arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۱۰۴۰۵
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۵ - ۰۴ خرداد ۱۳۹۷

چین: از مذاکره دوباره کره شمالی و آمریکا حمایت می‌کنیم

چین اظهار کرد که کره شمالی و آمریکا را به برگزاری مذاکرات مستقیم تشویق می‌کند و نقشی سازنده در شروع دوباره گفت‌وگوها پس از لغو یک جانبه این مذاکرات از سوی آمریکا ایفا خواهد کرد. لو کانگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین امروز (جمعه) اظهار کرد، عقب‌گردی در ایجاد آمادگی برای برگزاری این نشست صورت گرفته اما دونالد ترامپ گفته است که همچنان به دیدار با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی در زمانی مناسب تمایل دارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

چین اظهار کرد که کره شمالی و آمریکا را به برگزاری مذاکرات مستقیم تشویق می‌کند و نقشی سازنده در شروع دوباره گفت‌وگوها پس از لغو یک جانبه این مذاکرات از سوی آمریکا ایفا خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه سیدنی مورنینگ هرالد، پس از یک سال فراز و نشیب در مسیر آغاز مذاکرات تاریخی آمریکا و کره شمالی، دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا این نشست را لغو کرد.

لو کانگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین امروز (جمعه) اظهار کرد، عقب‌گردی در ایجاد آمادگی برای برگزاری این نشست صورت گرفته اما دونالد ترامپ گفته است که همچنان به دیدار با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی در زمانی مناسب تمایل دارد.

لو گفت: این نشست فرصتی کمیاب را برای خلع سلاح هسته‌ای به دست می‌دهد و ما به شدت امیدواریم که دو کره و آمریکا پیشرفت‌های مثبت اخیر را گرامی دانسته و از خود حسن نیت نشان دهند و به تعهد خود نسبت به خلع سلاح هسته‌ای از شبه جزیره کره پایبند بمانند.

کیم کی‌گوان، معاون وزیر خارجه کره شمالی اظهار کرد، کیم جونگ اون برای دیدار با ترامپ در هر زمانی آمادگی دارد و تصمیم شوکه‌کننده ترامپ برای لغو این نشست "هم سو با ایده‌آل‌های انسانی نیست".

او در این بیانه اظهار کرد، کیم تمام تمرکز خود را بر آمادگی برای دیدار با ترامپ گذاشته و کره شمالی برای مذاکرات با آمریکا در هر زمانی آماده است.

در این بیانیه آمده است: ما از ترامپ سپاس‌گزاریم که چنین تصمیم شجاعانه‌ای گرفت که هیچ‌ رییس جمهور دیگری در گذشته این کار را نکرده بود. حدس زدن اینکه لغو این تصمیم به دلیل کمبود تمایل یا کمبود اعتماد بوده، دشوار است اما از آن جا که این دیدار نخستین گام برای حل مشکلات از طریق گفت‌وگو است، ما اقدامات صمیمانه خود را با این انتظار که نقطه شروعی معنادار برای صلح و امنیت منطقه باشد، انجام دادیم".

مون جائه این، رییس جمهور کره جنوبی نیز اقدام ترامپ برای لغو نشستش با رهبر کره شمالی را "بسیار گیج‌کننده و حسرت‌برانگیز" دانسته است. او در این باره گفت: خلع سلاح هسته‌ای از شبه جزیره کره و اجرای دائمی صلح دو امر تاریخی و بسیار مهم هستند که نه می‌توان آن‌ها را رها کرد و نه به تاخیر انداخت.

سخنگوی وزارت خارجه چین اظهار کرد، اقدام کره شمالی برای انحلال پایگاه هسته‌ای‌اش "گامی مهم از جانب این کشور بود که ارزش تحسین و قدردانی را داشت". وی افزود: ما مجموعه اقدامات مثبت کره شمالی در سال جاری را به رسمیت می‌شناسیم.

نظرات بینندگان