arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۳۵۰۸
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۱۷ - ۲۶ فروردين ۱۳۹۷

گزارش سازمان منع تسلیحات شیمیایی درباره عامل مسمومیت اسکریپال

اطلاعات سازمان منع تسلیحات شیمیایی نشان‌ می‌دهد ماده شیمیایی سمی با درجه خلوص بالا که در حادثه سالزبری استفاده شده است، نوویچوک نیست. نوویچوک یک ماده عصبی فلج‌کننده پیچیده متشکل از ترکیبی از عناصر مختلف است که به روش‌های متنوع تجزیه می‌شود. اگر یک ماده به صورت خالص یافت شود، قطعا نوویچوک نمی‌تواند باشد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

گزارش سازمان منع تسلیحات شیمیایی نشان می‌دهد ماده استفاده شده برای مسمومیت جاسوس دوجانبه روس گاز عامل اعصاب نوویچوک نیست.

به گزارش انتخاب به نقل از اسپوتنیک، «لئونید رینگ»، یکی از تولیدکنندگان گاز نوویچوک به این خبرگزاری اعلام کرد: گزارش سازمان منع تسلیحات شیمیایی نشان می‌دهد سرگئی اسکریپال، جاسوس دوجانبه سابق روس و دخترش با گاز عامل اعصاب نوویچوک مسموم نشده‌اند.

رینگ گفت: اطلاعات سازمان منع تسلیحات شیمیایی نشان‌ می‌دهد ماده شیمیایی سمی با درجه خلوص بالا که در حادثه سالزبری استفاده شده است، نوویچوک نیست. نوویچوک یک ماده عصبی فلج‌کننده پیچیده متشکل از ترکیبی از عناصر مختلف است که به روش‌های متنوع تجزیه می‌شود. اگر یک ماده به صورت خالص یافت شود، قطعا نوویچوک نمی‌تواند باشد.

این تولیدکننده خاطر نشان کرد: اگر عامل اعصاب نوویچوک خالص بر روی درب ورودی منزل اسکریپال وجود می‌داشت، او و دخترش به محض قرار گرفتن در معرض این ماده جان خود را از دست می‌دادند. او تاکید کرد نوویچوک بسته به اینکه در معرض آب یا مواد قلیایی قرار گیرد، ماده‌ای بسیار آسیب‌پذیر است. اما کارشناسان توانستند مواد هیدرولیزی را پیدا کنند که قطعا یک ماده خالص نیست.

به گفته رینگ، اسکریپال می‌توانسته است توسط فنتانیل که در تولید مواد مخدر بکار می‌رود، مسموم شده باشد. او افزود علائم بهبودی اسکریپال مشابه مسمومیت با فنتانیل است. ممکن است فنتانیل به سمت اسکریپال و دخترش اسپری شده باشد. شخص مسموم با فنتانیل به سرعت بر روی زمین می‌افتد. اثر فنتانیل بسیار فوری است.

او تاکید کرد این حقیقت که هیچ کس شخصا اسکریپال را پس از این اتفاق ندیده است، نشان از غلط بودن اتهامات مربوط به مسمومیت با گاز نوویچوک دارد. گاز عامل اعصاب نوویچوک بر روی چشمان قربانی تاثیر خواهد گذاشت این در حالی است که مقامات انگلیس در هیچ یک از اظهارات خود از زمان حادثه تاکنون به این موضوع درباره اسکریپال اشاره نکرده‌اند.

اسکریپال و دخترش در چهارم ماه مارس بر روی نیمکتی بیرون از یک مرکز خرید در شهر سالزبری انگلیس بیهوش یافت شدند. مقامات لندن، مسکو را به دست داشتن در مسمومیت جاسوس دوجانبه سابق روس با گاز عامل اعصاب A234 متهم کرد. انگلیس اصرار دارد ماده مسموم کننده اسکریپال شبیه گاز عامل اعصاب نوویچوک است که در اتحاد جماهیر شوروی تولید شده است.

سازمان منع تسلیحات شیمیایی در گزارش خود که در اوایل هفته جاری منتشر شد، اعلام کرد ماده شیمیایی سمی با درجه خلوص بالا در مسمومیت جاسوس روس بکار رفته است.

نظرات بینندگان