arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۳۰۹
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۱۵ - ۱۲ مهر ۱۳۹۰
انتشار اسناد ویکی لیکس در "انتخاب" (20)

از احمدی نژاد اصرار، از وزیر خارجه ایتالیا انکار!

زمانی که فرانتینی و هیئت همراهش در حال حرکت به سمت فرودگاه برای سفر به تهران بودند، دولت ایران به انها دستور داد که راهشان را عوض کنند و به سمنان آمده تا با احمدی نژاد دیدار کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :


در یکی از اسناد ویکی لیکس به سفر وزیر خارجه ایتالیا و چرایی لغو آن اشاره شده است. این سند در سفارت امریکا در ایتالیا و در روز 21 می 2009 تنظیم شده است.

به گزارش سرویس بین الملل پایگاه خبری تحلیلی "انتخاب" Entekhab.IR، در این سند ویکی لیکس آمده است: فرانکو فرانتینی وزیر خارجه ایتالیا پس از اصرار  ایران مبنی بر دیدار با احمدی نژاد در سمنان، در محل پرتاب موشک های ایران در روز 20 می، به صورت ناگهانی سفرش از 20 تا 21 می به تهران را لغو کرد.فرانیتی قصد داشت که با منوچهر متکی وزیر خارجه در مورد حضور ایران در کنفرانس جی 8 در مورد باثبات کردن افغانستان مذاکره کند.

فرانیتی سعی کرده بود که در مقابل فشار ایران مبنی بر دیدار با احمدی نژاد مقاومت کند.با وجود نگرانی های امریکا و اتحادیه اروپا مبنی بر اینکه چنین دیداری می تواند به احمدی نژاد، چهره ی یک پروپاگاندای انتخاباتی قبل از انتخابات بدهد، وی اماده یک دیدار احتمالی و برنامه ریزی نشده با احمدی نژاد بود.

بر اساس گفته های منابع ما در وزارت حارجه ایتالیا، فرانیتنی تصمیم به لغو این سفر گرفت زیرا دولت ایران به او اطلاع داده بود که او باید به سمنان سفر کند تا با احمدی نژاد دیدار داشته باشد.

فرانیتنی برای سفر به تهران اصرار می ورزد

بر روی سفر فرانتینی در هفته ی اخیر و چندی قبل کار شده است. وزارت خارجه ایتالیا به دنبال نظرات "پست"(شخصی به نام پست) و واشنگتن در مورد دیدار فرانیتی و احمدی نژاد بود.

 "پست" نگرانی ها را با "گیامرو ماسولو" دبیرکل وزارت خارجه و "الین اکانامیدز" رئیس دفتر فرانتینی در میان گذاشت و تاکید کرد که دیدار با احمدی نژاد می تواند قبل از انتخابات به او اطمینان و اعتماد به نفس بدهد.

توصیه "پست" برای عدم دیدار با احمدی نزاد در تضاد کامل با توصیه ای فرانتینی از جانب وزارتخانه اش بود که در مقابل فشار ایران برای دیدار با رئیس جمهور ایران کوتاه آمده بود.

به گزارش سرویس بین الملل پایگاه خبری تحلیلی "انتخاب" Entekhab.IR، پس از یک سری اعتراضات از سوی اعضای اتحادیه اروپا و اسرائیل که چنین دیداری، احمدی نژاد را به یک پیروز انتخاباتی بتیدل می کند!، در روز سه شنبه 19 می، دولت ایتالیا اعلام کرد که فرانتینی به تهران سفر می کند تا با متکی دیداری داشته باشد.

...و احمدی نژاد اصرار می ورزد که او به سمنان بیاید

رئیس دفتر وزیر خارجه ایتالیا روشن ساخت که فرانتینی از سوی "جی 8" به آنجا می رود البته نه به عنوان نماینده اتحادیه اروپا . او به دنبال این خواهد بود که از دیدار با احمدی نژاد دوری کند!

قصد فرانتنی این است که حضور وزارتی ایران در کنفرانس جی 8 در خصوص افغانستان را تامین کند.

وزارت خارجه ادعا کرد که در صورت احتمال برخورد ناگهانی با احمدی نژاد، فرانتینی اماده است که مسائلی در خصوص افغانستان و حقوق بشر را مطرح کند...

در ظهر روز 20 می، زمانی که فرانتینی و هیئت همراهش در حال حرکت به سمت فرودگاه برای سفر به تهران بودند، دولت ایران به انها دستور داد که راهشان را عوض کنند و به سمنان آمده تا با احمدی نژاد دیدار کنند.

فرانتینی فورا دستور دارد که سفر لغو شود و بیانیه ای صادر کرد که در آن ناخرسندی عمیق خود را برای از دست دادن فرصت همراهی ایران در "با ثبات سازی افغانستان" اعلام کرد.

ربکا فابریزی، کنسول سیاسی سفارت انگلیس در رم تایید کرد که رئیس دفتر فرانتینی سعی کرد که تا زمانی که جزئیات سفر تایید شوند، اماده سازی ها برای سفر را پنهان کند.

به گزارش سرویس بین الملل پایگاه خبری تحلیلی "انتخاب" Entekhab.IR، وزارت خارجه ایتالیا در ابتدا برنامه ی فرانتینی برای سفر به ایران را در اوایل این هفته تکذیب کرد.

به محض اینکه دولت انگلیس فهمید، میلیبند وزیر خارجه و سفارت انگلیس در رم سعی کرد که نگرانی خود را در مورد تصمیم ایتالیا مبنی بر شکستن تصمیم اروپا مبنی بر عدم سفر در سطح بالا به تهران را به این کشور منتقل کنند.

البته وزارت خارجه ایتالیا جواب تلفن کارمندان سفارت انگلیس را نداد و دیوید میلیبند وزیر خارجه انگلیس هم موفق به تماس با فرانتینی نشد.

توضیح سند ویکی لیکس: تلاش احمدی نژاد برای استفاده از سفر فرانتینی برای بدست اوردن یک برگ برنده ی انتخاباتی با وجود اینکه ایتالیا عدم اتفاقش را قول داده بود اتفاق افتاد.

توضیح انتخاب: میان تیترهای این خبر، متعلق به ویکی لیکس است
نظرات بینندگان