arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۱۰۸۰۷
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۱۹ - ۰۶ خرداد ۱۳۹۷

ناوهای آمریکا به جزایر دریای جنوبی چین نزدیک شدند

نزدیک شدن دو فروند ناو جنگی آمریکا به جزایر دریای جنوبی که منازعات گسترده ای در خصوص مالکیت بر آنها وجود دارد باعث خشم چین شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ناوهای آمریکا به جزایر دریای جنوبی چین نزدیک شدندآمریکا تایید کرده است ناو حامل موشک های هدایت شونده 'هیگینز' و ناوشکن 'آنتی تام' مجهز به موشک های کروز، به 12 مایلی جزایر پاراسل نزدیک شده اند که چین بر مالکیت بر آنها تاکید می ورزد و از این بابت ابراز خشم کرده است.
این اتفاق درحالی می افتد که به گزارش خبرگزاری شینهوا ، چین در حال نظارت بر فرایند ارتباطات و تعاملات سران کره شمالی و آمریکاست و در تلاش است تا نشست دو کشور طبق موعد مقرر در ماه جاری میلادی در سنگاپور برگزار شود.
اعزام ناوهای جنگی آمریکا به این منطقه تنها چند روز پس از آن صورت می گیرد که پنتاگون دعوت خود را از ارتش چین برای شرکت در رزمایش مشترککه ماه آینده میلادی در هاوایی برگزار می شود پس گرفت.
آمریکا می گوید که چین درصدد نظامی کردن دریای جنوبی است اما پکن تاکید می ورزد که آرایش سامانه های دفاعی از جمله بمب افکن های این کشور در این پهنه آبی تلاشی برای حراست از تمامیت ارضی است.
گزارش های انتقادی از چین بخصوص از سوی غربی ها و آمریکا حاکی است که این کشور در دریای جنوبی در حال ساخت شماری از جزایر مصنوعی است.
آمریکا و برخی از کشورهای منطقه از جمله ویتنام و فیلیپین بارها درباره ساخت این جزایر با چین دچار منازعه شده اند.
پیش از این کشورهای ذی ربط گفته اند که چین در حال احداث یک جزیره مصنوعی در جزایر مورد منازعه پاراسل در دریای جنوبی است که احتمالا به عنوان یک بندرگاه مورد استفاده قرار خواهدگرفت.
این در شرایطی است که ویتنام و تایوان هم بر حق خود مبنی بر مالکیت بر جزایر پاراسل تاکید می ورزند و ساخت جزیره های مصنوعی می تواند دور تازه ای از تنش ها را میان طرفین به دنبال داشته باشد.
چین ادعاهای غربی ها و برخی از کشورهای منطقه را قبول ندارد و بر این باور است که این جزایر و بیشتر بخش های این منطقه دریایی به پکن تعلق دارد.
روزنامه 'ساوت چاینا' از هنگ کنگ می نویسد که چین نمی خواهد در خصوص این مسایل با دولت دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا شاخ به شاخ شود اما طبیعتا کار ساخت جزایر مصنوعی را به شکل زنجیره ای متوقف نکرده است.
'کارل تایر' کارشناس آکادمی علوم دفاعی استرالیا می گوید که اگر چین می خواهد بر دریای جنوبی کنترل داشته باشد باید در پاراسل حضور خود را تثبیت کند.
چین در ماه های اخیر بارها در این منطقه رزمایش هایی برگزار کرده و هواپیماها و جنگنده هایش را به پرواز درآورده و موشک های زمین به هوا مستقر کرده است و می گوید این سرزمین متعلق به این کشور است.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان