغاز نشده است. بیشتر مردم هم که از مسافرت برگشته‌اند، بنابراین می‌توان ادعا کرد بیشتر خریداران ارز برای کسب سود راهی بازار شده‌اند.


عرضه ارز به صرافی‌ها چطور است؟ برخی از فعالان بازار در روزهای گذشته از کمبود ارز گله می‌کردند؟
عرضه به اندازه کافی هست، مشکل سیل تقاضاست. بازار ارز همه‌ساله در فروردین بازار آرامی را داشت و در بدترین شرایط قیمت‌ها در مدت یک ماه ٥‌درصد افزایش می‌یافت، اما رفتار امسال بازار در سال‌های گذشته بی‌سابقه است.


چطور می‌توان بازار را کنترل کرد؟
شاید لازم است تا دیر نشده رئیس‌جمهوری با مردم سخن بگوید و از دلایل به وجود آمدن چنین وضعی تحلیل خود را ارایه دهد. رئیس‌جمهوری باید برای مدیریت بازار ارز و جلوگیری از سوداگری و سوءاستفاده از وضع پیش آمده از مردم کمک بخواهد. باید در بین مردم نوعی همبستگی ایجاد شود و این اطمینان ایجاد شود که ثبات به بازار بازمی‌گردد.

نظرات بینندگان