arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۵۲۸۹
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۱۳ - ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
«انتخاب» گزارش می‌دهد؛

آیا «مومیایی» کشف شده در شهر ری، دفن شده؟ / مسئولان حرم حضرت عبدالعظیم(ع) در این باره چه می‌گویند؟

داستان جسد مومیایی کشف شده در حرم حضرت عبدالعظیم(ع) با سکوت مسئولان، ابعاد پیچیده تری به خود گرفته. محمدجواد حق شناس، عضو شورای شهر تهران گفته است: «خبر غیر موثقی شنیده‌ام که این جسد را برده‌اند و دفن کرده‌اند.» اما دو تن از مقام های آستان حضرت عبدالعظیم(ع)، در گفت و گو با «انتخاب» پاسخ صریحی درباره صحت و سقم و ابعاد این ماجرا ندادند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

آیا جسد کشف شده در شهرری «مومیایی» بود؟ / جسد بدون نظارت میراث فرهنگی و پزشکی قانونی دفن شده است؟ / سکوت مسئولان ادامه دارد

داستان جسد مومیایی کشف شده در حرم حضرت عبدالعظیم(ع) با سکوت مسئولان، ابعاد پیچیده تری به خود گرفته است.

به گزارش «انتخاب»، در آخرین اظهارنظرپیرامون این موضوع، محمدجواد حق شناس، عضو شورای شهر تهران ادعای جدیدی را مطرح کرده و گفته است: «خبر غیر موثقی شنیده‌ام که این جسد را برده‌اند و دفن کرده‌اند.»

او تاکید می کند: «البته در این خصوص مطمئن نیستم لذا صبر می کنم که هم مقامات آستان حرم و هم مسئولین میراث فرهنگی و قضایی و انتظامی که در حقیقت چهار دستگاهی هستند که دراین مورد باید صریحا اظهار نظر کنند اطلاعات دقیقی دراختیار مردم و رسانه‌ها قرار دهند.»

برای پیگیری این موضوع، خبرنگار «انتخاب» با جواد علی اکبریان، قائم مقام تولیت آستان حضرت عبدالعظیم تماس گرفت. علی اکبریان ضمن خودداری از اظهارنظر درباره این موضوع، همه چیز را به روابط عمومی تولیت ارجاع داد. او گفت: مسئولیت اطلاع رسانی در این باره با روابط عمومی است با آقای آجرلو تماس بگیرید تا توضیحات را در اختیار بگذارند.

او از تایید یا تکذیب این موضوع که «جسد مومیایی مذکور دفن شده است» نیز خودداری کرد.

با این وجود، مصطفی آجرلو مدیر روابط عمومی آستان حرم حضرت عبدالعظیم(ع) هم توضیحات بیشتری در این باره نداد. او در گفت و گو با خبرنگار «انتخاب»، گفت: حرف من همان مصاحبه ای است که قبلا انجام دادم.

او در پاسخ به این سوال که «آیا می توانید درباره موضوع دفن این جسد مومیایی یک پاسخ بله یا خیر بدهید؟» نیز گفت: در همان مصاحبه، هم بله هست هم خیر و همه چیز گفته شده.

اشاره آجرلو گفت و گوی پیشین او با فارس در روز انتشار خبر کشف جسد مومیایی است. او در آن مصاحبه گفته بود: «بقایایی از یک جسد را پیدا کرده‌ایم که مومیایی نبوده است.»

به گفته او، «چون در نزدیک حرم گورستان بوده است این یک اتفاق طبیعی است که جسدی در محدوده پیدا شود و مشخص است که در اجرای هر طرح توسعه احتمال کشف بقایایی از اجساد دفن شده باشد.»

آجرلو گفته بود: «در این زمینه هم مسئولان مربوط به محض پیدا شدن بقایای جسد طبق قواعد اسلامی آن را دفن کرده‌اند و تمام شایعاتی که در فضای مجازی مربوط به مومیایی بودن جسد پیدا شده بوده خالی از واقعیت است.»

با این وجود، اظهارات آجرلو از آنجایی ابهام آمیز می شود که حسن خلیل آبادی رئیس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران گفته بود که جسد پیدا شده «مومیایی» بوده و احتمالا مربوط به رضاخان بوده است.

در واکنش به برخی از این اظهارات، بسیاری از مورخان و اساتید این حوزه وجود قبرستان در محل کشف جسد (که به ادعای آستان حضرت عبدالعظیم مومیایی هم نبوده) را تکذیب کرده اند.

ابهام دیگر درمورد «مومیایی» بودن یا نبودن جسد است. مسئولان تولیت حضرت عبدالعظیم(ع) مدعی اند جسد کشف شده مومیایی نبوده؛ اما تا کنون توضیح نداده اند عکس های منتشرشده از این جسد از کجا آمده و آیا به طور کلی عکس ها را تکذیب می کنند یا خیر.

نکته قابل تامل اینکه به گفته مسئولان میراث فرهنگی، از جمله محمدرضا نعمتی، مدیر اداره ‏باستان‌شناسی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران، آستان حضرت عبدالعظیم(ع) آنها را در جریان کشف مومیایی قرار نداده است. مسعود قادی پاشا رییس سازمان پزشکی قانونی تهران هم گفته است: هنوز هیچ جسدی تحت عنوان ‏مومیایی به پزشکی قانونی استان تهران برای شناسایی تحویل داده نشده است.‏

نظرات بینندگان