arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۲۷۱۰
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۱۴ - ۲۱ فروردين ۱۳۹۷

ارتباط بی‌خوابی‌های شبانه با خطر آلزایمر

کم خوابی حتی برای یک شب موجب می شود مغز از پروتئین هایی سرشار شود که مدت‌ها قبل ارتباط آن با خطر ابتلا به بیماری آلزایمر تایید شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

بررسی‌ها نشان می‌دهد که بی‌خوابی‌های شبانه با خطر ابتلا به آلزایمر مرتبط است.

به گزارش انتخاب؛ در این بررسی‌ آمده است: کم خوابی حتی برای یک شب موجب می شود مغز از پروتئین هایی سرشار شود که مدت‌ها قبل ارتباط آن با خطر ابتلا به بیماری آلزایمر تایید شده است.

متخصصان علوم پزشکی در آمریکا دریافتند افرادی که برای یک شب خود را از خوابیدن محروم می کنند با افزایش چشمگیر و آنی "بتا آمیلوئید" روبرو می شوند. بتا آمیلوئید ماده ای است که بین عصب‌ها جمع می شود و پلاک‌هایی را تشکیل می دهد که توانایی مغز را در عملکرد درست خود را متوقف می‌کند.

یکی از متخصصان این مطالعه گفت: به طور قطع مشخص شده محروم شدن از خواب کافی برای یک شب می تواند سطح ترکیب‌های مضر بتا آمیلوئید را افزایش دهد. همچنین در بررسی‌هایی که در گذشته روی نمونه‌های حیوانی و انسانی انجام گرفته مشخص شد بین کم‌خوابی و انباشت بتا آمیلوئیدها در مغز ارتباط وجود دارد. هرچند بسیاری از مطالعات انجام گرفته روی نمونه های انسانی بر کیفیت خواب تاکید داشته‌اند.

در این بررسی‌ متخصصان تصمیم گرفتند به آزمایش‌هایی دست پیدا کنند که به طور دقیق‌تر تایید محرومیت از خواب را بر سطح بتا آمیلوئید در مغز انسان ارزیابی کند.

در بررسی‌ انجام گرفته ۲۰ فرد سالم که سابقه اختلالات مغزی نداشتند مدت دو شب را در محیط آزمایشگاهی سپری کردند. گروهی از آنان از استراحت شبانه خوب برخوردار بودند و گروه دیگر اجازه خوابیدن نداشتند. متخصصان هنگام صبح و با کمک اسکن مغزی سطح بتا آمیلوئید مغز آنان را بررسی کردند.

به گزارش هلث ‌دی نیوز، آنها دریافتند محرومیت از خواب با افزایش چشمگیر بتا آمیلوئید در مغز مرتبط است.

منبع: ایسنا
برچسب ها: بی‌خوابی ، آلزایمر
نظرات بینندگان