arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۱۱۳۲۲
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۱۸ - ۰۹ خرداد ۱۳۹۷

آمریکا فروش پهپادهای جنگی به هند را متوقف می کند

تصمیم هند برای خرید سامانه موشکی اس 400 از روسیه، ممکن است آمریکا را برای توقف فروش پهپادهای جنگی 'شکارچی' به این کشور متقاعد کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

آمریکا فروش پهپادهای جنگی به هند را متوقف می کند

تصمیم هند برای خرید سامانه موشکی اس 400 از روسیه، ممکن است آمریکا را برای توقف فروش پهپادهای جنگی 'شکارچی' به این کشور متقاعد کند.

به گزارش ایرنا به نقل از وبسایت شبکه تلویزیونی 'ان دی تی وی' هند، ویلیام تورنبری رئیس کمیته خدمات نظامی آمریکا در این خصوص گفت: دریافت این تکنولوژی از روسیه از سوی هر کشوری، آمریکا را مجبور به محدود کردن فروش تکنولوژی های دیگر خواهد کرد.
تورنبری که مسوول نظارت بر خدمات نظامی پنتاگون و شرکت های نظامی این کشور است افزود: دریافت سیستم موشکی روسیه، عزم ما برای ادامه همکاری های آینده با هند را تهدید می کند.
هند قصد دارد از پهپادهای شکارچی آمریکا در عملیات های ضد تروریستی و علیه پایگاه های شبه نظامیان در امتداد مرزهای مشترک با پاکستان در کشمیر استفاده کند.
ماه گذشته دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا با درخواست هند برای فروش پهپادهای نسل 'شکارچی' که مجهز به موشک هستند و می شود از آنها برای عملیات های طولانی مدت نظارتی و نظامی در دریا و خشکی استفاده کرد موافقت کرد.
مساله خرید این پهپادها ماه گذشته در طول سفر اجیت دووال مشاور امنیت ملی، ویجی گوخال معاون وزیر امور خارجه و معاون وزیر دفاع هند به آمریکا مطرح شد.
پهپادهای شکارچی-ب که دارای دو نوع دریایی و خشکی است قابل مسلح شدن به موشک های هوا به زمین، ضد کشتی و بمب های هدایت شونده می باشد.
با توجه به سخنان رئیس کمیته خدمات نظامی آمریکا، خرید تکنولوژی موشکی از روسیه می تواند بدست آوردن تکنولوژی پهپادها را برای هند با مشکل روبرو کند.
مقامات هندی روز گذشته اعلام کردند، هند و روسیه مذاکرات در خصوص قیمت سامانه موشکی اس 400 که قرار است در نیروی هوایی هند به خدمت گرفته شود را به پایان رساندند. هند قرار است 5 سامانه موشکی اس 400 را به قیمت 4.5 میلیارد دلار از روسیه خریداری کند.
هند سعی کرده است که روابط نظامی نزدیکی با هر دو کشور روسیه و آمریکا برقرار کند اما این روسیه بوده است که در دهه های گذشته نیازهای عمده هند به تکنولوژی نظامی را برطرف کرده است.
سال گذشته دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا قانونی به نام 'مبارزه با مخالفان آمریکا از طریق تحریم' یا 'کاتسا' امضا کرد که بر اساس آن روسیه، ایران و کره شمالی شامل تحریم های آمریکا شدند. بند 231 قانون کاتسا کشورهای دوم که دارای قرادادهای مهم با بخش های دفاعی و امنیت روسی دارند را واجد شرایط برای تحریم شدن از سوی آمریکا می کند.
تورنبری همچنین اعلام کرد اگرچه آمریکا از تصمیم هند برای خرید سامانه موشکی روسیه ناراضی است اما دولت دهلی نو را تحریم نخواهد کرد.
وی افزود: قانونی که هفته گذشته به تصویب رسید، کشورهایی که دارای روابط قدیمی با روسیه هستند را مد نظر قرار داده و در مقابل آنها نرمش بیشتری به خرج داده است. اما این نرمش تنها محدود به هند نیست و چندین کشور دیگر نیز در این گروه قرار دارند.
بر اساس گزارش ماه گذشته موسسه بین المللی صلح استکهلم ، سهم واردات سلاح هند از روسیه بین سال های 2008 تا 2012 به مقدار 79 درصد بوده که این مقدار در سال های 2013-2017 به 62 درصد کاهش یافته است. قطعات، لوازم و خدمات نگهداری روسی برای زیرساخت های امنیتی هند حیاتی هستند.
از جمله منابع دیگر نظامی هند کشورهای آمریکا، رژیم صهیونیستی و فرانسه را شامل می شود. هند به صورت سنتی دارای روابط راهبردی با این کشورهاست و در گذشته نیز از ترجیح یک کشورعلیه کشور دیگر خودداری کرده است.

نظرات بینندگان