arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۵۳۳۳
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۲۱ - ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۷

برندگان جوایز جشنوره جهانی فیلم فجر چه کسانی بودند؟

سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر درحالی به کار خود پایان داد که بسیاری از جوایز اصلی جشنواره را هنرمندان خارجی گرفتند و مجید مجیدی هم جایزه اخلاق را دریافت کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

برندان جوایز جشنوره جهانی فیلم فجر چه کسانی بودند؟

سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر درحالی به کار خود پایان داد که بسیاری از جوایز اصلی جشنواره را هنرمندان خارجی گرفتند و مجید مجیدی هم جایزه اخلاق را دریافت کرد.

به گزارش ایسنا، این مراسم در حالی ساعت ۱۹:۳۰ با یک ساعت تاخیر و با پخش سرود جمهوری اسلامی ایران و تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید شروع شد که در دو دوره گذشته، شروع و پایان به‌موقع آیین اختتامیه از ویژگی‌های بارز جشنواره جهانی فیلم فجر بوده و البته به نظر می‌رسد حضور میهمانان خارجی و تشریفات خاص سبب این تاخیر شده بود.

رامبد جوان مجری مراسم در بخش ابتدایی به تقدیر از دست‌اندرکاران جشنواره پرداخت و سپس سیدرضا میرکریمی دبیر جشنواره در سخنانی بیان کرد: دو سال گذشته بیشتر از دو سه دقیقه حرف نزدم و گزارش ندادم اما در جشنواره هر چه اتفاق افتاد حاصل دسترنج یک تیم خوشفکر و دلسوز بود و از همه اهالی سینما برای اینکه به من در برگزاری جشنواره کمک کردند و همچنین از میهمانان خارجی که رونق جشنواره بودند و بسیار آنها را خسته کردیم، قدردانی می‌کنم.

او با تشکر از آن دسته از اهالی رسانه‌ و کسانی هم که تلاش کردند حاشیه منفی برای جشنواره ایجاد کنند، قدردانی کرد!

وی سپس از حاضران خواست الیور استون را به عنوان فیلمساز بزرگی که در مراسم حضور دارد، تشویق کنند.

اولین بخش از اهدای جوایز به جایزه نتپک اختصاص داشت که به فیلم «هندی و هرمز» به کارگردانی عباس امینی تعلق گرفت.

امینی که از دریافت جایزه غافلگیر شده بود آرزو کرد: امیدوارم بچه‌های سرزمین من هیچ گاه مجبور نشوند به‌خاطر فقر تن به ازدواج دهند.

در بخش بعدی، جایزه فیلم اول با تقدیر از نگار مقدم بازیگر، به پویا بادکوبه کارگردان فیلم «درساژ» که در جشنواره برلین هم جایزه گرفته بود، تقدیم شد.

بادکوبه با بیان اینکه خیلی کیف می‌دهد که آدم در کشور خودش جایزه بگیرد، گفت: من این جایزه را به محمدرضا بادکوبه پدرم تقدیم می‌کنم که از کودکی هر وقت سرصحنه فیلم‌هایی که تهیه می‌کرد رفتم، نشان می‌داد که اخلاق و نظم از هر چیزی مهم‌تر است.

در ادامه، جایزه بین الادیان به فیلم گندم از کشور ترکیه ساخته سمیح اوغلو اهدا شد.

در بخش بعدی، جایزه صلح جشنواره با حضور الیور استون به «ریتی پان» کارگردان سرشناس کامبوجی اهدا شد.

استون با تمجید از پان گفت: او مدتی طولانی است که فیلمسازی می‌کند و من با افتخار این جایزه را به او تقدیم می‌کنم.

پان هم پس از دریافت جایزه خود گفت: برای این جایزه تشکر ویژه می‌کنم و فکر می‌کنم شاید سینما نتواند دنیا را تغییر دهد اما می‌تواند سبب شود که با هم دیالوگ داشته باشیم.

همچنین دیپلم افتخاری در این بخش به سازنده فیلم معدنچی «هانا اسلک» اهدا شد که وی آرزو کرد در سال‌های پیش رو تعداد بیشتری فیلم از کارگردانان زن ایرانی ببیند.

در بخش جلوه‌گاه شرق، جایزه بهترین فیلم‌ کوتاه آسیایی به محمد کارت برای فیلم «بچه‌خور» اهدا شد.

تندیس بعدی هم برای بهترین کارگردان به مریم بحرالعلومی کارگردان فیلم‌ «پاسیو» تقدیم شد.

برای اهدای جایزه بهترین فیلم بلند این بخش، از محمدمهدی حیدریان رئیس سازمان سینمایی هم دعوت شد که به جمع داوران اضافه شود تا تندیس این بخش را به کارگردان فیلم «پدر و پسر» دونگ اینگ اونگ تقدیم کنند.

این فیلمساز گفت: این جایزه برای ما بسیار ارزشمند است و اگرچه قبلا از انسان‌دوستی ایرانی‌ها شنیده بودیم اما از زیبایی‌های شهر و  هوای خوب تهران هم لذت بردیم.

کیانیان مدیر کاخ جشنواره در بخش بعدی، جایزه اخلاق را تقدیم کرد که پس از حضور روی سن گفت: اینکه در این  سال‌ها اهدای این جایزه به من سپرده شده یک پس‌گردنی برای من هم هست که بچه خوبی باشم و البته سعی می‌کنم هر سال بچه خوبی باشم.

او با لهجه مشهدی از سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دعوت کرد تا برای اهدای جایزه روی سن حاضر شود.

صالحی با ابراز خوشحالی از حضور مهمانان خارجی در کشوری که یک زمانی کشور شعر بود و امروز کشور سینما هم هست، گفت: در دوره‌ای که خیلی‌ها تلاش می‌کنند از ایران چهره‌ای دیگر بسازند، از شما که تلاش می‌کنید چهره‌ای خوب از ایران بسازید قدردانی می‌کنم.

جایزه محمد امین در این بخش به محید مجیدی تقدیم شد که او با دریافت جایزه بدون هیچ صحبتی صحنه را ترک کرد.

بخش بعدی این مراسم به مسابقه اصلی جشنواره یعنی سینمای سعادت اختصاص داشت که مریلا زارعی و محمود کلاری دو داور ایرانی این بخش بودند و جوایز این بخش با بی‌نظمی و اشتباه زیادی اهدا شد.

لوح افتخار بهترین فیلم کوتاه به «آقای گوزن» به کارگردانی مجتبی موسوی اهدا شد و او از مسئولان خواست انیمیشن ایران را جدی بگیرند.

سیمرغ بهترین فیلم کوتاه نیز به فیلم‌ «ایمان» از روسیه به کارگردانی تاتیانا فدوروسکایا تعلق گرفت.

جایزه ویژه هیات داوران برای بهترین دستاورد هنری هم به فیلم «ترانه گرانیت» تقدیم شد.

سیمرغ سیمین بهترین بازیگر زن هم به ماهور الوند برای فیلم «هتریک» اهدا شد.

سیمرغ سیمین بهترین بازیگر مرد هم به لئون لیچف بازیگر فیلم «معدنچی» تعلق گرفت.

مریلا زارعی در پایان به نمایندگی از داوران این بخش از بازیگران فیلم «تنگه ابوقریب» تقدیر کرد.

سیمرغ سیمین بهترین فیلمنامه هم به رامتین لوافی برای فیلم «هتریک» اهدا شد.

جایزه بهترین کارگردانی بخش سینمای سعادت هم به آلکسی گرمن برای ساخت فیلم «دولاتوف» اهدا شد.

در آخر سیمرغ زرین بهترین فیلم هم با جایزه ۴۰ میلیون تومان به میلکوف لازاروف برای فیلم «آگا» تعلق گرفت.

به گزارش ایسنا، پایان‌بخش این مراسم اجرای کنسرتی توسط شهرام و حافظ ناظری بود.

این اختتامیه که دقایقی بعداز ساعت ۲۱ به پایان رسید، با حاشیه‌هایی نیز همراه بود که از آن جمله به ناهماهنگی‌هایی در اهدای جوایز می‌توان اشاره کرد. این موضوع، انتقاد و تاسف حاضران ایرانی را در مراسمی که مهمانان خارجی زیادی هم حضور داشتند به همراه داشت.

همچنین پوشش نامتناسب با یک مراسم رسمی همچون اختتامیه جشنواره فیلم فجر توسط برخی داوران و دست‌اندرکاران جشنواره نیز باعث تعجب و انتقاد شده بود؛ آن هم در شرایطی که تقریبا تمام مهمانان خارجی با لباس رسمی به تالار وحدت آمده بودند.

هنگام حضور الیور استون روی صحنه، رامبد جوان ابتدا با او سلفی گرفت و به شوخی خطاب به حاضران هم گفت که حتما این لحظه حسادت خیلی از آنها را برانگیخته است.

جوان در بخشی از اهدای جوایز سینمای سعادت هم که معلوم نبود لوح تقدیر فرد برگزیده چه شده از او خواست که به جای جایزه با او سلفی بگیرد.

نظرات بینندگان