arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۴۷۶۴
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۱۷ - ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷

چند و چون سرمایه‌گذاری در بازار بورس ایران

یک کارشناس بازار سرمایه روسیه با اشاره به پتانسیل‌های بازار سرمایه ایران گفت: زیر ساخت‌های بازار سرمایه ایران همچنان جای کار دارد، باید اقداماتی شود تا بورس ایران وابستگی شدید به قیمت نفت نداشته باشد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

یک کارشناس بازار سرمایه روسیه با اشاره به پتانسیل‌های بازار سرمایه ایران گفت: زیر ساخت‌های بازار سرمایه ایران همچنان جای کار دارد، باید اقداماتی شود تا بورس ایران وابستگی شدید به قیمت نفت نداشته باشد.

روبرتو دی آمبروسیو در گفت‌وگو با ایسنا، درباره بازار سرمایه ایران اظهار کرد: از ویژگی های بازار ایران ارتباط با انرژی است، از شاخص بورس می توان به ارتباط آن با قیمت نفت پی برد، از دیدگاه ما این مسئله به عنوان یک ریسک متمرکز مبنی بر وابستگی زیاد اقتصاد به نفت بررسی می شود و اگر قرار است بورس ایران با ریسکی این چنینی مواجه شود باید در آن تنوع ایجاد شود تا قیمت نفت بر این بازار تاثیر نگذارد.

وی درباره برنامه شرکت بین‌المللی آلپاری روسیه برای حضور در ایران گفت: تمایل به سرمایه گذاری در ایران، دلیلی است که باعث شده به تهران بیایم تا از وضعیت بازار ایران اطلاع کسب کنم. البته در گام نخست باید به رصد و بررسی شرایط بازار مالی ایران پرداخت تا فرصت ها و امکانات سرمایه‌گذاری ارزیابی شود.

مدیرعامل شرکت تحقیق و تحلیل آلپاری روسیه ادامه داد: تا زمانی که بررسی‌ها کامل نشود، تصمیم گیری برای سرمایه گذاری دشوار خواهد بود. ما تصمیم گرفتیم، از نزدیک با شرکت های ایرانی ارتباط برقرار کرده و وضعیت را ارزیابی کنیم تا در صورت مناسب بودن شرایط، سرمایه گذاری انجام شود.

عضو هیات مدیره شرکت بین المللی آلپاری یادآورشد: البته در سایر کشورها مانند مالزی و سنگاپور نیز ابتدا اقدام به بررسی شرایط کرده و بعد ورود کرده ایم.

وی افزود : بازار روسیه به علت دارا بودن تخصص‌هایی بازاری مجهز با فناوری بالا است همینطور سرمایه گذاری آنها از نظر ابعاد متفاوت است، اما ایران و روسیه با در نظر گرفتن مسائل بین المللی یکسری شرایط مشابه هم دارند. بورس روسیه از نظر تجربه، تخصص و فناوری درسطح بالاتری است، اما بورس ایران نیز تلاش می کند به آن سطح برسد.

آمبروسیو درباره توقف نمادها در ایران نیز گفت: توقف نمادها جهت پیشگیری از ضرر بیشتر در بورس های دیگر هم اتفاق می افتد البته شرایط خارجی نیز همانند شرایط اقتصادی بین المللی یا بحران های دیپلماتیک روی بازار تاثیر مستقیم می گذارد، توقف نمادها همچنین برای گذاشتن محدودیت روی میزان نوسان ارز و تاثیر آن در بورس ها انجام می شود.

وی درخصوص عرضه سهام شرکت های ایرانی در بورس روسیه گفت: عرضه سهام شرکت های ایرانی در بورس روسیه باید بررسی شود، باید با ارتباط دادن دو سیستم وضعیت انتقال ارزش پول را بررسی کرد، اما در حال حاضر در این زمینه اطلاعاتی ندارم چرا که بسیار تخصصی است و یک سری قوانین اولیه‌ای برای انتقال پول از بانک به بانک وجود دارد که بایدحل شود.

آمبروسیو درباره ورود سرمایه‌گذار خارجی به ایران اظهار کرد: بازار ایران به عنوان یک فرصت سرمایه‌گذاری بازار بسیار جذابی است و در آن انتخاب های کمی برای سودهای بالا وجود دارد. موقعیت بسیار خوبی است تا سرمایه‌گذاران خارجی را به سرمایه‌گذاری در ایران مجاب کنیم، ولی باید متوجه قوانینی که برای ایران وضع می شود باشیم، انتقال سرمایه از خارج به ایران به عنوان مشکل اصلی باید لحاظ شود که تاکنون حل نشده است.

نظرات بینندگان