arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۹۷۶
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۱۷ - ۱۸ مهر ۱۳۹۰
واکنش رئیس سازمان بازرسی کل کشور به اظهارات برخی مسئولان اجرایی

پورمحمدی: با چه تدبیری مجوز گسترش بانک ها را صادر کردید؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رئیس سازمان بازرسی کل کشور ، ‌پرونده اختلاس اخیر نشانه نزدیکی قدرت و ثروت دانست و از برخی اظهارنظرهای غیرمنطقی در این خصوص اظهار تاسف کرد.

به گزارش انتخاب به نقل از فارس، حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی ظهر امروز در همایش سلامت اداری و جهاد اقتصادی که با حضور تمامی مدیران دستگاه‌های اجرایی و نظارتی استان اصفهان برگزار شد، اظهار داشت: در وضعیت فعلی کشور که از سوی دشمنان مورد هجمه و تحمل فشارهای مختلف قرار داریم، خودرو انقلاب را می‌توان به خودرویی که که در کمرکش یک کوه به سوی قله‌ای بلند در حرکت است، تشبیه کرد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه هدف این خودرو رسیدن به قله و نورافشانی و الهام‌بخشی در اوج است، افزود: با توجه به اینکه در صورت دستیابی ما به قله مورد نظر دشمنان دیگر نمی‌توانند شرایط ما را متحول کنند، در طی این مسیر خواهی نخواهی اجازه فتح قله را به ما نمی‌دهند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه ماشین انقلاب در گذر از فراز و نشیب‌های این کوه دچار آسیب‌های تحریم و جنگ نیز شده است، گفت: دشمن در این فضا به دنبال این است که با قرار دادن ما در شرایط دشوار فرصت را برای حمله خود مهیا کند.

وی بیان داشت: هم در زمان رهبری امام خمینی (ره) و هم رهبر معظم انقلاب، بر حفظ وحدت، همگرایی، همدلی و پرهیز از نفاق بسیار تاکید شده است که ما با شناخت وضعیت فعلی باید این مسئله را در‌نظر داشته باشیم اگر مرزها را رعایت نمی‌کنیم، خود را به چاقوی نقد بکشیم.
 
*متناسب با جایگاه خود قول و وعده بدهیم
پورمحمدی در ادامه بر حفظ سرعت مطمئنه برای رسیدن به این قله تاکید کرد و افزود: برخی قول‌ و وعده‌دادن‌ها باید متناسب با جایگاهی که در آن قرار داریم، باشد.

وی با بیان اینکه رهبری در بحث جهاد اقتصادی، مفهومی عمیق را در نظر دارند، گفت: ما نیازمند رفتار جهادگونه در تبعیت از این فرمان هستیم چراکه جهاد یعنی دشمن در برابر ما قرار دارد و ضروری است همبستگی و پیوستگی مدیران حفظ شود.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور اختلاس اخیر 3 هزار میلیارد تومانی را به مولدی نامبارک در فضای کشور تشبیه کرد و افزود: مسئله کالبدشکافی این اتفاق باید با هدف شناسایی مجرم و چگونگی جبران آن صورت گیرد که دستگاه قضایی کشور متکفل این وظیفه است.

وی با اشاره به اینکه باید با پرهیز از ایجاد جنگ درونی در فضای سالم به این موضوع رسیدگی شود، اظهار داشت: بعد دیگری که در این اتفاق باید مورد توجه قرار گیرد این است که چه بستری زمینه‌ساز تولد این فرزند نامبارک در عرصه اقتصادی ایران شد.

پورمحمدی در ادامه با تاکید بر اینکه باید گروکشی و حاشیه‌پردازی در این مسئله را به حداقل برسانیم، افزود: حوزه‌هایی در این اختلاس درگیر بودند اما حال باید این پرسش را مطرح کرد آیا دیگر دستگاه‌های اداری و اجرایی کشور از بروز وقایعی این چنین در مصونیت هستند.

وی تصریح کرد: این مسئله ثابت کرد مواضعی مانند قدرت و ثروت در کشور در معرض خطر قرار دارند چرا که در اطراف هر یک از آنها زمینه‌های فساد بسیاری قرار گرفته است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور بیان داشت: حال اگر این دو مقوله در کنار یکدیگر جمع شوند فسادزایی به گونه تصاعدی افزایش می‌یابد و پرونده اختلاس اخیر به ما ثابت کرد قدرت و ثروت در کشور به هم نزدیک شده‌اند.

وی با بیان اینکه مرزهای اعمال قدرت باید مشخص و امکان عبور از آنها مسدود شود، اظهار داشت: محدوده ثروت نیز باید مشخص شود اما این سخن بدین معنا نیست که درصدد مبارزه با قدرت و ثروت افراد در جامعه هستیم.
 
