arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۶۰۵۰
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۱۲ - ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۷

انجام پرواز آزمایشی فرودگاه یاسوج پس از 73 روز از سقوط پرواز"تهران- یاسوج"

نخستین پرواز آزمایشی فرودگاه یاسوج پس از گذشت 73 روز از سقوط پرواز تهران- یاسوج با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار، نماینده مردم بویراحمد و دنا و قائم مقام شرکت هواپیمایی "آتا" انجام شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

نخستین پرواز آزمایشی فرودگاه یاسوج پس از گذشت 73 روز از سقوط پرواز تهران- یاسوج با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار، نماینده مردم بویراحمد و دنا و قائم مقام شرکت هواپیمایی "آتا" انجام شد.

به گزارش ایسنا، سعید چلندری، قائم مقام شرکت هواپیمایی "آتا" در حاشیه این مراسم به خبرنگاران گفت: با توجه به سیاستهای کلان و سازمان هواپیمایی کشور، شرکت هواپیمایی" آتا" پرواز تهران- یاسوج را در دستور کار قرار داده است.

وی افزود: سیاست شرکت هواپیمایی "آتا"( ATA ( سرویس دهی به استانهای کم برخوردار است که استان کهگیلویه وبویراحمد نیز یکی از این استانهاست اما پتانسیلها و ظرفیت های خوبی دارند با توجه به ناوگان هوایی که در اختیار شرکت هواپیمایی "آتا" است فرودگاه یاسوج را در دستور کار قرار داد.

چلندری اظهارکرد: با هماهنگی استاندار و مدیریت فرودگاه یاسوج در مرحله اول هفته ای 4 پرواز با هواپیمای امبرائر 145 گذاشته ایم، این هواپیما بسیار خوب و با ظرفیت 50 نفر است که امیدواریم با حمایت های استاندار استان بتوانیم پروازها را بصورت روزانه و حتی دو پرواز در روز برقرار کنیم.

اقدامات بیشتری برای تجهیز دستگاههای کمک ناوبری فرودگاه یاسوج انجام شود

قائم مقام شرکت هواپیمایی "آتا" خاطرنشان کرد: پتانسیل خوبی در فرودگاه یاسوج ایجاد شده و امکانات فرودگاه بسیار عالی است و دستگاههای کمک ناوبری خوبی دارد که با توجه به شرایط توپوگرافی منطقه ان شاء الله شرکت هواپیمایی کشور اقدامات بیشتری برای مجهز کردن دستگاههای کمک ناوبری این فرودگاه انجام دهند.

چلندری در خصوص مسیر پروازی فعلی که پرواز آزمایشی انجام شده نیز تصریح کرد: مشکل خاصی در مسیر پرواز نبود، کشور ما توپوگرافی خاصی دارد و خیلی از مناطق فرودگاهی ما در مناطق کوهستانی ایجاد شده اند که شرایط خاص و طرح های ورودی و خروجی خاصی دارند که شرکت فرودگاههای کشور تغییراتی انجام دادند و فرودگاه یاسوج جدا از سایر فرودگاهها نیست و مشابه این فرودگاه در کشور زیاد داریم که پرواز در حال انجام است .

امکانات فرودگاه یاسوج برای پرواز ایمن فراهم است

همچنین غلام محمد زارعی، نماینده مردم شهرستانهای بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی گفت: با پیگیری های صورت گرفته در شرکت هواپیمایی کشور و برگزاری جلسات با وزیر راه و شهرسازی مبنی بر ضرورت راه اندازی مجدد پروازهای "تهران- یاسوج" و سایر مسیر های پروازی که از طریق فرودگاه یاسوج امکان پذیر است.

وی افزود: اولین پرواز مجدد هواپیمای جدید و پیشرفته در فرودگاه یاسوج انجام شد که امیدواریم ضمن تقویت این پرواز، ایرلاین های دیگر به کمک خواهند آمد. ان شاء الله فرودگاه یاسوج با ظرفیت کامل، توان و امکانات بیشتر پروازهای خود را ادامه خواهد داد.

زارعی در خصوص مسیر پروازهای فرودگاه یاسوج عنوان کرد: امکانات فرودگاه یاسوج از نظر طول باند، امکانات ناوبری و تجهیزات مورد نیاز برای پرواز ایمن فراهم است.

نماینده مردم شهرستانهای بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: همانطور که از طریق رسانه ها گزارش نهایی بررسی علت حادثه هوایی "تهران-یاسوج" اعلام شد، در واقع این حادثه ارتباطی با شرایط فرودگاه،طول باند و امکانات ناوبری نداشته است.

زارعی تصریح کرد: در کنار تلاش برای راه اندازی پروازهای فرودگاه یاسوج، تغییر مسیر پروازهای این فرودگاه را پیگیری و دنبال کردیم که در حال به توافق رسیدن در مورد مسیر جدید با عنوان آر-جی 37 هستیم ضمن اینکه مسیر فعلی به دلیل ارتفاع 37 هزارمتری هیچ مشکلی ندارد که علاوه بر اینکه سرعت هواپیما بالاست امکان پرواز در ارتفاع بالاتر از 37 هزار متری وجود دارد که این مسئله شرایط جدیدی را در فرودگاه یاسوج فراهم کرده است.

وی ادامه داد: هواپیمای "امبرائر145" خوب، مطمئن و ایمن است که معمولا در پرواز های چارتری مورد استفاده قرار می گیرد. این هواپیما ازنظر ساخت و تجهیزات در حد پیشرفته ترین هواپیماهای روز دنیاست.

نماینده مردم شهرستانهای بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی در خصوص تجهیزات کمک ناوبری فرودگاه یاسوج اضافه کرد: هیچ مشکلی در زمینه تجهیزات کمک ناوبری این فرودگاه وجود ندارد،تجهیزات VOR و NDB از بهترین نوع آن هاست اما باید به روزتر و بهتر شوند.

مسیر هوایی مطمئنی برای پروازهای یاسوج انتخاب می‌شود

عزیز فیلی، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در حاشیه این مراسم به خبرنگاران گفت: پس از رایزنی های صورت گرفته با شرکت های هواپیمایی کشور با شرکت هواپیمایی آتا به توافق رسیدیم که پرواز آزمایشی این شرکت ساعت 7 و 30 دقیقه صبح امروز سه شنبه، یازدهم اردیبهشت ماه در فرودگاه یاسوج نشست.

وی افزود: قرار بر این است که از هفته آینده پروازهای تهران -یاسوج و بلعکس را با این شرکت هواپیمایی داشته باشیم البته پیگیر راه اندازی پرواز از طریق شرکتهای هواپیمایی ماهان و آسمان نیز هستیم.

فیلی در خصوص تغییر مسیر پروازهای فرودگاه یاسوج بیان کرد: فعلا از مسیر قبلی برای پروازها استفاده می شود طی مکاتبات و جلساتی که با مسئولان کشوری داشته ایم پیشنهادهای اولیه به آنها ارائه داده ایم و امیدواریم که مسیر هوایی مطمئنی برای پروازهای یاسوج انتخاب شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: این نوع هواپیما از نوع جت، ساخت مشترک کشورهای کانادا و برزیل با 50 نفر ظرفیت مسافر و خدمه است که سرعت بالا دارند، می تواند در ارتفاع بالا پرواز کنند و عمر مناسبی دارد.

فیلی خاطرنشان کرد: با راه اندازی مجدد پروازهای فرودگاه یاسوج روزانه یک تا دو پرواز خواهیم داشت.

وی ادامه داد: پس از سانحه هوایی تهران- یاسوج بیشتر ایرلاین ها علاقمند به پرواز در فرودگاه یاسوج نبودند که با پیگیریهای استاندار و نمایندگان استان و برگزاری جلساتی با وزیر راه تاکنون شرکت "آتا" موافقت کردند که پروازهای این فرودگاه را انجام دهند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: زمان پرواز با این هواپیما یک ساعت است در حالی که با هواپیمای قبلی( ATR72) یک ساعت و 40 دقیقه بود.

به گزارش ایسنا، پروازهای فرودگاه یاسوج که روزانه تنها یک پرواز از تهران- یاسوج و بالعکس داشت پس از سانحه پرواز تهران- یاسوج در روز یکشنبه، 29 بهمن ماه سال 96 و سقوط هواپیمای ATR 72 در ارتفاعات دنا که منجر به جانباختن 65 نفر مسافر، کادر پروازی و خدمه شده بود، تاکنون پروازی نداشت و تعطیل شده بود.

لازم به ذکر است که این پرواز آزمایشی با حضور چلندری- قائم مقام شرکت هواپیمایی "آتا" به همراه کادر پروازی انجام شده است.

نظرات بینندگان