arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۵۹۰۰
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۱۳ - ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷

وزارت ارتباطات: ۳ پیام‌رسان بومی وام ۵ میلیاردی دریافت کردند

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به مدل حمایتی این وزارتخانه از پیام‌رسان‌های بومی گفت: طبق آخرین بررسی‌ها،سه پیام‌رسان بومی موفق به دریافت وام ۵ میلیاردی از این وزارتخانه شدند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به مدل حمایتی این وزارتخانه از پیام‌رسان‌های بومی گفت: طبق آخرین بررسی‌ها،سه پیام‌رسان بومی موفق به دریافت وام ۵ میلیاردی از این وزارتخانه شدند.

به گزارش مهر، رسول سرائیان در نشست خبری امروز آخرین اقدامات و برنامه‌های سازمان فناوری اطلاعات ایران برای سال ۹۷ را تشریح کرد.

وی با بیان اینکه موضوع حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی مطابق با مصوبه شورای عالی فضای مجازی در دستور کار چند دستگاه قرار گرفته و برای آن تقسیم کار شده است، گفت: بحث ارائه تسهیلات به این کسب و کارها، ارائه پهنای باند و امکانات زیرساختی بر عهده شرکت ارتباطات زیرساخت قرار گرفته است و سازمان فناوری اطلاعات از نظر فنی در این زمینه همکاری می‌کند.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اضافه کرد: بخشی از امکانات مراکز داده (دیتا سنتر) سازمان فناوری اطلاعات در اختیار پیام‌رسان‌های بومی قرار گرفته است و در این زمینه همکاری‌هایی را با این کسب و کارها داشته‌ایم.

سرائیان گفت: طبق آخرین بررسی‌ها و گزارش‌های دریافتی، سه پیام‌رسان بومی وام ۵میلیارد تومانی به عنوان تسهیلات دریافت کرده‌اند. همچنین یک پیام‌رسان نیز در مرحله پایانی دریافت این تسهیلات قرار دارد و تنها یکی از پیام‌رسان‌ها به دلیل مشکل ضمانتنامه، هنوز موفق به دریافت این تسهیلات نشده است.

پروژه‌های مرورگر ملی و موتور جستجوی ملی در اولویت قرار می‌گیرند

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران در پاسخ به مهر مبنی بر پروژه‌هایی که در این سازمان پیش از این تعریف شده بود اما متوقف شد، گفت: پروژه‌هایی مانند مرورگر ملی و موتور جستجوی ملی همچنان جزو پروژه‌های اولویت‌دار سازمان فناوری اطلاعات است و ما به دنبال مدلی هستیم که این پروژه‌های زیربنایی در سال جدید بار دیگر به کار بیفتند.

وی با بیان اینکه موضوع اصلاح ساختار سازمان فناوری اطلاعات در دستور کار این سازمان قرار گرفته است، اضافه کرد: در این زمینه نیازمند ساماندهی هستیم و اقداماتی را برای اجرای این تکلیف آغاز کرده‌ایم.

به گفته سرائیان، محور تمرکز سازمان فناوری اطلاعات در سال جدید، توسعه دولت الکترونیک و توسعه زیرساخت محتوا و کسب و کار در شبکه ملی اطلاعات است. در این زمینه برخی پروژه‌ها به جریان افتاده و ممکن است برخی از پروژه‌هایی که اولویت کاری ما نیست، از چرخه فعالیت سازمان فناوری اطلاعات کنار گذاشته شود.

لایحه مالکیت معنوی در راه مجلس

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران در مورد آخرین وضعیت لایحه مالکیت معنوی گفت: اقداماتی برای تکامل این لایحه در سازمان فناوری اطلاعات انجام شده است و از بازیگران و صاحبنظران این عرصه مشورت گرفته‌ایم. هم‌اکنون در حال جمع‌بندی این لایحه هستیم و گام بعدی آن است که این لایحه را به عنوان ادامه راه لایحه قبلی مالکیت معنوی به مجلس ارائه دهیم و یا آنکه لایحه قبلی برگشت خورده و آن را اصلاح کنیم.

وی اضافه کرد: در این زمینه وزارت ارتباطات یکی از متولیان است و وزارت ارشاد نیز در این طرح نقش دارد. بر این اساس باید به یک جمع‌بندی رسیده و این لایحه را برای نهایی شدن به مجلس ارائه کنیم.

سرائیان همچنین در مورد لایحه حمایت از اطلاعات کاربران گفت: در این زمینه جلسات مشترکی با مرکز پژوهش‌های مجلس داشته و تیم مشترکی در این مورد تشکیل داده‌ایم.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: لایحه حمایت از اطلاعات شخصی با همکاری مرکز پژوهش‌های ملی، مرکز ملی فضای مجازی، قوه قضائیه و رگولاتوری به زودی به تصویب می‌رسد و ما قصد داریم آن را به عنوان یک لایحه به صورت مستقیم به مجلس ارائه دهیم تا سریعتر به تصویب برسد.

وی با اشاره به راه‌اندازی سامانه «اُپِن دیتا» توسط سازمان فناوری اطلاعات و موضوعات مطرح شده‌ای از جمله موازی بودن این سامانه با سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات نیز گفت: سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات، یکی از کاربردهای سامانه «اپن دیتا» است و ما با راه‌اندازی این سامانه، قصدمان این است که کسب و کارها بتوانند از اطلاعات آزاد استفاده کرده و توسعه یابند.

سرائیان با اشاره به توسعه شاخص‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات در تولید ناخالص داخلی افزود: قرار است تا پایان اردیبهشت ماه مرکز آمار عدد موثقی را از سهم ICT در GDP ارائه کند و هم‌اکنون آخرین آمارها از سهم ۲ تا ۳ درصدی ICT در تولید ناخالص داخلی کشور حکایت دارد.

شورای عالی فضای مجازی به موضوع خدمات صوت و تصویر آنلاین ورود کند

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران با اشاره به مصوبه مجلس در مورد ورود سازمان صدا و سیما به حوزه صوت و تصویر فراگیر گفت: انتقاد وزارت ارتباطات از موضوع این است که بحث صوت و تصویر متولیانی علاوه بر سازمان صدا و سیما دارد و وزارت ارتباطات و وزارت ارشاد نیز در این زمینه متولی هستند. بر این اساس باید در این حوزه تعریف مسئولیت شود و ما خواستار ورود شورای عالی فضای مجازی برای این موضوع هستیم تا این شورا مشخص کند حوزه مسئولیت هر یک از این نهادها چگونه خواهد بود.

دستگاه‌هایی که بیشترین همکاری را در دولت همراه دارند

وی همچنین با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای اجرای دولت همراه در کشور گفت: هم‌اکنون برخی از خدمات از طریق این پلتفرم و در سامانه دولت همراه در حال ارائه است. بیشترین خدماتی که مورد مطالبه مردم در این سامانه است، مربوط به خدمات ثبت‌احوال، بهزیستی، وزارت صنعت، معدن و تجارت برای طرح رجیستری و سازمان امور مالیاتی است.

سرائیان افزود: در سامانه دولت همراه، سازمان‌هایی مانند ثبت‌احوال و تأمین اجتماعی، شرکت پست، وزارت صنعت، معدن و تجارت و رگولاتوری، بیشترین همکاری را با ما داشته است؛ این در حالی است که از بانک مرکزی، گمرک، آموزش و بخش سلامت وزارت بهداشت، بیشترین انتظار همکاری را می‌رود که تاکنون به معنای واقعی محقق نشده است.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با دفاع از عملکرد مرکز مدیریت امداد و هماهنگی عملیات رخدادهای رایانه‌ای (ماهر) نیز گفت: کار مرکز ماهر بسیار حساس است و تلاش شبانه‌روزی همکاران ما در این مرکز برای حفظ امنیت سایبری کشور قابل چشم‌پوشی نیست، اما با این حال در حال تدوین برنامه تحول برای رفع موانع و چالش‌های موجود در نظام پاسخگویی این مرکز هستیم تا توانمندی‌های این مرکز بیشتر اطلاع‌رسانی شود.

وی با تأکید بر اینکه نظام پاسخگویی حوزه امنیت اطلاعات متفاوت از سایر مدل‌های پاسخگویی است، تصریح کرد: در صورت وقوع یک حمله سایبری، مرکز ماهر با همکاری مراکز آپا در استان‌ها، اولین تمرکز خود را برای مهار حمله صورت گرفته و پیدا کردن منشأ آن می‌کند و موضوع اطلاع‌رسانی عمومی در جایگاه بعدی قرار دارد.

نظرات بینندگان