*ولایت تنظیم‌کننده قدرت و ثروت در ایران است
پورمحمدی در ادامه افزود: در جوامع لیبرالی تنظیم کننده بین دو قطب قدرت و ثروت، سیاست تعیین شده است که نتیجه چنین استراتژی‌ای را در اعتراضات وال استریت در آمریکا، سونامی اقتصادی دو سال پیش آمریکا، کشمکش انگلستان، تظاهرات یونان و ایتالیا می‌توان مشاهده کرد.
وی بیان داشت: ما بر‌اساس اعتقاد خود به این مسئله اذعان می‌کنیم که تنظیم‌کننده دو قطب قدرت و ثروت در کشور نه سیاست بلکه ولایت است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه با ولایت می‌توان اعتدال و روابط سالم را در جامعه تعریف کرد، افزود: در صورت تن دادن به مدل‌های رایج دنیا برای تنظیم این دو قطب، به سرنوشتی دچار می‌شویم که هم‌اکنون دیگر کشورهای پیرو این مدل با آن روبه‌رو هستند.

وی بیان داشت: اظهارنظرهایی که پس از این اختلاس در کشور مبنی بر اینکه این حوزه صاحب ندارد، از سوی برخی افراد مطرح شد به هیچ وجه قابل قبول نیست و اگر بنا باشد با این تعابیر از زیر بار مسئولیت شانه خالی کنیم راه درستی را در پیش نگرفته‌ایم.

پورمحمدی با اشاره به اینکه نخستین گام در پیگیری این مسئله پذیرش اشتباه است، افزود: پذیرش گامی برای اصلاح است.

وی بیان داشت: نظام بانکی و پولی ما تحت تاثیر تصمیمات در حوزه دولت و تکالیف دولتی است که این برای نظام دولتی تدبیر مناسبی نیست.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه به تعبیر رهبر معظم انقلاب باید نظام بانکی را به دست متخصص‌ترین کارشناسان برای تعیین دقیق‌ترین متد علمی قرار دهیم، گفت: هنگامی که با دخل و تصرف‌های تکلیفی اقدامی را اجرایی می‌کنیم عملا این حوزه مختل می‌شود.
 
*مجوز گسترش بانک‌ها با چه تدبیری اجرایی شد
وی با طرح این پرسش که اگر مسئولان ما باور داشتند که نظام بانکی و پولی ما اشکال دارد پس چرا در نخستین اقدام با حرکت اصلاحی مانع از توسعه این نظام ضعیف نمی‌شویم، افزود: با چه تدبیری در چند سال گذشته اجازه گسترش بانک‌های جدید، موسسات مالی و تعاونی و حتی قرض‌الحسنه‌ها را صادر کردیم.

پورمحمدی در ادامه تصریح کرد: هم‌اکنون 19 هزار شعب بانکی در کشور وجود دارد که آمار قرض‌الحسنه‌ها جدا از این تعداد است.

وی با بیان اینکه در حوزه بانکی نمی‌توان از مدل ژاپنی که کمیت را در اولویت قرار می‌دهد استفاده کرد، گفت: با توجه به اینکه بانک‌ها خود برای نظام‌بخشی به اقتصاد کشور ایجاد شده‌اند نمی‌توان از مدل ژاپنی در ایران برای بانک‌ها استفاده کرد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در ادامه بیان داشت: مدیران فعلی کشور باید از شوک وارد شده به فضای اجتماعی کشور به نحو احسن برای ارتقای جایگاه خود استفاده کنند.
 
*رفتار بی‌برنامه یک عارضه جدی در ایران است
وی با اشاره به نکاتی برای مدیران برای رسیدن به این هدف اظهار داشت: نگاه جزیره‌ای مدیران باید به دیدگاه سیستمی  تغییر یابد و در دومین گام در درون سیستم دارای برنامه‌ای باشیم چراکه یکی از عارضه‌های جدی ما رفتار و تفکر بی‌برنامه است.

پورمحمدی سومین گام برای حرکت مدیران به سوی ارتقای جایگاه خود را رفتار قانون‌مند عنوان کرد و گفت: اگر بنا به قانون‌شکنی در کشور باشد که دست بالای دست زیاد است اما هدف ما خدمت‌گذاری در چهارچوب قوانین تعریف شده است.

وی با بیان اینکه بدون کنترل و نظارت خروجی را نمی‌توان تجزیه و تحلیل کرد، افزود: با این حال نظارت‌ها در کشور ناقص است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پایان اظهار داشت: واقعیت‌ها نشان داد این انعطاف‌ها را نباید به خرج می‌دادیم و لازم بود در این موارد سخت‌گیرانه‌تر عمل کنیم.
نظرات بینندگان