arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۷۱۷۴
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۹ - ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
نصرت‌الله تاجیک، دیپلمات سابق ایران در گفت‌وگو با «انتخاب»:

ترامپ را نمی توان پیش بینی کرد اما قرائن می گوید آمریکا فعلا از برجام خارج نخواهد شد / باید اروپا را از پشت سر ترامپ برداریم

نصرت‌الله تاجیک، دیپلمات سابق ایران می گوید: ترامپ احتمالا در این مقطع از برجام خارج نمی شود و ممکن است بگوید از آنجا که وزیر خارجه اش به تازگی به دولت اضافه شده و هنوز سوار بر کار نشده است، در این مقطع فرصتی به او خواهد داد تا تلاش خود را در خصوص برجام انجام دهد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ترامپ را نمی توان پیش بینی کرد اما قرائن می گوید آمریکا فعلا از برجام خارج نخواهد شد / باید اروپا را از پشت سر ترامپ برداریم

نصرت‌الله تاجیک، دیپلمات سابق ایران می گوید: ترامپ احتمالا در این مقطع از برجام خارج نمی شود و ممکن است بگوید از آنجا که وزیر خارجه اش به تازگی به دولت اضافه شده و هنوز سوار بر کار نشده است، در این مقطع فرصتی به او خواهد داد تا تلاش خود را در خصوص برجام انجام دهد.

تاجیک در گفت و گو با خبرنگار «انتخاب»، در پاسخ به اینکه چرا ترامپ اعلام نظر خود درباره برجام را 4 روز جلوتر انداخت گفت: اگر به کلمات ترامپ توجه کنیم او همواره می گفت «تا 12 می» نظر خود درباره برجام را اعلام می کند نه درست در «روز 12 می». حال اینکه چرا این زمان را برای اعلام نظر خود انتخاب کرده، نیز خود دلایلی دارد.

تعجیل ترامپ در اعلام نظر درباره برجام، تبلیغاتی است / شاید می خواست نظرش تحت الشعاع انتخابات عراق نباشد

سفیر پیشین ایران در اردن ادامه داد: یکی از این دلایل تکنیک های تبلیغاتی اوست و هدفش این است که شاید بتواند در این زمان،  شنونده های بیشتری را بسیج کند. ممکن است هدف ترامپ، این باشد که اعلام نظر او درباره برجام، تحت الشعاع سایر رخدادها مانند انتخابات عراق، انتقال پایتخت به بیت المقدس و یا حتی ماجرای کره شمالی قرار نگیرد.

در دولت مهرورز، فرد غیرقابل پیش بینی را تجربه کرده ایم

او در پاسخ به سوالی درباره پیش بینی خود از نظر ترامپ درباره برجام گفت: پیش بینی درمورد فردی که غیرقابل پیش بینی است شاید کار معقولی نباشد؛ ما خود نیز نمونه ای از چنین فرد غیرقابل پیش‌بینی یعنی رییس دولت مهرورز را داشته ایم و می دانیم که با افکار عمومی چه می کنند و از این رو، پیش بینی درباره آنها کار سختی است.

ترامپ از برجام خارج نمی شود

تاجیک افزود: با این وجود ترامپ احتمالا از برجام خارج نمی شود؛ چراکه در حال حاضر، او اقتصاد ما را در بلاتکلیفی نگه داشته و این برای ترامپ، تحصیل حاصل است.

این تحلیلگر مسائل بین المللی ادامه داد: ممکن است ترامپ بگوید از آنجا که وزیر خارجه اش به تازگی به دولت اضافه شده و هنوز سوار بر کار نشده است، در این مقطع فرصتی به او خواهد داد تلاش خود را در خصوص برجام انجام دهد. از این طریق، ترامپ هم بیش از این، دشمن تراشی نمی کند و هم با توجه به مشکلات داخلی و مسائلی که با چین، روسیه و کره شمالی و ... دارد، برای خود مشکلاتی بیش از این درست نمی کند. همه این قرائن نشان می دهد احتمالا ترامپ از برجام خارج نخواهد شد.

مشکل اصلی ترامپ با ایران، مسئله خاورمیانه است نه هسته ای

تاجیک ادامه داد: البته همه این اقدامات ترامپ با هدف امتیازگیری است؛ مشکل اصلی ما با ترامپ در خاورمیانه است نه مسئله هسته ای. در واقع تلاش ترامپ در دوران پساداعش، آن است که شکست داعش، پیروزی ایران تلقی نشود.

این تحلیلگر مسائل بین المللی افزود: همه این موضوعاتی که گفته شد نیروهای موافقی هستند که ترامپ را به سمت ماندن در برجام هدایت می کنند. اما نیروی منفی و مخالفی که می تواند او را به خروج از برجام ترغیب کند، به نگاه ترامپ به انتخابات دوره دوم ریاست جمهوری خود باز می گردد.

تاجیک ادامه داد: بر این اساس، ممکن است ترامپ برای آنکه بگوید در حال اجرای وعده های انتخاباتی خود است، از برجام خارج شود. این موضوع یعنی از بین بردن میراث اوباما در همه زمینه ها، در کنار غیرقابل پیش بینی بودنش، تنها موضوعی است که می تواند ترامپ را به خروج از برجام تشویق کند.

سفیر پیشین ایران در اردن ادامه داد: اما در مجموع قدرت نیروهای موافق که ترامپ را در مقطع فعلی به ماندن در برجام تشویق می کنند، بیشتر است؛ ضمن اینکه او برای اجرای وعده های انتخاباتی خود هنوز فرصت دارد.

باید اروپا را از پشت سر ترامپ برداریم

تاجیک در بخش دیگری از این گفت و گو در پاسخ به این سوال که آیا اظهارات روز گذشته روحانی، درباره احتمال باقی ماندن در برجام در صورت متعهد ماندن اروپا، به معنای پیشنهاد جدیدی از سوی اروپایی هاست یا خیر، گفت: اطلاعی از اینکه پیشنهادی از اروپایی رسیده باشد، ندارم. اما تحلیلم این است که خیر. در هر صورت، ما باید این ایده را که اروپا را از پشت سر ترامپ برداریم، پیگیری کنیم. اروپا، حلقه اول سیاسی امنیتی خاورمیانه است و ضربه پذیری ناشی از خروج از برجام را می داند؛ از این رو ما بهتر می توانیم با آنها کار کنیم.

او افزود: البته ما در این مسیر، قطعا با اروپا مشکلاتی در زمینه مسائل موشکی و حقوق بشر خواهیم داشت؛ اما در طرف مقابل، همکاری با آمریکا به دلیل نزدیکی به عربستان علیه ایران، شدنی نیست. در این شرایط، حتی با وجود اینکه برخی می گویند تفاهم و توافق نانوشته ای میان اروپا و آمریکا وجود دارد که با ایران بازی کنند، باز هم ما با اروپا بهتر می توانیم کنار بیاییم.

خروج از برجام برای آمریکا تبعاتی دارد / خروج ایران از ان پی تی کار درستی نیست

تاجیک درباره واکنش ایران به تصمیم ترامپ درباره برجام هم اظهار داشت: البته خروج از برجام برای آمریکا راحت نیست و قطعا تبعاتی برای این کشور خواهد داشت ضمن اینکه ما هم اهرم ها و سناریوهای خود را داریم. اخیرا صحبت هایی هم شنیده شده که مثلا در صورت خروج آمریکا، ما هم از ان پی تی خارج می شویم. این تصمیم درستی نیست و امیدواریم که در حد همان سناریو برای واکنش به اظهارات آمریکایی ها باشد.

نظرات بینندگان