arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۲۸۸
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۱۳ - ۱۲ مهر ۱۳۹۰

درآمد نفتي 9 ماهه عربستان، 204 ميليارد دلار

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
عربستان سعودي در 9 ماه نخست سال جاري ميلادي از طريق صادر كردن بيش از يک ميليارد و 800 ميليون بشکه نفت خام به بازارهاي جهاني حدود 766 ميليارد ريال سعودي (204 ميليارد دلار) درآمدزايي داشته است.

به گزارش انتخاب به نقل از ايسنا، فرهاد بن جمعه - تحليلگر برجسته اقتصادي از عربستان، گفت: با توجه به اينكه بهاي نفت خام تا پايان سال جاري ميلادي در سطوح بالا پيش‌بيني مي‌شود، درآمد عربستان از فروش نفت خام تا پايان امسال به يک تريليون و 10 ميليارد ريال سعودي(269 ميليارد دلار) خواهد رسيد.

فرهاد بن جمعه گفت: پس از رکورد عربستان مبني بر فروش يک تريليون و 100 ميليارد ريال نفت در سال 2008، براي دومين بار در تاريخ اين کشور است که درآمدهاي نفتي آن به رقم قابل توجهي مي‌رسد.

بهاي نفت خام در زمان كسب درآمد يک تريليون و 100 ميليارد دلاري در سال 2008، حدود 95 دلار در هر بشکه و توليد اين کشور 9 ميليون و 200 هزار بشکه در روز بود.

اين تحليلگر يادآور شد: به رغم پيش‌بيني‌ها مبني بر روند کند رشد اقتصادي جهان، انتظار مي رود قيمت‌هاي جهاني نفت خام همچنان در سطوح بالا باقي بماند و با توجه به اينكه عادي شدن توليد نفت خام در ليبي امري زمان بر است، ركود اقتصادي جهان تاثيري بر عربستان ندارد.

پيش‌بيني‌ها حاكي از اينست كه بهاي نفت خام تا پايان سال جاري ميلادي به ميانگين بيش از 100 دلار براي هر بشکه برسد.

موسسه سرمايه گذاري جدوه عربستان مستقر در رياض پيش‌بيني كرد: با توجه به بهاي بالاي نفت خام و ميزان توليد عربستان انتظار مي‌رود توليد ناخالص داخلي عربستان در سال جاري با 24 درصد افزايش نسبت به سال گذشته به دو ميليارد و 23 ميليون دلار برسد.
نظرات بینندگان