arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۱۰۹۸۵
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۲۰ - ۰۷ خرداد ۱۳۹۷

موگرینی: برجام تامین کننده امنیت است

«فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا روز دوشنبه پس از نشست وزیران امور خارجه 28 کشور عضو این اتحادیه، با تاکید بر عزم دولت‌های اروپایی برای حفظ برجام گفت: این توافق برای ما موضوعی امنیتی است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

موگرینی: برجام تامین کننده امنیت است

موگرینی گفت: آژانس بین المللی انرژی اتمی چند روز پیش یازدهمین گزارش خود را در این رابطه منتشر و پایبندی کامل ایران به برجام را تایید کرده است.
وی تاکید کرد : ما بر پیام سیاسی و قدرتمند اتحاد در قبال این مسئله ( حفظ برجام ) تاکید کرده و تصمیم گرفتیم تا هماهنگی برای تعیین ساز و کار‌های اتحادیه را با هدف حمایت از کسب و کارهای اروپایی که به صورت قانونی در ایران اقدام به سرمایه‌گذاری کرده‌اند، ادامه دهیم. 
وی ادامه داد: کشورهای عضو اتحادیه هم طرح‌هایی را در دست تهیه و بازبینی دارند که با هدف دستیابی به دیدگاهی مشترک درخصوص ساز وکارهای مرتبط بررسی خواهند شد.
مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا همچنین نشست هفته گذشته کمیسیون مشترک برجام را که بدون حضور آمریکا برگزار شد، مثبت خواند و بر تداوم فعالیت در چارچوب این کمیسیون تاکید کرد.
موگرینی گفت: ما عمدتا مشغول گفت وگو روی اقداماتی برای حفظ برجام و تداوم پایبندی به تعهدات اقتصادی خود هستیم؛ اما موضوع برای ما نه منافع اقتصادی که منافع امنیتی است.
وی مدعی شد: معتقدیم که در غیاب برجام، امنیت منطقه و اروپا در معرض خطر خواهد بود و به همین جهت، این چنین روی حفظ این توافق پافشاری می‌کنیم. 
موگرینی ادامه داد: بدون توافق، هیچ راه ممکنی برای دستیابی به شرایط بهتری در حوزه امنیت منطقه وجود نخواهد داشت. 
وی افزود: معتقدیم می‌توانیم آن را مبنا قرار داده و سپس به دیگر مسائل مرتبط بپردازیم.
گردهمایی وزیران خارجه اتحادیه اروپا سه روز پس از نشست اعضای کمیسیون مشترک برجام صورت گرفت که در آن بر لزوم عادی‌سازی روابط اقتصادی و تجاری با ایران تاکید شده بود.
تلاش های اروپا برای حفظ برجام در سایه حمایت های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که روز پنجشنبه با انتشار گزارشی، پایبندی ایران به این توافق را برای یازدهمین بار مورد تایید قرار داد، صورت می گیرد.
«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا که به تازگی از برجام خارج شده، گفته است که تحریم‌های یکجانبه علیه ایران را بار دیگر اعمال می کند.
این در حالی است که ایران برای حفظ برجام با کشورهای اروپایی وارد مذاکره شد تا زمینه حضور تداوم حضور شرکت‌ها و جذب سرمایه‌گذاری را فراهم کند.
کمیسیون اروپا به تازگی فرآیند احیای «قانون مسدودساز» را کلید زد که با هدف محافظت از شرکت های اروپایی در برابر تحریم های آمریکا علیه ایران بکار گرفته خواهد شد.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان