arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۶۰۳۵
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۱۱ - ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۷

استقبال پمپئو از ادعای نتانیاهو: اسناد او معتبرند / ایران حقیقت را بیان نمی‌کند

وزیر امور خارجه آمریکا با اشاره به ادعاهای نتانیاهو درباره فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان، مدعی شد که اسناد ارائه شده از سوی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد ایران دروغ گفته است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزیر امور خارجه آمریکا با اشاره به ادعاهای نتانیاهو درباره فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان، مدعی شد که اسناد ارائه شده از سوی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد ایران دروغ گفته است.

به گزارش ایسنا به نقل از شبکه بی‌بی‌سی، بینامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی دوشنبه شب در ادعایی بی‌اساس و واهی گفت که ایران کماکان برنامه هسته‌ای تسلیحات مخفیانه دارد.

مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا پس از این ادعای نتانیاهو گفت که اطلاعات ارائه شده از سوی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد که توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی در سال 2015 بر اساس حسن نیت بنا نشده است.

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی علیرغم طرح این ادعاها هیچ شواهدی ارائه نداد که نشان دهد ایران توافق هسته‌ای را از زمان اجرای آن در ابتدای 2016 نقض کرده باشد.

وزیر امور خارجه آمریکا با انتشار بیانیه‌ای به این ادعای نتانیاهو واکنش نشان داد و مدعی شد: اسنادی که اسرائیل از درون ایران به دست آورده فراتر از هر تردیدی درباره این است که ایران حقیقت را بیان نمی‌کند.

وی در ادامه ادعاهای خود گفت: ارزیابی ما این است که این اسنادی که بازبینی کرده‌ایم معتبر هستند. ایران تاکنون یک ذخیره اتمی بزرگ را از جهان و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پنهان کرده است.

پمپئو همچنین گفت که آمریکا در حال ارزیابی این است که کشف اسناد جدید درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران چه معنی برای آینده خواهد داشت.

بنابراین گزارش، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی ادعاهای جدید خود را در حالی مطرح کرده است که کمتر از دو هفته تا مهلت تعیین شده از سوی رییس‌جمهور آمریکا برای ماندن در توافق هسته‌ای زمان باقی است.

وی در ماه ژانویه اعلام کرد که اگر آنچه وی نقاط ضعف توافق هسته‌ای می‌خواند، اصلاح نشود واشنگتن از توافق خارج خواهد شد.

به گزارش ایسنا، این ادعای بی‌اساس و واهی در حالی شب گذشته از سوی نخست وزیر رژیم صهیونیستی مطرح شد که فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در واکنش به نمایش تبلیغاتی نتانیاهو گفت: اطلاعاتی را که نتانیاهو منتشر کرده است، نمی‌توان به معنای نقض برجام از سوی ایران دانست.

موگرینی در سخنانی در قاهره گفت: برجام بر اساس فرضیات یا اعتماد استوار نیست، بلکه بر تعهدات مشخص، راستی‌آزمایی و نظارت دقیق توسط آژانس انرژی اتمی استوار شده است.

وی افزود: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید ابتدا اطلاعات منتشر شده از سوی نتانیاهو را بررسی کند؛ چرا که آژانس تنها سازمان مسئول نظارت بر تعهدات هسته‌ای ایران است.

موگرینی درباره آنچه افشاگری‌های نتانیاهو درباره برنامه هسته‌ای ایران خوانده شده است، گفت: این اظهارات به هیچ وجه ثابت نمی‌کنند که ایران توافق هسته‌ای امضا شده در سال 2015 را اجرا نمی‌کند. نتانیاهو اطلاعاتی که نشان دهد ایران برجام را نقض کرده، ارائه نداده است.

همچنین محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان نیز در واکنش به این ادعای بی‌اساس نتانیاهو در مورد برنامه مخفی ایران برای ساخت سلاح هسته‌ای، آن را برنامه‌ای از پیش تعیین شده و برای تاثیر بر ادامه حیات برجام دانست.

ظریف با انتشار پیامی در توییتر نوشت: ترامپ برای فسخ برجام متوسل به اتهامات کهنه‌ای شده که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیشتر به آنها رسیدگی کرده است.

وی افزود: چوپان دروغگو زمان این افشاگری ادعایی را برای چند روز قبل از ۱۲ می هماهنگ کرده بود.

نظرات بینندگان