arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۷۵۱۱
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۱۰ - ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷

اروپایی‌ها با وجود تیرگی روابط سیاسی، مشتری گاز روسیه ماندند

روابط روسیه و غرب به پایین‌ترین سطح خود از زمان جنگ سرد تنزل یافته است اما کشورهای اروپایی گاز بیشتری از روسیه خریداری می‌کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

روابط روسیه و غرب به پایین‌ترین سطح خود از زمان جنگ سرد تنزل یافته است اما کشورهای اروپایی گاز بیشتری از روسیه خریداری می‌کنند.

به گزارش ایسنا، شرکت دولتی گازپروم روسیه تولید و صادرات خود را افزایش داده و موافقت کشورها برای پروژه خط لوله "نورد استریم۲" را که اتحادیه اروپا را به دلیل واهمه از وابستگی بیشتر به گاز روسیه دچار تفرقه کرده است، جلب می‌کند.

در ماه‌ها و هفته‌های اخیر، گازپروم از تقاضای بالا در اروپا و صادرات کمتر گاز به اروپا از سوی رقیبان روسیه بهره برده است.

روسیه که تامین حدود یک سوم از گاز اروپا را برعهده دارد، صادراتش در زمستان را که یکی از سردترین زمستان‌های اروپا در یک دهه گذشته بود افزایش داد و پس از زمستان نیز حجم بالاتری صادر کرد زیرا کشورهای واردکننده گاز در حال پر کردن مخازنی هستند که در زمان سرمای شدید، کاهش پیدا کرده بودند.

الکساندر مدودف، نایب رییس کمیته مدیریت گازپروم اواخر آوریل اظهار کرد این شرکت در حال حاضر به میزان مشابه ماه‌های زمستان، به اروپا گاز صادر می‌کند و انتظار دارد تقاضا در تابستان امسال نزدیک به سطح زمستان باشد.

تحویل گاز شرکت گازپروم به اروپا در مارس به بالاترین رکورد همه زمان‌ها رسید و رکورد قبلی را که مربوط به ژانویه سال ۲۰۱۷ بود شکست. صادرات گازپروم به اروپا در سه ماهه نخست امسال ۶.۶ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد کرد. تحویل گاز از سوی شرکت گازپروم به کشورهای اروپایی حتی پس از پایان فصل گرمایش زمستانی در آوریل به رشد ادامه داد.

تقاضا در اروپا پس از پایان زمستان بالا مانده است. نخست به دلیل اینکه سطح ذخایر پایین رفته و دوم اینکه برخی از کشورهای صادرکننده گاز میزان عرضه را به دلیل مشکلات یا تعمیرات در تاسیساتشان کاهش داده اند.

نروژ که نزدیک‌ترین رقیب روسیه است، در آوریل با اختلال غیرمنتظره فعالیت در میدان گازی Skarv و کارخانه فراوری Kollsnes مواجه شد. صادرات گاز به اروپا پس از اینکه یک کمپرسور در میدان Skarv خراب شد، کاهش یافت.

در جنوب نیز جریان گاز لیبی از خط لوله "گرین استریم" به ایتالیا به دلیل فعالیت تعمیراتی، در دوم آوریل متوقف شد. این تعمیرات قرار بود ظرف مدت دو هفته تکمیل شود اما ازسرگیری صادرات گاز چندین بار به تعویق افتاد و در نتیجه ایتالیا در آوریل هیچ گازی از "گرین استریم" دریافت نکرد.

مجموع صادرات خط لوله آفریقایی به اروپا در آخرین هفته آوریل به دلیل ادامه اختلال عرضه لیبی و صادرات کمتر الجزایر کاهش یافت.

در حالی که گازپروم حتی پس از زمستان، عرضه به اروپا را افزایش داده، از آلمان برای ساخت خط لوله "نورد استریم ۲" اجازه دریافت کرده است. همچنین نخستین مجوز برای این پروژه را در فنلاند گرفته است. همچنین بخشی از خط لوله مربوط به پروژه "ترک استریم" را تکمیل کرده است.

در این بین، اختلاف هفت ساله گازپروم با اتحادیه اروپا در خصوص مسائل ضدانحصارطلبی ممکن است بزودی خاتمه پیدا کند. طبق گزارش منابع بلومبرگ، اتحادیه اروپا ممکن است تا مه حل و فصل اختلافات با این شرکت روسیه را اعلام کند.

با وجود تنش‌های سیاسی بالا، روسیه به صادرات بالاتر گاز به اروپا ادامه می‌دهد و اروپا نیز به خرید گاز روسیه ادامه می‌دهد.

نظرات بینندگان