arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۱۱۱۰۱
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۱۵ - ۰۸ خرداد ۱۳۹۷

فروش اینترنتی خودرو؛انحصار یا گسترش عدالت

يكي از انتقاداتي كه همواره به اين شيوه كلاسيك فروش وارد مي‌گردد, عدم توزيع عدالت فروش به ويژه در خودرواي جديد و پر متقاضي بود. با توجه به حاشيه سود بالاي برخي از خودروها, گاهاً صداي اعتراض مصرف‌كنندگان مبني بر يكسان نبودن سطح عدالت توزيعي فروش به گوش مي‌رسيد؛ آنها معتقد بودند كه اين روش به انحصار در بازار دامن زده و فرصت مناسبي براي دلال بازي‌هاي ايجاد مي‌كند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فروش خودرو از طريق نمايندگي‌هاي فروش خودروسازان يكي از كلاسيك‌ترين روش‌هاي فروش است. اين روش تا همين چند سال پيش, تنها شيوه خودروسازان براي فروش محصولاتشان تلقي مي‌شد, امروزه نيز در كنار ساير روش‌هاي فروش همچنان ادامه دارد.

به گزارش انتخاب؛يكي از انتقاداتي كه همواره به اين شيوه كلاسيك فروش وارد مي‌گردد, عدم توزيع عدالت فروش به ويژه در خودرواي جديد و پر متقاضي بود. با توجه به حاشيه سود بالاي برخي از خودروها, گاهاً صداي اعتراض مصرف‌كنندگان مبني بر يكسان نبودن سطح عدالت توزيعي فروش به گوش مي‌رسيد؛ آنها معتقد بودند كه اين روش به انحصار در بازار دامن زده و فرصت مناسبي براي دلال بازي‌هاي ايجاد مي‌كند.

خودروسازان براي جبران اين مشكل از الگوي فروش اينترنتي محصول استفاده كردند, آنها با صرفه هزينه‌هاي بسيار توانستند راهكاري را پيدا كنند تا با توسل به آن كالاي خود را مستيقماً به مصرف‌كننده نهايي برسانند. راه‌حل نهايي ايجاد فروش اينترنتي خودرو بود. فروش اينترنتي مزاياي بسياري داشت از جمله:
 ايجاد فرصت برابر براي همه مصرف كنندگان در زمان فروش خودرو
 ايجاد روشي براي دستيابي مصرف كننده نهايي به خودرو مورد درخواست
 شكست انحصار از چند صد نمايندگي به چندين ميليون كاربران اينترنتي
 و...
با اينكه در كنار اين محاسن, عده‌اي معايب اندكي هم براي اين روش بيان مي‌كردند. اما با گذشت چند سال از روش فروش اينترنتي امروزه معلوم شده است كه بكارگيري اين روش نسبت به روش‌هاي كلاسيك امتياز بيشتري دارد. به طوريكه امروزه روش‌ فروش محصولات به شيوه اينترنتي به عنوان يك روش پذيرفته شده و مرسوم در ميان مردم پذيرفته شده است. كارشناسان فروش معتقدند اين روش داراي مزيت‌هاي زير است:

 فروشگاه اينترنتي در هر لحظه از شبانه روز آماده سرويس دهي به مشتريان است.
 فروشگاه اينترنتي محدوديت مكاني ندارد و مشتريان مي توانند از هر كجاي مي تواند خريد اينترنتي مي كند.
 خريدار مي‌تواند ساعت‌ها در فروشگاه مشغول بررسي اجناس از قبيل فيلم ، ترانه ،موبايل ،كتاب و موارد ديگر باشد.
 فروشگاه اينترنتي هيچ محدويتي براي تعداد مشتريان ندارد.
 فروشگاه اينترنتي حق انتخاب بيشتري در اختيار خريداران قرار مي‌دهد.
 ابزار تبليغي مناسب در جهت فروش محصولات شما
 كاهش هزينه‌هاي جانبي نظير اجاره محل, هزينه ويترين و انبار, فروشنده, خواب سرمايه و غيره در يك فروشگاه سنتي و سودآوري بيشتر
 تحويل كالاي خريداري شده درب منزل,بيمه بودن كالا و عدم مشكل حمل و نقل
 عدم برخورد با ترافيك و كاهش آلودگي هوا
امروزه فروش اينترنتي به يك مزيت تبديل شده است. ما در جامعه‌اي پيشرفته زندگي مي‌كنيم جايي كه همه چيز به صورت آنلاين انجام مي‌شود، از وصول چك گرفته تا انجام تراكنش‌ها، سفارش غذا و البته خريد كالا! بنابراين به نظر مي‌رسد اقدام خودروسازان براي فروش اينترنتي محصولات خود به شكل موثري به شكست انحصار و گسترش توزيع عدالت كمك كرده است.

میترا مهرپرست
كارشناس اقتصاد اجتماعي