arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۷۷۷۹
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۹ - ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۷

ترکیه: به رغم خروج آمریکا از برجام، به تجارت با ایران ادامه خواهیم داد

نهاد زیبکچی وزیر اقتصاد ترکیه در واکنش به خروج آمریکا از برجام اعلام کرد که کشورش به رغم خروج آمریکا از برجام، به تجارت با ایران ادامه خواهد داد. وی بیان کرد: ترکیه و ایران دو کشور دوست و برادر هستند و معتقدیم که اگر ترکیه رشد کند، ایران نیز رشد خواهد کرد و در صورت رشد ایران، ترکیه نیز رشد خواهد یافت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نهاد زیبکچی وزیر اقتصاد ترکیه در واکنش به خروج آمریکا از برجام اعلام کرد که کشورش به رغم خروج آمریکا از برجام، به تجارت با ایران ادامه خواهد داد.

به گزارش ایرنا، زیبکچی با حضور در میز سردبیری خبرگزاری آناتولی در آنکارا، خروج آمریکا از توافق هسته ای با ایران را فرصتی برای ترکیه دانست و گفت: بر اساس تصمیم‌های سازمان ملل مراودات اقتصادی خود با ایران را ادامه خواهیم داد.
وی بیان کرد: ترکیه و ایران دو کشور دوست و برادر هستند و معتقدیم که اگر ترکیه رشد کند، ایران نیز رشد خواهد کرد و در صورت رشد ایران، ترکیه نیز رشد خواهد یافت.
وی اظهار کرد: ترکیه در گذشته نیز زمانی که آمریکا و دیگر کشورهای اروپایی تحریم هایی را علیه ایران اعامل کرده بودند، به همکاری تجاری خود با ایران ادامه داد
وی با بیان این که وضعیت فعلی متفاوت از گذشته است چرا که در مورد برجام پذیرش بین المللی وجود دارد، اضافه کرد: این توافق باید از طریق گفت و گوی متقابل به رسمیت شناخته شود.
وی تاکید کرد: یک طرف این توافق به صورت یکجانبه اعلام می کند که 'من از توافق خارج شدم' در حالی که خروج از برجام تنها نقض توافق تلقی نمی شود بلکه چیزی است که یکی می خواهد نظرش را به دیگری دیکته کند.
وزیر اقتصاد ترکیه اضافه کرد: در این مرحله، جای نگرانی جدی وجود ندارد چرا که ترکیه و کشورهای اتحادیه اروپا درباره خروج از برجام هم نظر و مخالف هستند.
وی بیان کرد: به نظر من ایران یک راه دارد و ان این است که در تجارت با اتحادیه اروپا از دلار استفاده نکند.
زیبکچی همچنین گفت: باید به فاکتور سلاح های فروخته شده در منطقه خاورمیانه هم توجه شود چرا که بسیاری از کشورها در ارقام بالا سلاح خریداری کرده اند و در این زمینه هدف این خریدها و خواسته های مربوط به آن حرف های مختلفی گفته می شود.
وی با بیان این گه به بازی و راهبرد جدیدی که در شبه جزیره عربستان آغاز شده باید توجه ویژه ای بشود، افزود: آنها از فعالیت و نقش ایران در سوریه و عراق ناراحت هستند.
وی بیان کرد: کشورهایی در منطقه خلیج فارس که خرید گسترده سلاح داشته اند و احتمال زیای وجود دارد که خروج آمریکا و تهدید به تحریم خواسته کشورهایی باشد که برای مقابله با ایران مقادیر زیادی سلاح خریداری کرده اند.
وزیر اقتصاد ترکیه در نخستین روز خروج آمریکا از برجام نیز در مصاحبه با شبکه خبری سی.ان.ان.ترک ، اقدام آمریکا را نقض یک قرارداد مهم چندجانبه خواند و بیان کرد: با این کار احتمال انزوای بین‌المللی آمریکا بسیار زیاد است.
وی بیان کرد: من به عنوان وزیر اقتصاد ترکیه این اقدام ترامپ را با دقت بررسی می‌کنم و در تصمیم گیری ها منافع اقتصادی ترکیه را در اولویت اول خود قرار می دهم.
وی در ادامه انگیزه آمریکا از دخالت در منطقه خاورمیانه را تأمین امنیت اسرائیل و فروش سلاح به کشورهای حاشیه خلیج فارس عنوان کرد و گفت: در حاشیه خلیج فارس روابط متفاوت و یک اقتصاد غول آسای جنگ وجود دارد و در وضعیتی که سفارش سلاح داده می شود، ممکن است سفارش دهندگان نیز در این راستا درخواست هایی را مطرح کرده باشند.
به گزارش ایرنا، توافق ایران، روسیه، آمریکا، چین، انگلیس، فرانسه، آلمان و اتحادیه اروپا که در سال 2015 به دست آمد، درباره برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران است که به نام برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) شناخته می شود.
با روی کار آمدن دونالد ترامپ و دولت جدید آمریکا، این تعهد از سوی واشنگتن اجرا نشده و در عمل با ایجاد جنگ روانی، منافع ایران را در این توافق به گروگان گرفته اند در حالی که ایران بر اساس 11 گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی به همه تعهدات خود به طور کامل پایبند بوده است.
دونالد ترامپ سه شنبه در سخنرانی در کاخ سفید اعلام کرد که آمریکا از توافق هسته ای با ایران خارج می شود.
این اقدام با انتقاد گسترده کشورهای مختلف از جمله مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و سران انگلیس، فرانسه و آلمان روبرو شد و اعلام کردند که به برجام پایبند می مانند.

نظرات بینندگان