arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۴۵۸۲
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۱۸ - ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷

کاهش پناهجویان مسلمان در آمریکا با فرمان ترامپ

پذیرش مهاجران مسلمان در آمریکا به دنبال تصویب فرمان منع مسافرتی ترامپ، از 41 درصد کل میزان پناهندگان پذیرفته شده در این کشور به 17 درصد کاهش یافت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

نشریه اکونویست نوشت: پذیرش مهاجران مسلمان در آمریکا به دنبال تصویب فرمان منع مسافرتی ترامپ، از 41 درصد کل میزان پناهندگان پذیرفته شده در این کشور به 17 درصد کاهش یافت.

به گزارش انتخاب؛ تارنمای نشریه آمریکایی دیروز (شنبه) در گزارشی افزود: به نظر دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا که در جریان مبارزات انتخاباتی سال 2016 طرح «توقف کامل ورود مسلمانان به آمریکا» را پیشنهاد داد، مصمم در راستای تحقق آن هدف پیش می رود.
در فاصله سال های 2013 تا 2017(96-1392) مسلمانان 41 درصد از موارد پناهندگان پذیرفته شده در آمریکا را تشکیل می دادند اما در سال مالی جاری این مقدار به ۱۷ درصد (24 درصد کمتر) کاهش یافت.

اقلیت های مذهبی از کشورهای مسلمان چون ایزدیهای عراقی نیز بنوبه ی خود از این تغییرات متضرر شده اند.
رئیس جمهوری آمریکا با امضای یک فرمان ممنوعیت مسافرتی در نخستین هفته از دوره ریاست جمهوری خود، پذیرش تمام پناهجویان را برای 120 روز تعلیق کرد. اقدامی که برنامه های مسافران را به هم زد و اعتراضات گسترده ای به همراه داشت.

این فرمان بارها در واکنش به چالش های حقوقی پس گرفته و مجددا احیا شده است. سومین فرمان مهاجرتی ترامپ نیز هفته آینده در دادگاه عالی آمریکا بررسی خواهد شد. این فرمان تا به حال تاثیر قابل توجهی بر پذیرش پناهجویان داشته است.

بنا بر محاسبات اکونومیست، در سال مالی 2018، آمریکا درخواست پناهندگی 20 هزار و 800 تن را خواهد پذیرفت. این کمترین میزان پذیرش پناهجو از زمان استقرار سیستم مدرن پناهجویی در سال 1980 تاکنون بوده و نسبت به پارسال نیز 61 درصد کاهش یافته است.

شرایط برای افرادی که در پی فرار از سوریه هستند، سخت تر است. در سال 2017 درخواست پناهندگی 6 هزار و 557 سوری پذیرفته شد اما در سال جاری تنها با درخواست 44 نفر از آن ها موافقت شده است. پذیرش پناهجو از عراق، سومالی و ایران نیز با کاهشی مشابه همراه بوده است.
دلیل کاهش پذیرش ها حفاظت از امنیت ملی از طریق آن چه ترامپ «ارزیابی های حداکثری» می نامد، عنوان می شود.در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما آمریکا یکی از سختگیرانه ترین فرآیندهای غربالگری پناهجویان را در دنیا داشت که مصاحبه، بررسی سوابق، انگشت نگاری و اسکن عنبیه چشم را شامل می شد.

برای برخی از متقاضیان تکمیل این فرآیند ممکن بود بیش از دو سال به طول بینجامد. در دوره ریاست جمهوری ترامپ این فرآیند سختگیرانه تر از قبل شده است.
کاغذبازی های اداری نیز بنوبه خود روند پذیرش پناهجویان را کند کرده اند. یک پناهجو برای پذیرفته شدن باید شخصا از طریق ماموران اداره امنیت میهن (DHS) مورد ارزیابی قرار گیرد. اما DHS ماموران اجرای این مصاحبه ها را جابه جا کرده و تعداد سفرهای خارجی برای این ارزیابی ها را نیز کاهش داده است و بدین ترتیب بسیاری از متقاضیان پناهندگی در برزخ مانده اند.

بررسی های انجام شده در حیطه سوابق و پیشینه پزشکی پناهجویان نیز با گذشت مدتی منقضی شده است که این امر هم بسیاری از افراد را به ازسرگذراندن دوباره تمامی این مراحل وادارمی کند.
بیل فرلیک مدیر برنامه پناهندگی سازمان دیده بان حقوق بشر در این باره می گوید 'حتی بدون وجود فرمان منع مسافرتی راه های متعددی برای سنگ اندازی در راه پناهندگی وجود دارد'.

طبق قانون آمریکا، بخش اجرایی تقریبا بر سیاست های پناهندگی کنترل کامل دارد. میزان مداخله کنگره آمریکا در این فرآیند محدود است و رئیس جمهوری این کشور می تواند بر میزان پذیرش سالانه پناهجویان، محدودیت اعمال کند.

به عنوان نمونه در حالی که دونالد ترامپ حد نصاب پذیرش ها را 45 هزار نفر تعیین کرده است، حد نصاب حقیقی در عمل نصف این میزان است.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان