arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۶۵۵۰
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۸ - ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۷

چین و آمریکا در مورد برخی اختلافات تجاری به توافق رسیدند

چین و آمریکا دو اقتصاد بزرگ جهان، امروز جمعه بعد از دو روز رایزنی در پکن، سرانجام در مورد برخی از اختلافات اقتصادی و تجاری خود به توافق رسیدند اگرچه هنوز برخی اختلافات مهم به قوت خود باقی است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا نوشت: چین و آمریکا دو اقتصاد بزرگ جهان، امروز جمعه بعد از دو روز رایزنی در پکن، سرانجام در مورد برخی از اختلافات اقتصادی و تجاری خود به توافق رسیدند اگرچه هنوز برخی اختلافات مهم به قوت خود باقی است.

مذاکرات تجاری و اقتصادی دو کشور در پکن روزهای پنجشنبه و جمعه میان ' لیو خه' معاون نخست وزیر چین و هیات اقتصادی آمریکا به رهبری 'استیون منوچین' وزیر خزانه داری آمریکا برگزار شد.

در پایان این نشست دو روزه، دو طرف توافق کردند با توجه به اینکه تثبیت روابط تجاری برای دو کشور مهم است حل مسائل مربوط به اقتصاد و تجارت را از طریق گفت و گو و مشاوره پیگیری کنند.

دو طرف در مورد موضوعاتی مانند افزایش صادرات ایالات متحده به چین، تجارت دو جانبه، سرمایه گذاری دو طرفه، حمایت از حقوق مالکیت معنوی و نیز حل معضلات مربوط به تعرفه و غیر تعرفه به توافق رسیدند.

دو طرف همچنین با توجه به اختلافات قابل توجه حل نشده در برخی از مسائل، توافق کردند روی این موضوعات به سختی کار کنند.
آنها همچنین موافقت کردند مسائل حل نشده باقی مانده را از نزدیک دنبال کنند و یک مکانیسم کاری مناسب برای پیگیری این موضوع ایجاد کنند.

دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا به طور فزاینده ای از عدم تراز تجاری با چین ناراضی است سال میلادی گذشته، کسری تجاری سالانه ایالات متحده آمریکا با چین به رکورد بی سابقه بالای 375 میلیارد و 200 میلیون دلار رسید.
چین می گوید مازاد تجاری 275 میلیارد دلاری در برابر آمریکا دارد ولی آمار واشنگتن رقم 375 میلیارد دلار را ثبت کرده است.
آمریکا احتمالا از چین خواهد خواست تا این کسری تجاری را به میزان 100 میلیارد دلار کاهش دهد و از نقض حقوق مالکیت معنوی جلوگیری کند.

ایالات متحده آمریکا همچنین قصد دارد از طریق تهدید به اعمال تعرفه های اضافی بر طیف گسترده ای از کالاهای چینی، در پی کسب امتیاز از چین باشد.

امکان دارد این تعرفه ها طبق ماده 301 قانون تجارت ایالات متحده آمریکا اعمال شود که به رئیس جمهور این قدرت را می دهد تا در واکنش به رویکردهای غیر منصفانه تجاری، تحریمات یک جانبه اعمال کند.

ماه میلادی گذشته نیز چین اقداماتی را جهت تقویت واردات از جمله کاهش تعرفه ها بر خودرو اعلام کرد اما در عین حال، در حال آماده شدن برای اعمال تعرفه های سنگین بر صادرات عمده ایالات متحده آمریکا از جمله سویا و هواپیما است.
روز گذشته نیز 'هوآ چون اینگ' سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت تا زمانی که این مذاکرات بر اساس مساوات و احترام متقابل باشد و نتایجش نیز به نفع هر دو طرف باشد، کشورش از این مذکرات استقبال می کند.

در واقع به نظر بسیاری از تحلیلگران، آمریکا این بار خیلی جدی تر از قبل روی چین متمرکز شده است و این نشان می دهد دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا در حال عمل به وعده ای است که در کارزار انتخاباتی داده بود.

او گفته بود وقتی قدرت را در اختیار بگیرد بتدریج تعرفه بر روی کالاهای چینی را تا 45 درصد افزایش می دهد او تا کنون بخش عظیمی از این قول خود را عملی کرده است و از یک ماه دیگر این اتفاق خواهد افتاد.

نظرات بینندگان