arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۶۲۸۰
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۲۰ - ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۷

حرکت گاز در عمق زمین عامل زمین لرزه های خفیف است

محققان دریافتند علت زمین لرزه، تنها فشار تکتونیکی نیست بلکه حرکت گاز طبیعی از عمق زمین به سمت بالا نیز می تواند موجب بروز زلزله های خفیف شود.به اعتقاد محققان ممکن است گاز در حال حرکت موجب نوسان حفره های پر از آب موجود در سنگ ها و لغزش قطعات سنگ شکسته شده باشد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

حرکت گاز در عمق زمین عامل زمین لرزه های خفیف است

به گزارش انتخاب، از پایگاه خبری ساینس دیلی، در این تحقیقات زمین لرزه هایی با این خصوصیات در زیر دریای مرمره در نزدیکی استانبول شناسایی و اندازه گیری شد. در هنگام وقوع زلزله ساختار فشار تکتونیکی تغییر می کند و در نتیجه معمولا زلزله با پس لرزه هایی همراه است.


محققان هنگام تحلیل داده های مربوط به یک زلزله 5.1 ریشتری که در قسمت غربی دریای مرمره در سال 2011 میلادی به وقوع پیوست، تعداد کمی پس لرزه را در نزدیکی مبدا زلزله ثبت کردند؛ علاوه بر این پس لرزه ها، محققان توانستند تعداد زیادی لرزش های خفیف را در زیر سطح دریا شناسایی کنند.


نکته قابل توجه این بود که لایه های زیرین کف دریا از جنس خاک نرم هستند که در اثر فشار تکتونیکی تغییر شکل می دهند و حرکت آنها منجر به زلزله نمی شود. 


محققان با بررسی بیشتر نحوه توزیع فشار در اثر زلزله اصلی متوجه شدند فشار یک مخزن گاز طبیعی در اثر آن افزایش یافته است و گاز موجود در آن به سمت بالا به حرکت درآمده و مجموعه ای از لرزش های خفیف را در نزدیکی سطح ایجاد کرده است. 


هنوز مکانیزم دقیق شکل گیری این لرزش ها مشخص نشده است، اما به اعتقاد محققان ممکن است گاز در حال حرکت موجب نوسان حفره های پر از آب موجود در سنگ ها و لغزش قطعات سنگ شکسته شده باشد.


گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Scientific Reports منتشر شده است.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان