arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۴۵۹۹
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۲۰ - ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷

هفت میلیون نفر از جمعیت یمن دچار مشکل حاد غذایی هستند

رئیس سابق کمیته بین المللی صلیب سرخ در یمن گفت: 18 میلیون نفر از جمعیت 20 میلیونی کشور یمن مشکل دسترسی به غذا و آب سالم دارند که 7 میلیون نفر از آنها دچار مشکل حاد غذایی هستند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

هفت میلیون نفر از جمعیت یمن دچار مشکل حاد غذایی هستندبه گزارش انتخاب، «االکساندر فیت» روز یکشنبه در نشست خبری که در دفتر نمایندگی صلیب سرخ در تهران برگزار شد، یکی دیگر از مشکلات مردم یمن را دسترسی نداشتن به درمان ذکر کرد و افزود: سال گذشته حدود یک میلیون نفر از مردم یمن دچار بیماری وبا شدند که 2 هزار و 300 نفر در اثر این بیماری جان خود را از دست دادند.
وی یکی از اهداف برگزاری این نشست ها را نشان دادن آثار جنگ در کشور یمن بیان کرد واظهار داشت: به پایتخت های مختلف کشورهای جهان سفر کرده ام تا آثار مستقیم و غیرمستقیم جنگ در یمن را نشان دهم تا سیاستمداران راهکاری برای برون رفت از این وضعیت را بوجود آورند.
وی با اعلام این که روز گذشته «حنا لحود» مسئول برنامه ملاقات زندانیان کمیته بین المللی صلیب سرخ دریمن مورد اصابت گلوله قرار گرفت و کشته شد، گفت: امروزه شرایط در یمن بحرانی است و میلیون ها نفر نیاز به کمک های بشر دوستانه دارند و مرگ این همکار ما دلیلی بر اجرای این کار سخت و دشوار در یمن است.
فیت ادامه داد: در یمن شاهد مشکل دسترسی مردم به درمان، آب سالم و غذا هستیم و شرایط برای شهروندان عادی در این کشور بسیار سخت و مشکل است.
وی افزود: سه سال از این درگیری می گذرد و زیرساخت های کشور دچار مشکل اساسی شده و ادامه درگیری می تواند شرایط را بحرانی کند و در این مدت کمیته بین المللی صلیب سرخ بودجه خود را در این کشور سه برابر کرده است و از 40 میلیون فرانک به 120 میلیون فرانک افزایش داده و عملیات این کمیته در یمن چهارمین عملیات بزرگ این سازمان محسوب می شود.
نماینده سابق کمیته بین المللی صلیب سرخ در یمن ادامه این نشست به سئوال های خبرنگاران پاسخ داد. 

** تامین آب و بهداشت اولویت صلیب سرخ در یمن 
فیت اولویت اول کمیته بین المللی صلیب سرخ در یمن را تامین آب و کارهای درمانی ذکر کرد و گفت: سال گذشته دبیر کل سازمان صلیب سرخ زنگ خطر را در مورد مشکلات کشور یمن به صدا درآورد، ولی مشکل اصلی به نظر این کمیته درمان و دسترسی به آب سالم است و همچنین یکی از کارهای کمیته بازدید از زندان ها و توزیع غذا است.
وی در مورد راه حل مشکلات در کشور یمن گفت: ما در پایتخت کشورها مذاکرات محرمانه داشتیم و همچنین کنفرانس های خبری که در آن به صراحت دغدغه ها اعلام شده و مشکلات به تفسیر گفته شده است.
عضو کمیته بین المللی صلیب سرخ با بیان اینکه در نیویورک و واشنگتن به همکاران مان در کمیته مشکلات مردم یمن را بازگو کردیم ادامه داد: انتظار داریم با انعکاس مشکلات مردم یمن توسط رسانه ها عملیات کمک رسانی تسهیل شود.
وی در مورد کمک های جمعیت هلال احمر ایران نیز گفت: تا کنون 2 محموله از کمک های جمعیت هلال احمر ایران به کشور یمن منتقل شده و قبول داریم که مشکلات برای انتقال این کمک ها وجود دارد.
به گفته وی در جلسه ای که امروز با مسئولان جمعیت هلال احمر داشتم راهکارهای ارسال این کمک ها بررسی شد و دفتر نمایندگی کمیته صلیب سرخ در تهران به طور جدی این کار را پیگیری می کند.
فیت در مورد حضور کادر درمانی جمعیت هلال احمر ایران در کشور یمن اظهار کرد: این هماهنگی باید با جمعیت هلال احمر یمن صورت بگیرد و اکنون این کشور نیاز به دارو دارد و ما می دانیم ایران شرایط خوبی برای تولید دارو در کشور دارد.
وی در مورد کارهای کمیته صلیب سرخ در یمن گفت: اکنون سه تیم جراحی در این کشور مستقر هستند و یکی از کارهای مهم تامین انسولین و دستگاه دیالیز است و در صدد هستیم وسایل مورد نیاز بیمارستانی را انتقال دهیم.
رئیس سابق کمیته بین المللی صلیب سرخ در یمن در پاسخ به سئوال خبرنگار ایرنا در مورد امکان پوشش رسانه ای توسط رسانه های کشورها از اتفاقات یمن توسط این کمیته اظهار کرد: ما می دانیم ورود به یمن بسیار سخت است و حتی در اثر از بین رفتن ساختار ها در این کشور حمل و نقل هم مختل شده است و حتی ورود خبرنگاران توسط هواپیماهای این کمیته باید با تایید مقامات یمنی صورت بگیرد.
وی افزود: به هر حال حضور من در این نشست ها برای این منظور است تا اطلاعات و اخبار کشور یمن را در اختیار رسانه ها قرار دهم.
فیت در مورد برخی شایعه ها در مورد ارسال سلاح و مهمات از طریق کمک های غذایی و دارویی گفت: کمیته بین المللی صلیب سرخ خیلی شفاف عمل می کند و مقامات زیادی از نزدیک به همه فعالیت های این کمیته نظارت دارند و امکان چنین کاری وجود ندارد.
وی در مورد موانع کمک رسانی به یمن گفت: این موانع ترکیبی از عوامل متعدد است و از جمله شرکت های کشتیرانی مایل به حمل کالا به بندر حدیبه نمی باشند چرا که باید انتظار طولانی بکشند و بنابراین منابع به اندازه کافی در این کشور وجود ندارد و امیدواریم با برگزاری این نشست ها تا اندازه ای این مشکلات برطرف شود.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان