arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۱۰۰۷
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۰۸ - ۱۹ مهر ۱۳۹۰

انتقاد آیت الله صافی از دانشگاه آزاد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
حضرت آیت الله صافی گلپایگانی با بیان اینکه دانشگاه‌های ما هنوز به هدف اصلی اسلامی شدن نرسیده است، ادامه داد: اگر به همه برنامه‌ها و اهدافی که مؤسسان دانشگاه آزاد برای آن تعیین کرده بودند عمل می‌شد، امروز نه تنها هیچ نقصی وجود نداشت بلکه این دانشگاه خود الگویی برای دیگر دانشگاه‌ها می‌شد.

به گزارش انتخاب به نقل از رسا، حضرت آیت‌الله لطف الله صافی گلپایگانی، صبح امروز در دیدار رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم و رؤسای دانشکده‌های این دانشگاه با توجه به اهمیت علم و معرفت از دیدگاه اسلام اظهار داشت: علم و معرفت در اسلام در درجه اول قرار دارند و از جایگاه والایی برخوردارند و در بسیاری از آیات و روایات بر آن تاکید فراوان شده است.

وی پیشرفت و ارتقای سطح علمی جامعه را در سایه پیشرفت‌های معرفتی و معنوی مردم دانست و تصریح کرد: همه باید برای ارتقای سطح فرهنگ و معرفت جامعه تلاش کنیم، تا کشور ما در سطح بین‌المللی به خوبی بدرخشد و جایگاه واقعی خود را بیابد.

این مرجع تقلید تاکید کرد: علم و معرفت در اسلام حرف اول را می‌زند؛ حضرت رسول اکرم و امیرالمومنین علیهما السلام در این خصوص تاکیدات فراوانی داشته‌اند؛ بنابراین ما باید برای خودکفایی علمی تمام توان خود را به کار ببندیم و در این خصوص از هیچ کوششی دریغ نورزیم.

وی افزود: در اسلام علم با ارزش و علما جایگاه ویژه‌ای دارند؛ از این رو باید برای افزایش معرفت جامعه تلاش کنیم تا همه مردم در این خصوص غنی باشند.

حضرت آیت الله صافی گلپایگانی با اشاره به اهداف و فلسفه تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی بیان داشت: دانشگاه آزاد از همان ابتدا با هدف توسعه و گسترش فرهنگ اسلامی تأسیس شد و کسانی همچون حضرت امام خمینی(ره) بر رعایت فرهنگ اسلامی تاکید داشتند که این دانشگاه باید در بردارنده همه محاسن و به دور از معایب سایر دانشگاه‌ها باشد.

وی با تاکید بر مباحث اخلاقی، رسیدن به قله‌های معنوی و انسانی در کنار پیشرفت‌های علمی را از دیگر اهداف تأسیس دانشگاه آزاد اسلامی برشمرد و ابراز داشت: کسانی که در دانشگاه درس می‌خوانند پس از اتمام دوران تحصیلاتی خود، باید افراد کاملی شده باشند و در حقیقت دانشگاه باید به دنبال انسان‌سازی باشد؛ یعنی کسانی که در پی کسب علم هستند، باید اخلاق و معنویت را نیز مدنظر قرار دهند و آنانی که علم‌شان زیاد می‌شود متناسب با همان، اخلاق و تواضعشان نیز افزایش یابد.

این مرجع تقلید تصریح کرد: کسانی که به دنبال علم‌آموزی هستند و دانشگاه می‌روند باید ارتباطشان با خدا بیشتر شود، نه این که از خدا دور شوند؛ زیرا دانشگاه آزاد اسلامی می‌خواهد بگوید که می‌توان هم علوم متعارف را فراگرفت و هم اخلاق و معنویت داشت و جمع بین این دو ممکن و حتی ضروری است.اگر علم و اخلاق توام نباشند، علم‌آموزی هیچ مفهومی ندارد.

وی با بیان اینکه دانشگاه‌های ما هنوز به هدف اصلی اسلامی شدن نرسیده است، ادامه داد: اگر به همه برنامه‌ها و اهدافی که مؤسسان دانشگاه آزاد برای آن تعیین کرده بودند عمل می‌شد، امروز نه تنها هیچ نقصی وجود نداشت بلکه این دانشگاه خود الگویی برای دیگر دانشگاه‌ها می‌شد.

حضرت آیت الله صافی گلپایگانی در ادامه تأکید کرد: دانشگاه هنوز نتوانسته است انتظارات جامعه‌ی اسلامی را به طور کامل تأمین نماید و گلایه‌هایی هم در این خصوص وجود دارد؛ ولی نمی‌گوییم در این‌باره کوتاهی شده است؛ زیرا که استادان مبرّز و پاکی در این دانشگاه وجود دارند که به دنبال خدمت هستند و می‌خواهند دانشجویان را تربیت کنند.

وی با تأکید بر نیازسنجی در جامعه و افزایش پذیرش با توجه به نیاز جامعه، بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی را باعث سرخوردگی و یأس آنان و خانواده‌هایشان دانست و یادآور شد: باید فارغ التحصیلان دانشگاه متناسب با نیازهای روز جامعه پذیرش و تربیت شوند، نه این که هر از گاهی یک دانشکده ایجاد شود، اما متناسب با نیاز مردم و جامعه نباشد.

حضرت آیت الله صافی گلپایگانی با اشاره به طرح تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها این طرح را بسیار مهم برشمرد و بیان داشت: این مسأله بسیار مهم است و باید این طرح در دانشگاه‌ها دنبال شود. خوشبختانه وزیر علوم به دنبال اجرایی کردن طرح تفکیک جنسیتی است؛ اما برخی مانع آن می‌شوند.

وی با توجه به جایگاه شهر مقدس قم و وجود حوزه علمیه در این شهر، اظهار داشت: دانشگاه آزاد اسلامی قم باید در خصوص اجرایی شدن طرح تفکیک جنسیتی به صورت کامل، پیشگام و به عنوان یک دانشگاه نمونه در کشور مطرح شود.

این مرجع تقلید با اشاره به گستردگی دانشگاه آزاد اسلامی در تمامی شهرها و استان‌های کشور بر بومی‌گزینی دانشجویان تأکید کرد: امروز بسیاری از دانشجویان دختر برای تحصیل به شهرهای مختلفی می‌روند و این کار سبب نگرانی خانواده‌ها و بروز برخی مشکلات دیگر شده است. مسئولان باید کاری کنند که این نواقص برطرف شود.

وی با انتقاد از پذیرش دانشجویان بدون تأمین خوابگاه برای آنان ابراز داشت: شنیده‌ام برخی دانشجویان در شهرهای گوناگون خوابگاه ندارند، اگر دانشگاه نمی‌تواند امکانات فراهم کند پس چرا دانشجو پذیرش می‌کند؟ دانشجویان امانت‌های الهی هستند و نمی‌توانید احساس مسئولیت نکنید و بگویید که به ما ارتباطی ندارد. شما مسئولید و باید پاسخگو باشید.

حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی با بررسی سیر پیشرفت وگسترش دانشگاه آزاد اسلامی از بدو تأسیس تا بحال افزود: نباید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که کشور ما از جهتی پیشرفت کند، ولی از جهات دیگر عقب بماند؛ امکاناتی که در دانشگاه آزاد وجود دارد نسبت به اوائل انقلاب بسیار قابل توجه است و مسئولان این دانشگاه می‌توانند برای پیشبرد کشور و جامعه گام‌های اساسی را بردارند.

وی ادامه داد: کسانی که مدیریت دانشگاه آزاد را به عهده دارند بدانند که مدیریت این دانشگاه که تاکنون سه میلیون فارغ التحصیل داشته، کار بسیار سنگینی است. اگر بتوانید در مسیر صحیح دانشجویان را تربیت کنید، خدمت بزرگی به جامعه و کشور اسلامی کرده‌اید که در پیشگاه الهی اجر بزرگی خواهید داشت.

این مرجع تقلید با تاکید فراوان بر رعایت نکات اخلاقی در دانشگاه‌ها، نقش تربیتی اساتید بر دانشجویان را حائز اهمیت دانست و اظهار داشت: اخلاق و منش اساتید تأثیر مستقیمی بر اخلاق و تربیت دانشجویان دارد و گاهاً‌ مشاهده شده است که دانشجویان از لحاظ علمی در سطح یکسانی هستند؛ ولی از نظر اخلاقی و تربیتی، تأثیرات اساتید بر روی آنها مشخص است و دانشجویان استاد متعهد، شاخص هستند.

وی ادامه داد: امروز خوشبختانه موفقیت‌های علمی بسیار خوبی داشته‌ایم که حاصل تلاش جوانان‌مان در عرصه‌های علمی و دانشگاهی است؛ ولی متأسفانه در برخی مسائل همچون اخلاقی کوتاهی داشته‌ایم که باید با همتی‌ همگانی بتوانیم از همه جهات پیشرفت داشته باشیم.

حضرت آیت الله صافی گلپایگانی با اشاره به پسوند اسلامی در دانشگاه آزاد اسلامی گفت: دانشگاه آزاد اسلامی باید وجهه‌ی اسلامی بودن خود را حفظ کند و بداند که نام دانشگاه با پسوند اسلامی گره خورده است.

وی در پایان بیانات خود از مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی قم تقدیر و تشکر و برای موفقیت آنان دعا کرد.

در ابتدای این دیدار حجت الاسلام ایراندوست ریاست دانشگاه آزاد اسلامی قم گزارشی از برنامه‌ها و فعالیت‌های این واحد دانشگاهی ارائه کرد.
نظرات بینندگان