arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۳۳۸
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۱۷ - ۱۲ مهر ۱۳۹۰

رئیس جمهور لبنان: ایران سلاح مجانی بدهد

رييس جمهور لبنان براي سومين بار در سه سال اخير درخواست تجهيز ارتش كشورش توسط ايران را كه تاكنون همواره از سوي لبناني ها مسكوت گذاشته شده، مطرح نمود با اين تفاوت كه اين بار اين درخواست را مشروط به عدم مغايرت با تحريم ها عليه ايران كرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رييس جمهور لبنان براي سومين بار در سه سال اخير درخواست تجهيز ارتش كشورش توسط ايران را كه تاكنون همواره از سوي لبناني ها مسكوت گذاشته شده، مطرح نمود با اين تفاوت كه اين بار اين درخواست را مشروط به عدم مغايرت با تحريم ها عليه ايران كرد.

به گزارش مليتانيوز، ميشل سليمان رييس جمهور لبنان روز سه شنبه  با اشاره به مسلح كردن ارتش لبنان گفت: دولت هاي لبنان تاكنون نتوانستند برنامه اي براي تجهيز ارتش لبنان ارائه بدهند؛ من وقتي كه به ايران  سفر كرده بودم از تهران خواستم تا سلاح مجاني و بلاعوض در اختيار ارتش قرار دهد و ما همچنان منتظر جواب هستيم. البته اگر اين امر مغاير قطعنامه هاي شوراي امنيت نباشد.

پس از تجاور رژیم صهیونیستی به خاک لبنان و درگیری سال ماه گذشته بین ارتش این کشور و رژیم صهیونیستی در «عدیسه» ـ در جنوب لبنان ـ «میشل سلیمان» با بسیج عمومی، خواهان تجهیز ارتش لبنان به عنوان یک ضرورت ملی برای مقابله با رژیم صهیونیستی شد.

 اما علت اصلی سخنان رئیس جمهور لبنان، اين بود كه پس از درگیری نظامی روز سوم اوت در مرز جنوبی لبنان، کنگره ایالات متحده، ادامه کمک‌های مالی بلاعوض آمریکا به ارتش لبنان را تعلیق کرده‌ و به دنبال آن، از دولت و ارتش لبنان خواسته ‌است، روشن کنند که ارتش لبنان تا چه اندازه زیر نفوذ حزب‌الله لبنان است.

چند روز پس از اين ماجرا «غضنفر رکن آبادی»، سفیر جمهوری اسلامی ایران در لبنان، نخستین دیپلمات خارجی بود که با «الیاس المر»، وزیر دفاع و «جان قهوجی»، فرمانده ارتش لبنان دیدار کرد و خواهان فعال کردن توافقنامه های دفاعی بین دو کشور به منظور تجهیز ارتش لبنان توسط جمهوری اسلامی ایران شد.

به دنبال این درخواست «سلیمان»، برخی در لبنان، کمک های مردمی خود را به ارتش لبنان هدیه کردند و حتی «المر»، وزیر دفاع لبنان، حسابی به این منظور باز و خود نیز مبلغی را به همین منظور هدیه می کند؛ حتی «آنتوان الزهراء»، نماینده مجلس لبنان، گفت که حزب الله از سلاحی که در انبارهای خود دارد، به ارتش لبنان کمک کند.

«سمیر جعجع»، رییس حزب «نیروهای لبنانی» نیز گفت: ما از کمک های نظامی بدون پیش شرط هر کشوری، خواه آمریکا و یا ایران به ارتش لبنان استقبال می کنیم.

بر پایه این گزارش، حزب الله نیز به زبان «سید حسن نصرالله »، دبیرکل حزب الله گفت: دولت لبنان، باید هیأت هایی را برای درخواست سلاح از کشورهای عربی رهسپار کند و در صورت موفق نشدن، از ایران درخواست کمک کند.

وی افزود: با توجه به کمک های ایران به لبنان در 28 سال گذشته، مسئولان ایرانی از کمک به ارتش لبنان خودداری نخواهند کرد و من شخصا از همه قدرت و رابطه ای که با ایران دارم، برای کمک ایران به ارتش لبنان بهره خواهم برد.

در این میان، احمد وحيدي، وزير دفاع ايران، نخستين مقام نظامي بود كه پس از انتشار خبري، مبني بر درخواست «سليمان» از ايران، از اعلام آمادگي كشورمان در اين زمينه خبر داد.

همچنین در همين فاصله بود كه پنج هيأت آمريكايي با سفر به بيروت، خواستار نداشتن همكاري نظامي با تهران شدند و اعلام كردند، آمريكا كمك هاي خود به لبنان را از سر مي گيرد.

کارشناسان نظامی در لبنان بر این باور هستد که بازار سلاح ایران، بهترین بازار برای تأمین نیازهای ارتش لبنان است، زیرا در سایه نظام تک قطبی که هست، آمریکا و اروپا از دادن سلاح دفاعی به لبنان خودداری می کنند، زیرا آن را خطری برای اسراییل می دانند، چرا که ایران تنها کشوری است که می تواند با بهای ارزان سلاح دفاعی را در اختیار لبنان گذارد.

اما در مقابل مخالفان دریافت سلاح ایرانی، چنین استدلال می کنند که نفس درخواست لبنان از ایران از یک زاویه مفید است، زیرا موجب تحریک کشورهای عربی و غربی دوست لبنان در تسریع کمک به ارتش لبنان خواهد شد؛ مانند کمک های که به دنبال جنگ سال 2006 از سوی دوستان لبنان به این کشور شد، زیرا در آن هنگام، در پاسخ به درخواست جرج بوش برای کمک به بازسازی لبنان به منظور قطع راه بر ایران، همه بسیج شدند تا به لبنان کمک کنند.

 به هر حال  اين مساله همانطور كه پيش بيني مي شد، نهايتا با واكنش شديد آمريكا و رژيم صهيونيستي مواجه شد و توسط دولت سعد حريري مسكوت گذاشته شد.

اما 'هيلاري كلينتون' و ' سرگئي لاوروف' وزراي خارجه آمريكا و روسيه چند روز پيش در حاشيه مجمع عمومي سازمان ملل در نيويورك با 'نجيب ميقاتي' نخست وزير لبنان ديدار و بار ديگر وعده تجهيز ارتش لبنان را تكرار كردند.

آمريكا در حال حاضر به طور محدود و صوري از ارتش لبنان حمايت مي كند. روسيه نيز مي كوشد با ارائه كمك هاي نظامي به لبنان در اين كشور نفوذ كند. تصميمات قبلي واشنگتن و مسكو براي تجهيز ارتش لبنان به علت فشار لابي صهيونيستي تاكنون بدون نتيجه مانده است.

حال بايد ديد هدف ميشل سليمان از طرح مجدد اين موضوع؛ آن هم به صورت مشروط در فضاي ملتهب سياسي امروز لبنان چيست؟
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۲
2
4
اینها هم بوی پول به دماغشون خورده
میشل
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۲
2
5
مگه...ادم از رفقای خودش پول میگیره...!!!! جون تو...ناراحت میشم دیگه از این حرفا نزن...باشه...!!!!
خودم
|
UNITED STATES
|
۱۷:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۲
2
2
میگن "به بچه نباید رو بدی" ، مصداق ِ همین موضوعه
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۲
2
2
چيزديگه نميخاي؟جون دكتر تعارف نكن .خونه خودتونه
غلام
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۲
1
1
بله؟مفتی می خواین؟
میشه بسه!!!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۳
1
2
تا کی باید ما تاوان این عربها را بدیم.
نمکدون
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۳۴ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۳
0
0
سلاح ؟ کدوم سلاح ؟ اصلا مگه ما سلاح داریم؟ سلاح چیه؟ ها؟ بدو خونتون بچه ی بد !
نظرات بینندگان