arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۶۲۲۳
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۳ - ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۷

پزشک سابق ترامپ: آقای رئیس خودش گواهینامه پزشکی‌اش را به من دیکته کرد/ کاخ سفید واکنش نشان داد

هارولد بورنستین، پزشک سابق دونالد ترامپ در مصاحبه با شبکه سی‌ان‌ان گفت که ترامپ تمامی متن نامه را دیکته کرد. من آن نامه را ننوشتم بلکه همینطور که با هم حرف می‌زدیم آن را سرهم کردم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

پزشک سابق ترامپ: آقای رئیس خودش گواهینامه پزشکی‌اش را به من دیکته کرد/ کاخ سفید واکنش نشان داد

هارولد بورنستین، پزشک سابق دونالد ترامپ گفته است که گواهی سلامت پزشکی ترامپ توسط خود وی نوشته شده بود، اما کاخ سفید زیر بار این مساله نرفت.

به گزارش ایسنا، شامگاه گذشته دکتر بورنستین در مصاحبه با شبکه سی‌ان‌ان گفت که "ترامپ تمامی متن نامه را دیکته کرد. من آن نامه را ننوشتم بلکه همینطور که با هم حرف می‌زدیم آن را سرهم کردم."

به گزارش بی‌بی‌سی، اشاره هارولد بورنستین به گواهینامه پزشکی است که در جریان مبارزات انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۵ در مورد وضعیت جسمی دونالد ترامپ منتشر شد. از آنجا که لحن نامه مبالغه‌آمیز بوده و با نثر متداول در گواهینامه‌های پزشکی انطباق نداشت، در همان زمان هم برخی از منابع ابراز تردید کردند که آن را یک پزشک حرفه‌ای تدوین کرده باشد اما دکتر بورنستین تایید کرد که آن را شخصا نوشته است.

انتشار متن این گواهینامه باعث شد تا هارولد بورنستین در کانون توجه رسانه‌های همگانی قرار گیرد و حتی دستمایه طنزپردازان شود به خصوص اینکه ظاهر و رفتار او با ظاهر و رفتار معمول پزشکان تفاوت داشت. در گواهینامه سال ۲۰۱۵ که به امضای دکتر بورنستین منتشر شد در توصیف وضعیت جسمی دونالد ترامپ آمده که او "از قدرت و مقاومت جسمی خارق‌العاده برخوردار است و اگر ترامپ انتخاب شود، بی‌هیچ مجامله می‌توانم بگویم که سالم‌ترین فردی است که تا کنون به ریاست جمهوری انتخاب شده است."

برنستین در واکنش به سوالات کلینتون در مورد "گواهینامه" سلامت ترامپ توضیحاتی را منتشر کرد اما همچنان تاکید داشت که نامه را خود او نوشته است.

برخلاف انتظار، در این نامه اطلاعات پزشکی چندانی دیده نمی‌شد جز اینکه در مورد فشار خون ۱۱/۶.۵ ترامپ نوشته شده بود که این رقم "به طرزی حیرت آوری عالی است." در بخش دیگر نامه آمده بود که دونالد ترامپ طی یک سال پیش، حدود هفت کیلوگرم وزن کم کرده است. شرایط قلبی و عرقی ترامپ نیز "عالی" توصیف شده بود.

فقط پس از سوالات هیلاری کلینتون، رقیب انتخاباتی دونالد ترامپ، در مورد محتوای این نامه بود که دکتر برنستین اطلاعاتی را هم در مورد قد، وزن و داروهای مورد استفاده ترامپ منتشر کرد.

یک سال بعد، هارولد برنستین در پاسخ به انتقاداتی که از محتوای نامه اول به عمل آمده بود، توضیح داد که آن را با عجله نوشت چون باید مریض دیگری را می‌دید اما بازهم تایید کرد که نامه را قطعا خودش نوشته است.

با اینهمه، دکتر برنستین در مصاحبه با سی‌ان‌ان گفته است که هنگامی که او و همسرش با اتومبیل از پارک مرکزی نیویورک می‌گذشتند، ترامپ متن مورد نظر را می‌خواند و خود او می‌گفت چه چیزهایی را نمی‌شود در این گواهینامه گنجاند. به گفته هارولد برنستین، فرستاده‌های ترامپ بعدا آمدند و گواهینامه را گرفتند و بردند.

او در این مصاحبه گفت که بعد از انتخاب ترامپ، یکی از محافظان او به دفترش "دستبرد زد" و مدارک پزشکی رئیس جمهوری را با خود برد.

سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید از اظهار نظر در این مورد که گواهینامه پزشکی را دونالد ترامپ دیکته کرده خودداری ورزیده اما در مورد اتهام "دستبرد" به دفتر دکتر برنستین گفته است که " طبق رویه متداول، پس از آنکه شخصی به ریاست جمهوری انتخاب شود، پرونده و مدارک پزشکی او در اختیار واحد پزشکی کاخ سفید قرار می‌گیرد."

در پاسخ به اینکه آیا این پرونده بدون اجازه و با دستبرد به دفتر دکتر برنستین به دست آمده، گفت: "نه، استنباط من این نیست."

چندی پیش به نقل از پزشکان دونالد ترامپ گزارش شد که او فعالیت بدنی لازم را ندارد و به تغذیه درست توجه نمی‌کند اما با توجه به شرایط سنی، در وضعیت جسمی مناسبی قرار دارد. ترامپ بعدا در مصاحبه با یک شبکه تلویزیونی بریتانیایی این شایعه را تکذیب کرد که غذاهای "فست فود" و ناسالم مصرف می‌کند.

نظرات بینندگان