arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۹۲۰
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۱۳ - ۱۸ مهر ۱۳۹۰

دلخوش: صادقانه و خالصانه بگویم؛ نمی‌دانم...!

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت:یارانه‌ نقدی نمی‌تواند افزایش پیدا کند مگر با افزایش قیمت‌ها و این خود آسیب‌هایی را به دنبال خواهد داشت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت:یارانه‌ نقدی نمی‌تواند افزایش پیدا کند مگر با افزایش قیمت‌ها و این خود آسیب‌هایی را به دنبال خواهد داشت.

سید کاظم دلخوش اباتری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، اظهار داشت: قانون با مشارکت و حضور دولت نوشته شد، دیدگاه‌های دولت و رئیس جمهور نیز در آن لحاظ شد و قانون هم با شیب ملایم است.
وی افزود: در پرداخت نقدی و غیر نقدی در بندها و مواد مختلف قانون هدفمندی یارانه‌ها پیش‌بینی‌های لازم شده است یعنی در ماده  7 از قانون هدفمندی یارانه‌ها پرداخت به افراد به لحاظ موقعیت زندگی آنان و در ماده10 از همین قانون کمیسیونی باید تشکیل شود که افراد نیازمند را از غیر نیازمند جدا کند تا افراد ثروتمند از هدفمندی یارانه‌ها استفاده نکنند.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: اگر دولت بخواهد از رشد نقدینگی و تورم جلوگیری کند باید به چند نکته توجه کند؛ اول پرداخت‌‌هایی که انجام می‌شود باید متعادل شود و افراد نیازمند و مستحق را که در ماده 10 پیش‌بینی شده است را شناسایی کند و لیست این افراد را احصا کند، دوم اینکه در میان نیازمندان هم برخی در داخل شهر زندگی می‌کنند که هزینه‌‌هایشان بسیار بالا است و عده‌ای هم در دورترین روستاها هزینه‌هایش بسیار کم‌تر از نیازمندان شهری است که این مسئله نیز باید مورد توجه دولت در پرداخت‌ها قرار بگیرد.
دلخوش ادامه داد: علاوه بر این دولت باید به تولید توجه داشته باشد، پرداخت نقدی به خانوارها مشکلی را حل نمی‌کند چرا که رشد نقدینگی و عدم کنترل آن موجب تورم می‌شود و این تولید است که اشتغال ایجاد می‌کند.
وی افزود: وعده دولت در ایجاد 2.5 میلیون شغل برای سال جدید پیش‌بینی شده است و تأمین این مشاغل برای افراد بیکار ضمن اینکه مشکل روحی و روانی خانواده‌ها را حل می‌کند، مشکل اجتماعی، اشتغال و اقتصادی آنها را حل می‌کند، ضمن اینکه کمک در مسائل امنیتی حاکمیت و نظام هم می‌کند.
نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: دولت باید به بخش‌هایی که گفته شد اعم از؛ تولید، صنعت، خدمات و کشاورزی در اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها توجه بیشتری داشته باشد.
وی گفت: یک بهم ریختگی در پرداخت‌ها وجود دارد یا اگر هم وجود ندارد، در کمیسیون ویژه این اطلاعات به نمایندگان خیلی کم می‌رسد چه برسد به آحاد مردم یا کارشناسان بخش‌های مختلف که نیازمند اطلاع‌رسانی بیشتری هستند.
وی ادامه داد: یارانه‌ نقدی نمی‌تواند افزایش پیدا کند به خاطر اینکه ما در یک سال بین 10 تا 20 هزار میلیارد تومان درآمد پیش‌بینی کرده‌ایم و افزایش یارانه نقدی تحقق پیدا نمی‌کند مگر با افزایش قیمت‌ها و این خود آسیب‌هایی را به دنبال خواهد داشت، به فرض وجود منابع مالی نیز هیچ توجیه اقتصادی وجود ندارد که دولت یارانه‌ها را افزایش دهد چراکه لازمه حل مشکلات مردم پرداختن به مسئله تولید و رفع مشکلات این عرصه و ایجاد اشتغال خواهد بود.

* صادقانه و خالصانه بگویم؛ نمی‌دانم...!

وی همچنین تصریح کرد: در شرایط فعلی برای اینکه به مردم فشار نیاید باید دولت بخشی از درآمد‌های حاصل از هدفمندی را به صورت یارانه نقدی به مردم پرداخت کند و در آن بحثی هم نیست، ولی اینکه به تولید کم توجهی شود ظلم به اشتغال و خانواده‌ها خواهد بود چراکه خانواده‌ها پول را مصرف می‌کنند.
وی افزود: اگر پول مصرف شود، هزینه فایده را به دنبال نخواهد داشت و زمانی می‌توانیم برای کشور مفید باشیم که هر هزینه‌ای که می‌کنیم فایده‌ای هم در کنار آن داشته باشیم.
وی در پاسخ به این سؤال هدف دولت از افزایش سه برابری یارانه‌ها در شرایط فعلی جامعه چه خواهد بود؟ فقط به گفتن چند کلمه اکتفا کرد؛ صادقانه و خالصانه می‌گویم: نمی‌دانم...
وی در پایان با تأکید چندباره بر توجه به تولید در کشور گفت: باید به تولید توجه و پرداخت‌‌ها به مردم نیز ساماندهی شود.
نظرات بینندگان