arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۶۹۲۴
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۰۸ - ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷

مشارکت ۴۹ درصدی در انتخابات لبنان / پیروزی ائتلاف امل و حزب‌الله در جنوب و بعلبک الهرمل

نتایج اولیه انتخابات حکایت از پیروزی قاطع لیست‌های دو جانبه شیعه در جنوب و بعلبک الهرمل و بیروت الثانیه دارند. در حالی که وزارت کشور میزان مشارکت را ۴۹ درصد اعلام کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نتایج اولیه انتخابات حکایت از پیروزی قاطع لیست‌های دو جانبه شیعه در جنوب و بعلبک الهرمل و بیروت الثانیه دارند. در حالی که وزارت کشور میزان مشارکت را ۴۹ درصد اعلام کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، هنوز آمار نهایی شمارش آرا در مناطق مختلف لبنان منتشر نشده اما در حالی که شمارش آرا ادامه دارد، نتایج برخی حوزه‌ها به صورت جداگانه اعلام شده است.

نتایج اولیه نشان می‌دهند، لیست‌های شیعه متشکل امل و حزب‌الله لبنان توانستند در جنوب و بعلبک الهرمل و بیروت الثانیه ۲۷ کرسی مورد نظر را به دست آورند.

اما حضور خودروها به طور گسترده در شهرک‌ها و روستاهای النبطیه در حالی که پرچم لبنان، حزب‌الله و جنبش امل به دست سرنشینان آنها بود حکایت از شادی مردم از پیروزی محور مقاومت داشت. زدن منور و پخش سرودهای حماسی در منطقه بیانگر شادی مردم از پیروزی قاطع لیست "امل و وفاء" بود و مردم حضور گسترده‌ای در خیابان اصلی النبطیه داشتند.

نبیه بری،‌ رئیس پارلمان لبنان و رئیس جنبش امل در منطقه جزین توانست امل ابوزید نامزد جریان آزاد ملی را شکست دهد و ابراهیم عازار نامزد جنبش امل نامزد پیروز باشد.

همچنین نتایج اولیه نشان می‌دهند، نامزدهای القوات در بعبدا و الشوف و عالیه در ائتلاف با حزب سوسیال پیشرو (وابسته به ولید جنبلاط) پیشرو باشند.

در عین حال طبق این نتایج، جبران باسیل، رئیس جریان آزاد ملی نیز برای اولین بار در البترون پیروزی به دست آورده است.

اما نتایج بیروت همزمان با ثبت پیش بودن لیست‌های وابسته به سعد حریری،‌ نسخت وزیر لبنان و حزب طاشناق هنوز به طور نهایی اعلام نشده است.

سعد حریری ضمن مثبت ارزیابی کردن فضای مذاکرات اعلام کرد،‌ ساعت یک ظهر به وقت محلی درباره انتخابات صحبت خواهد کرد.

از آن سو سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان نیز اعلام کرد، عصر امروز راس ساعت ۵ و نیم به وقت محلی سخنرانی خواهد کرد.

نهاد مشنوق،‌ وزیر کشور لبنان نیز میزان مشارکت در انتخابات پارلمانی لبنان را ۴۹.۲ درصد اعلام کرد که در مقایسه با آخرین انتخابات پارلمانی که ۹ سال پیش برگزار شد کاهش داشت چراکه میزان مشارکت در آن انتخابات ۵۴ درصد بود.

به گزارش رویترز، مشنوق تصریح کرد، قانون انتخابات جدید بود، رای‌دهندگان به آن عادت نداشتند و مسؤولان مراکز اخذ رای نیز این قانون برایشان تازگی داشت.

وی افزود: بعد از ۱۰ سال قانون اکثریتی کنار گذاشته شده و میزان رای گیری کاهش داشت.

این انتخابات برای اولین بار از سال ۲۰۰۹ برگزار شد بعد از اینکه پارلمان دوره فعالیت خود را سه بار به بهانه‌ اختلافات سیاسی و خطرات امنیتی در پی درگیری‌های سوریه تمدید کرد.

گفته شده میزان اقبال شهروندان لبنانی به انتخابات پاسخگوی خواسته‌های احزاب سیاسی نبود.

مراکز اخذ رای راس ساعت هفت عصر یعنی ۱۲ ساعت باز بودن به روی رای دهندگان بسته شدند.

برخی منابع خبری معتقدند، قانون جدید انتخابات گروه‌های سیاسی را به ایجاد ائتلاف‌هایی خاص در هر حوزه انتخاباتی حتی بین رقیبان ترغیب کرد تا دستاوردهای بیشتری به دست آورند. در برخی مواقع برخی اعضای یک لیست برنامه مشترک یا رویکرد سیاسی یکسانی نداشتند و فقط منافع لحظه‌ای انتخاباتی باعث ائتلاف شده بود که این مساله انتقادات گسترده رای دهندگان را به دنبال داشت. برخی ناظران نیز قانون جدید انتخابات را به نفع حزب‌الله لبنان می‌دانند.

نظرات بینندگان