arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۵۱۹۸
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۰۸ - ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۷

مکرون: نتوانستم ترامپ را قانع به ماندن در برجام کنم / گمان می‌کنم او از برجام خارج شود / برای مدیریت شرایط بعد از فروپاشی احتمالی برجام زمینه‌سازی کردم / اگر آمریکا تحریم‌های شدیدی علیه ایران وضع کند، نقش میانجی بی‌طرف را خواهم داشت

«امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه در پایان سفر خود به واشنگتن گفت که همتای آمریکایی خود را «قابل پیش بینی» می داند و گرچه از نظر او اطلاع ندارد، اما گمان می‌کند که وی «به دلایلی داخلی» از توافق هسته ای با ایران خارج شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه پس از سخنرانی شب گذشته در کنگره آمریکا و پیش از آماده شدن برای ترک این کشور در جمع خبرنگاران، به طور ضمنی نسبت به ماندن ایالات متحده در توافق برجام ابراز بدبینی کرد.

به گزارش «انتخاب»، ماکرون اظهار داشت: «من نمی‌دانم که تصمیم آمریکا چه خواهد بود اما تحلیل منطقی از اظهارات پرزیدنت ترامپ این باور را به من نمی‌دهد که وی برای ماندن در توافق برجام همه تلاش خود را انجام دهد.» رییس جمهوری فرانسه خطاب به خبرنگاران اضافه کرد که البته او از تصمیم آتی دونالد ترامپ اطلاعی ندارد و این فقط تحلیل شخصی اوست و شاید هر کس دیگری هم با مرور مواضع رییس جمهوری آمریکا به همین نتیجه برسد.

امانوئل ماکرون در ادامه تاکید کرد که هدف و ماموریت او تلاش برای متقاعد کردن دونالد ترامپ به کنار نهادن وعده های انتخاباتی و یا تغییر ذهنیت رییس جمهوری آمریکا نیست بلکه هدف یافتن راهی سازنده مبتنی برچند جانبه گرایی است.

وی درخصوص رئیس جمهوری آمریکا گفت: مردم می‌گویند که رئیس جمهور ترامپ قابل پیش‌بینی نیست، اما من خلاف آن فکر می‌کنم. او بسیار قابل پیش‌بینی است.

رئیس جمهوری فرانسه در ادامه صحبت‌هایش تصریح کرد که گرچه در این سفر نتوانسته است تغییری در دیدگاه همتای آمریکایی خود ایجاد کند، اما موفق به زمینه‌سازی برای مدیریت شرایط بعد از فروپاشی احتمالی برجام شده است.

وی در این رابطه گفت: گمان می‌کنم آمریکا تحریم‌های بسیار شدیدی وضع کند. می‌‎خواهم که در آن شرایط نقش یک میانجی بی‌طرف را داشته باشم.

رئیس جمهوری فرانسه سفر سه روزه خود به ایالات متحده را با سخنرانی و جلسه پرسش و پاسخ با دانشجویان داشنگاه جورج واشنگتن به پایان رساند.

وی روز چهارشنبه در جمع نمایندگان و سناتورهای کنگره آمریکا درباره توافق برجام گفت: «موضع ما روشن است. ایران هرگز نباید صاحب سلاح هسته‌ای شود؛ نه اکنون و نه ۲۵ سال دیگر.» با این وجود او تاکید کرد که این موضع‌گیری نیز نباید منجر به جنگ جدیدی در خاورمیانه شود. او همچنین تایید کرد که مذاکرۀ دوباره بر سر توافق هسته‌ای ایران نیز کار سختی است.

نظرات بینندگان